(16.10 hodin)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím, pane ministře, abyste reagoval na tuto interpelaci nejdéle v pěti minutách.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Pane místopředsedo, dámy a pánové, mohu skutečně potvrdit, že po posledním kontrolním dnu, který proběhl v červenci, jsem konstatoval jistý mírný optimismus, co se týče činnosti na odstraňování lagun uprostřed, téměř v centru Ostravy, odkud do doby, než tato vláda nastoupila do úřadu, nebyl odvezen jediný kilogram škodlivých látek, jakkoliv pan bývalý ministr financí Sobotka v televizi před volbami tvrdil opak. A ten mírný optimismus je podložen několika skutečnostmi, zejména tím, že konečně proběhly tzv. spalovací zkoušky, tzn. že v zařízeních, jako je Elektrárna Dětmarovice, Energetika Třinec, v několika cementárnách, v Hranicích na Moravě, v Čížkovicích, v Prachovicích, Radotíně a v dalších, proběhly nebo probíhají tyto zkoušky, tzn. vlastně se zjišťuje, jestli v těchto zařízeních lze tyto látky z lagun spalovat bez toho, že by bylo ohroženo životní prostředí. Některé tyto zkoušky už mají i výsledek. Například v Elektrárně Dětmarovice, kde podle dobrozdání expertů z Vysoké školy báňské bylo jasně prokázáno, že nedochází k ovlivňování životního prostředí více než při spalování běžného černého uhlí, které se v této elektrárně spaluje. Stejně tak úspěšně proběhla spalovací zkouška na fluidním kotli v Energetice Třinec. Definitivní výsledky budou známy do několika dní, nicméně už dnes je velmi pravděpodobné, že budou úspěšné. Totéž se týká cementárny v Hranicích a dalších zařízení, jak jsem o nich hovořil. To tedy znamená, že konečně je vlastně poprvé znám způsob, jak tyto látky odstranit, zprovodit z povrchu zemského.
Dalším důvodem optimismu je to, že zhotovitel, konsorcium Čistá Ostrava, představil novou technologii, jakým způsobem vlastně bude vyráběno ono alternativní palivo, které se pak bude spalovat v těch zařízeních, o kterých jsem mluvil. Zdá se, že bude použita k životnímu prostředí, a tedy i k obyvatelstvu okolního vedlejšího sídliště velmi šetrná technologie, jednoduše spočívající na principu, že se v laguně ohradí určitá plocha, do které se na místě přimíchá práškové uhlí a neutralizační vápno, čímž vznikne pevná hmota přímo v laguně, která poté bude vyzvednuta a naložena na vagony z blízké vlečky a odvezena na místo spálení. Tato metoda je šetrná z toho důvodu, že v podstatě minimalizuje nakládání a transport ropných látek, které jsou v laguně uloženy, a tím minimalizuje takové negativní průvodní jevy, jako jsou samozřejmě pachy, kdy při rozvíření hladiny ropných látek by z toho byly velké obavy.
Další důvod optimismu je, že v průběhu října by měla být podána EIA na Ministerstvo životního prostředí, tentokrát už v podobě, která bude ministerstvem s největší pravděpodobností - to samozřejmě nemohu garantovat na sto procent - akceptována, na rozdíl od předchozích pokusů, kterým chybělo hlavně to, že vlastně nebylo řečeno, jak se laguny reálně odstraní.
Probíhají stavební řízení na některé stavby, které jsou nezbytné k zahájení sanací a na které není třeba EIA. Stavební práce by mohly začít do konce roku.
Musím končit. To jsou asi hlavní důvody onoho mírného optimismu, jak bylo řečeno, a zatím se zdá, že věci se hýbou správným směrem. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ještě pan poslanec Radim Chytka, prosím.
Poslanec Radim Chytka: Děkuji panu ministrovi za odpověď. Děkuji za jeho mírný optimismus, ale obyvatele Ostravy bude taky samozřejmě zajímat, jestli existuje nějaký reálný termín, do kdy ty laguny zmizí z povrchu podniku Ostrama. Děkuji za odpověď.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím, pane ministře.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Ze smlouvy se zhotovitelem je termín řekněme likvidace vlastního obsahu konec roku 2010, úplná likvidace, tzn. dlouhodobý monitoring, různé zkoušky atd., je rok 2020, ale to hlavní, tedy zbavení se onoho obsahu, je konec roku 2010.
Já se přiznám, že řekněme před rokem, kdy jsem se poprvé této problematice jako ministr začal věnovat, tak jsem absolutně nevěřil, že by se to za tehdejšího stavu věcí a tempa, se kterým se pracovalo, bylo zvládnutelné. Dneska s kondicionálem, který zní, že bude samozřejmě ještě hodně záležet na rychlosti administrativní přípravy, protože po EIA nastoupí hodnocení IPPC, pak vlastně stavební povolení na ty objekty, na které se vztahuje EIA a IPPC, takže pokud nedojde k nějakým zásadním zdržením, k nějakým odvoláváním se já nevím koho do rozhodnutí, tak z hlediska vlastní realizace, z hlediska zařízení, která jsou v nějakém objemu ty kaly schopna spalovat, tak kapacitně to je zvládnutelné do konce roku 2010.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To by bylo vše. A nyní pan poslanec Zdeněk Maršíček bude interpelovat ministra Martina Bursíka i přesto, že ten je omluven, je zde mezi omluvami a je na konferenci Europark 2007, jak je zde uvedeno. Přesto budete interpelovat? (Ano.) Prosím, můžete.
Poslanec Zdeněk Maršíček: Vážený pane ministře, do České republiky bylo od léta 2005 do prvního čtvrtletí 2006 nelegálně dovezeno celkem 30 tisíc tun německého komunálního odpadu. Rok a půl po zveřejnění kauzy je zřejmé, a potvrdila to i Česká inspekce životního prostředí, že většina odpadů u nás zůstane. V Ústeckém kraji se jedná o obce Arnoltice u Děčína a Libčeves. Do Arnoltic bylo navezeno 7500 tun, neodvezeno nic, do Libčevse 4 tisíce tun, odvezeno asi 750 tun a zbytek vyhořel.
Jistě vám nemusím připomínat, jaké jsou problémy s životním prostředím v rámci celého kraje. Co je ale zarážející, nelegální dovoz německého odpadu k nám probíhal ve znaku rozsáhlých podvodů, v nejrůznějších objektech, které vůbec nebyly určeny k nakládání s odpady. Zásilky v té době přijímaly nezákonně české subjekty, které rovněž nebyly z pohledu zákona o odpadech oprávněnými osobami k nakládání s nimi. Neměly ani souhlas příslušných krajských úřadů, ani živnostenské oprávnění na nakládání s odpady. Vyšetřování zjistilo, že šlo o síť překupníků.
***