(11.30 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Snižování počtu nezaměstnaných osob má převážně cyklický základ. Jeho průběh tedy spolu s růstem zaměstnanosti naznačuje i zlepšování některých strukturálních problémů. Z regionálního hlediska dochází nadále spíše ke stírání a zmenšování rozdílů zejména díky dlouhodobě výraznější podpoře okresů s nejvyšší mírou nezaměstnanosti. Zejména v severních regionech se však nadále projevují strukturální problémy a nepřizpůsobení některých segmentů populace a míra nezaměstnanosti v nich neklesá úměrně investovaným prostředkům i úsilí úřadů práce a dalších institucí. Bez významné změny motivačních podmínek v poměru rozsahu sociálních dávek a příjmů z práce, tedy bez větších rozdílů příjmů domácností za práci a za pobírání sociálních dávek, nelze v krátkém časovém horizontu očekávat, že dojde k výraznější změně.

V návrhu státního rozpočtu pro rok 2008 očekáváme, že průměrná míra registrované nezaměstnanosti poklesne z 5,9 % oproti 6,7 % v roce 2007.

V roce 2007, tedy v letošním roce, předpokládáme mírný pokles deficitu běžného účtu - zdůrazňuji běžného účtu - v poměru k hrubému domácímu produktu oproti roku 2006. Podíl salda běžného účtu na hrubém domácím produktu se v roce 2006 zhoršil na minus 3,1 % z minus 1,6 % v roce 2005. K tomuto zhoršení přispěly meziročně horší výsledky bilance služeb běžných převodů a především bilance výnosů. V roce 2007 se předpokládá zlepšení na hodnotu minus 2,8 % a pro rok 2008 předpokládáme dále zlepšující se trend na minus 2,5 %.

V zásadě pozitivní vývoj obchodní bilance vyplývá z příznivého působení volného pohybu zboží po vstupu České republiky do Evropské unie a z náběhu nových exportních kapacit ve zpracovatelském průmyslu. Tyto nové kapacity ve stále větší míře využívají dodávek tuzemských subdodavatelů, což vede k substituci vývozu. Příznivě působí i zlepšení ekonomické situace zemí eurozóny. Zvyšování exportní výkonnosti prokazuje zlepšení konkurenceschopnosti domácích výrobců. Tyto faktory budou podporovat pozitivní vývoj obchodní bilance i v roce 2008.

V návrhu rozpočtu se předpokládá, že přebytek obchodní bilance by se měl při udržení současných pozitivních tendencí meziročně zvýšit a dosáhnout zhruba 117 miliard korun. I nadále by se měla zlepšovat exportní výkonnost ekonomiky a v delším horizontu by se měla projevit tendence k vyrovnávání běžného účtu.

Podrobnější informace o očekávaném vývoji české ekonomiky v letech 2007 a 2008 a rovněž odhady relevantních makroekonomických ukazatelů máte prosím uvedeny v části A rozpočtové dokumentace, která je vám k dispozici.

Při přípravě makroekonomické predikce Ministerstvo financí využívá spolupráce s institucemi státní i soukromé sféry zabývajícími se makroekonomickou analýzou a prognózou. Je možné konstatovat, že makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu je poměrně blízký konsensuální makroekonomické předpovědi vycházející z názorů těchto institucí.

 

Dámy a pánové, uvedl jsem teď, z jakých východisek a předpokladů byl sestaven návrh rozpočtu na rok 2008. Nyní dovolte, abych konstatoval jeho základní parametry.

Příjmy státního rozpočtu předpokládáme ve výši 1 bilion 36,5 miliardy korun, což znamená, že předpokládáme nárůst příjmů v porovnání s rokem 2007 v absolutním vyjádření o 87 miliard korun. Podotýkám, že příjmy byly predikovány konzervativní metodou a že nehodlám na tomto obezřetném přístupu cokoliv měnit, to znamená nebylo by dramatickým překvapením, kdyby skutečnost za rok 2008 byla v jednotkách miliard o něco lepší, výrazným překvapením by byl opak.

Výdaje státního rozpočtu v roce 2008 dosáhnou 1 bilion 107,3 miliardy korun, meziročně se tak zvýší v absolutním vyjádření o 66,5 miliardy korun. Deficit státního rozpočtu je navrhován ve výši 70,8 miliardy korun, což představuje pokles o 20,5 miliardy účetně ve srovnání se schváleným rozpočtem roku 2007. Ve skutečnosti je tento pokles o 31 miliard větší, protože v tomto roce je na straně příjmů zapojováno 31 miliard mimořádných a neopakovatelných příjmů z prodeje státního majetku, především z prodeje akcií akciové společnosti ČEZ. Při srovnání s výhledem pak dochází ke snížení o 40,9 miliardy korun.

Střednědobé výdajové rámce státního rozpočtu a státních fondů na rok 2008 a 2009 schválené usnesením Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2006, jak už jsem předeslal, jsou dodrženy. Je to poprvé, co nějaká vláda dodržuje tento zákon. Schválený výdajový rámec pro rok 2008 nebyl využit až na sto procent.

Odhadované příjmy z daní a poplatků se opírají o predikci makroekonomických indikátorů, očekávanou skutečnost plnění daňových příjmů a dopady schválené legislativy.

Odhad příjmů z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiky zaměstnanosti je rozpočtován ve výši 387 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o 9 % oproti rozpočtu roku 2007. Příjmy z pojistného se podílejí na celkových příjmech státního rozpočtu, odečteme-li příjmy z Evropské unie, ze 40,3 % a jejich podíl na hrubém domácím produktu v běžných cenách činí 10,2 %.

Odhad nedaňových a kapitálových příjmů a přijatých dotací bez kapitoly operace státních finančních aktiv pro rok 2008 je o 19,2 miliardy korun vyšší, než předpokládá schválený státní rozpočet na rok 2007. Očekává se, že tyto příjmy dosáhnou celkové výše 95,5 miliardy korun. Meziroční růst je způsoben zejména očekávanými příjmy z rozpočtu Evropské unie.

Příjmy z rozpočtu Evropské unie jsou rozpočtovány ve výši 76,1 miliardy korun. Ve srovnání s rokem 2007 jsou tedy tyto transfery z Evropské unie o 14,5 miliardy vyšší. Jedná se zejména o následující příjmy. Ze strukturálních fondů Evropské unie a Fondu soudržnosti na realizaci společných programů v rámci programovacího období let 2004 až 2006 ve výši 12,6 miliardy korun. Ze strukturálních fondů Evropské unie a Fondu soudržnosti na realizaci společných programů v rámci programovacího období let 2007 až 2013 ve výši 38,9 miliardy korun.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP