(17.00 hodin)
(pokračuje Martínek)
A on je také přinášel, protože když si vzpomenete, jaká byla bytová výstavba v polovině devadesátých let, kdy nebyla žádná, a jaká je v letošním roce nebo v minulém roce, tak je zcela evidentní, že právě systematická podpora bydlení přinesla tuto změnu.
Jaká je skutečnost na příští rok? Pokud se týká politiky bydlení, tak klesá podpora jenom na ministerstvu - upozorňuji, jenom na ministerstvu - o 617 mil. Kč, to znamená, že bude proti stávajícímu roku na 34,6 %. Znovu opakuji - na 34,6 % situace v letošním roce. Když k tomu přidáte materiál, který máte už ve Sněmovně, což je rozpočet Státního fondu rozvoje bydlení, vidíte, že se ruší veškeré dotační tituly pro obce na výstavbu tzv. sociálních bytů, výrazně se omezují dotace na panelovou výstavbu, ruší se podpory mladým na rekonstrukce a obnovu bytového fondu, a takto bych mohl pokračovat, tak je evidentní, že celá bytová politika, u jejíhož zrodu mimochodem stál tady přede mnou sedící pan kolega Kvapil, bude v příštím roce totálně v troskách.
Musím říci, že tato situace mě naprosto neuspokojuje, a říkám, že uděláme všechno pro to, abychom alespoň ve výboru při projednávání tohoto rozpočtu, jak rozpočtu ministerstva, tak rozpočtu státního fondu, udělali určité změny, protože zrušit podporu bydlení z roku na rok, když starostové měst a obcí mají dlouhodobě naplánované stavby, investovali do toho stovky tisíc korun a teď zjistí, že to vlastně jsou vyhozené peníze, takovou věc prostě připustit není možné.
Dámy a pánové, třetí věc, na kterou jsem se zaměřil, je podpora cestovního ruchu. Všechny země Evropy a dnes v podstatě světa uznávají, že cestovní ruch je jeden z nejdůležitějších příjmů národního hospodářství. Probíhá neuvěřitelný konkurenční boj speciálně zde v oblasti střední Evropy, kdy bojujeme o zákazníka my, Maďaři, Rakušané, Slováci i Poláci. Kdybychom si srovnali rozpočty těchto zemí s rozpočtem naším, tak přijdeme na naprosto neuvěřitelné věci. Zatímco všechny okolní země investují do rozvoje infrastruktury cestovního ruchu, tak my máme v kolonce podpora cestovního ruchu na příští rok nulu. To je situace, která je naprosto neuvěřitelná a povede samozřejmě k tomu, že postupně bude ubývat turistů u nás, protože infrastruktura, a to si přiznejme, není u nás dokonalá, a spoléhat se jenom na evropské prostředky jednak není možné, je to proti zásadám Evropské unie, jednak to na druhé straně ani není dostatečné.
To je jenom několik příkladů, které jsem tady uvedl. Musím říci, že nezávidím panu ministrovi Čunkovi, až přijde k nám na výbor a bude tento rozpočet obhajovat. Já si myslím, že rozpočet Ministerstva pro místní rozvoj na příští rok je katastrofa. Je to bohužel fiasko. Já samozřejmě nechci nikomu radit a nejsem tady od toho, abych radil někomu, co má dělat; vím ostatně, jak je těžké prosadit se ve vládě, a nebylo to ani za našich vlád vůbec jednoduché, ale říkám s plnou odpovědností - kdybych byl ministrem dnes a předstupoval před vás s tímto rozpočtem, tak bych sem zároveň přinesl svoji demisi, protože takto přistupovat k věcem, které jsou natolik potřebné pro rozvoj regionů, není možné.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Radko Martínkovi. Ohlášeného pana poslance Pavla Suchánka musím nechat čekat do vašeho rozhodnutí, resp. rozhodnutí mého, pokud s ním budete souhlasit.
Vzhledem k tomu, že vývoj diskuse o státním rozpočtu je jiný, než byl předpokládán, tak jsem povolal předsedy poslaneckých klubů, abychom se dohodli, jak dále. Přednesu vám návrh, na kterém jsem se jako předsedající s předsedy klubů dohodl.
Původní záměr, ohlášený včera na poradě předsedů klubů s vedením Sněmovny, který byl předpokládán i dnes, zejména po včerejším jednání, kdy zákony předložené podle § 90 odst. 2 byly přeměněny na zákony projednávané ve zkráceném jednání, tedy podle § 90 odst. 5 a odst. 7, bylo dohodnuto, že budou zasedat výbory. Navrhuji tedy, aby Poslanecká sněmovna přerušila diskusi o státním rozpočtu České republiky na rok 2008 pro jednání výborů rozpočtového, výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a pro výbory, které mají zájem ty kapitoly projednat, toho rozpočtového určení daní, dále pro komisi pro kontrolu Bezpečnostní informační služby, a v diskusi pokračovala podle rozhodnutí, které přijmeme, v úterý 23. 10.
Ptám se, jestli je námitka proti tomuto postupu předsedajícího. Pokud bude, nechám o tomto postupu hlasovat. Pokud nebude námitka, přeruším teď jednání Poslanecké sněmovny na jednání výborů Poslanecké sněmovny, které se budou zabývat těmi návrhy, které jim přináležejí podle zkráceného projednávání, a komise BIS. Má někdo námitku proti postupu, který jsem navrhl? Není tomu tak.
Děkuji vám tedy a přerušuji bod číslo 1. Budeme v něm pokračovat podle rozhodnutí až po úterku 23. 10.
Zítra podle schváleného pořadu schůze budeme začínat podle zákona o jednacím řádu odpověďmi na písemné interpelace a po 11. hodině body 5, 6 a 9, to znamená hospodaření energií, ochranou označení původu a hornickou činností.
Přeji vám hezké odpoledne, přeji výborům, které byly pověřeny jednáním o jednotlivých zákonech, aby jednání úspěšně dokončily, abychom tyto body mohli projednat ještě na této schůzi. Na shledanou.
(Jednání skončilo v 17.08 hodin.)
***