(11.20 hodin)
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, z pověření vlády předkládám Poslanecké sněmovně vládní návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2008. Při zpracování státního rozpočtu vycházela vláda z následujících východisek:
Za prvé logicky z predikce základních makroekonomických ukazatelů, která byla zpracována v červenci 2007 pro výchozí limity a dále pak na základě údajů Českého statistického úřadu za 2. čtvrtletí aktualizována v říjnu tohoto roku. Vycházela ze schváleného zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů. Rozpočet, který budete projednávat, už reflektuje změnu rozpočtové legislativy na příjmové i výdajové straně bilance. A dovoluji si podotknout, že pokud by Parlament neschválil tento zákon, pak nebylo možné předložit rozpočet, který by reflektoval aspoň základní stabilizační parametry, zejména parametr 3 % hrubého domácího produktu v metodice ESA 95.
Dále pak jsme logicky vycházeli ze zapojení příjmů z rozpočtu Evropské unie do bilance státního rozpočtu a respektovali jsme výdajové rámce na léta 2008 a 2009, které byly stanoveny usnesením Poslanecké sněmovny v roce 2006.
Tady dovolte drobnou poznámku. Střednědobé výdajové rámce se staly ze zákona závaznými pro každou vládu v roce 2004 a nikdy, až do dnešního dne, nebyly dodrženy. Rozpočet, který máte předložen, respektuje tyto výdajové rámce, a lze tedy říci, že to je historicky poprvé, kdy vláda dodržuje zákon, od okamžiku, kdy tento zákon byl schválen.
Současně s předložením návrhu státního rozpočtu na rok 2008 byl vám tedy předložen jako samostatný materiál i návrh těchto střednědobých výdajových rámců na léta 2009 a 2010, máte ho označen jako sněmovní tisk 300.
Součástí předloženého návrhu jsou i další analytické materiály, které nabízejí detailní strukturovaný pohled na příjmovou i výdajovou stranu státního rozpočtu, konkretizují makroekonomický rámec, do kterého je návrh rozpočtu zasazen, a poskytují informace o očekávaném průběhu hospodaření územních samospráv v roce 2008.
Rozpočtová dokumentace obsahuje i střednědobý výhled státního rozpočtu na léta 2009 a 2010, který je Poslanecké sněmovně předkládán na vědomí.
Vážené dámy, vážení pánové, ve svém vystoupení bych vás chtěl seznámit se základními charakteristikami návrhu státního rozpočtu. Proto dovolte, abych je strukturoval do tří základních oblastí. Za prvé na hodnocení ekonomického vývoje v roce 2007 a jeho predikci na rok 2008, tedy jakýsi základní makroekonomický rámec, do kterého je návrh státního rozpočtu zasazen. Dále abych se věnoval hlavním principům rozpočtové politiky na příští rok, střednědobým fiskálním cílům a střednědobým výdajovým rámcům. Jako poslední okruh jsou navrhované výše příjmů, výdajů a salda státního rozpočtu na rok 2008.
Dovolte mi nyní, abych přikročil k onomu prvnímu okruhu a stručně okomentoval základní makroekonomický rámec.
Česká ekonomika stejně jako v roce 2006 pokračuje i v roce 2007 vysokým tempem ekonomického růstu. Dynamika hrubého domácího produktu si i nadále udržuje předstih před růstem v zemích eurozóny. Vysoké tempo růstu reálného produktu se opírá o akceleraci potenciálního výkonu, založenou na růstu souhrnné produktivity výrobních faktorů a přínosů plynoucích ze vstupu naší republiky do Evropské unie. Růsty našeho hrubého domácího produktu přes 6 % dosažené v letech 2005 a 2006, za první pololetí tohoto roku to bylo 6,2%, postupně vedly ke vzniku kladné produkční mezery. Vývoj makroekonomických ukazatelů zatím neposkytuje jednoznačnou informaci o zvyšování makroekonomických nerovnováh.
Návrh státního rozpočtu pro rok 2008 předpokládá, že hlavním zdrojem růstu HDP bude stejně jako v letech 2006 a 2007 domácí poptávka. Zatímco v roce 2007 je domácí poptávka rovnoměrně tažena konečnou spotřebou a tvorbou hrubého kapitálu, v roce 2008 se předpokládá, že hlavním faktorem růstu domácí poptávky budou investice. Stejně jako pro rok 2007, i v roce 2008 se nepředpokládá významnější příspěvek zahraničního obchodu k tempu růstu.
Rizikem pro ekonomický růst zůstává nadále vnější prostředí, a to ne z hlediska růstu exportních trhů v partnerských zemích, ale spíše z hlediska cen surovin na komoditních trzích a z toho plynoucích inflačních tlaků zejména z vysokých cen ropy. Růst cen surovin je však částečně kompenzováním nominální apreciací domácí měny, tedy české koruny. Nejvážnějším domácím problémem ve střednědobém horizontu pak v případě, kdy by se nepodařilo prosadit postupné snižování fiskálního deficitu, zůstává nadále - největším rizikem - chronické riziko České republiky, a to je nerovnováha veřejných financí.
I v roce 2007 pokračuje zvyšování hladiny spotřebitelských cen. Meziroční míra inflace v prosinci 2007 je očekávána ve výši 2,9 %. Tento růst je způsoben nákladovými faktory - mezi ty patří zejména růst cen surovin na komoditních trzích, zejména cen ropy - a zvyšováním těch cen, které jsou řazeny mezi takzvané administrativní vlivy. Příspěvek administrativních vlivů se v roce 2007 očekává ve výši 2,1 procentního bodu. Zvýšení meziroční míry inflace v roce 2007 je rovněž částečně způsobeno silnou domácí poptávkou v letech 2006 a 2007, která významně přispěla k oné již zmiňované kladné produkční mezeře.
Návrh státního rozpočtu pro rok 2008 předpokládá zrychlení průměrné míry inflace na 3,8 %. Důvody zvýšení cen vyplývají z administrativních vlivů, včetně změny sazeb daně z přidané hodnoty, dále z předpokladu dalšího růstu cen na světových komoditních trzích, včetně nárůstu cen energií vlivem silného zvyšování světové poptávky. Na druhé straně očekáváme, že bude pozitivně působit zhodnocování české koruny a vysoká úroveň konkurence na finálních trzích, která do značné míry bude index spotřebitelských cen tlumit.
U hlavních ukazatelů trhu práce v roce 2008 zřejmě nedojde k zásadním změnám dosavadních tendencí. Vývoj na trhu práce v letech 2006 a 2007 nadále reflektuje pokračující ekonomický růst. Zvyšoval se počet zaměstnaných osob, snižovala se nezaměstnanost. V roce 2007 se předpokládá mírný pokles pracovní síly, a tedy míry participace. Přes příznivé vnitřní ekonomické prostředí však přetrvávají značné strukturální problémy.
Vzhledem k tomu, že se nacházíme v situaci kladné produkční mezery, ale i vzhledem k různým formám aktivní podpory tvorby pracovních míst v návrhu státního rozpočtu pro rok 2008 očekáváme pokračující růst zaměstnanosti v průměru o jeden procentní bod meziročně při nárůstu míry zaměstnanosti i ekonomické aktivity.
***