(16.20 hodin)
(pokračuje Maršíček)

Tato i další kauzy ukázaly, jaké mezery jsou v živnostenském zákoně. Nikoho například mimo jiné nezajímalo, zda firma za dva až tři roky odváděla nějaké daně. Ještě závažnější je konstatování České inspekce životního prostředí, že tento nezákonný dovoz odpadů do České republiky pokračuje.

Žádám vás o odpověď na tyto otázky: Za prvé - jaká opatření a hlavně pomoc postiženým obcím poskytne vaše ministerstvo a budete v tomto smyslu iniciovat novelu živnostenského zákona k zamezení nezákonné manipulace s odpadem? Za druhé - jaké jsou výsledky jednání s Německem ohledně zabránění dovozu nelegálního odpadu do České republiky?

Děkuji za písemnou odpověď.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Doufejme, že bude dodána písemná odpověď.

Pan poslanec Jan Hamáček bude interpelovat ministra Schwarzenberga, i když ten je stále ještě někde tam za mořem, Atlantikem.

 

Poslanec Jan Hamáček: Vážený pane předsedající, já respektuji, že pan ministr Schwarzenberg se účastní zasedání Valného shromáždění OSN, takže interpelaci přesto přednesu a budu očekávat písemnou odpověď.

Vážený pane ministře, jak jistě víte, v roce 2010 se bude konat Světová výstava EXPO, kterou bude tentokrát hostit město Šanghaj v Číně. Tak jako v minulosti při obdobných výstavbách by měla expozice České republiky zvýšit povědomí o naší zemi v daném regionu. Kvalitní příprava české účasti je o to důležitější, že se jedná o dynamicky se rozvíjející region Asie. Podle předběžných odhadů by se šanghajského Expa mělo zúčastnit až 70 milionů návštěvníků.

Všichni se asi shodneme, že asijský trh je pro český export velmi důležitý. Koneckonců v loňském roce Sněmovna odsouhlasila navýšení finančních prostředků pro obchodní úseky českých zastupitelských úřadů právě v asijském regionu. Minulý týden jsem měl možnost Šanghaj navštívit. Během jednání se čínská strana dotazovala na to, jak postupují přípravy účasti naší republiky. Oni se znepokojením vnímají, že jediným partnerem, se kterým mohou komunikovat o podrobnostech výstavy, je Generální konzulát České republiky v Šanghaji, který však k takovýmto jednáním není určen a jehož náplň práce leží přece někde jinde. Připomínám pouze, že jiné evropské státy jsou při přípravě své účasti velmi aktivní. Například Švýcarsko již prezentovalo model svého pavilonu, obdobně daleko je ve svých přípravách i sousední Polsko.

Ptám se proto, jaké konkrétní kroky učinilo Ministerstvo zahraničních věcí v rámci přípravy české expozice. Jaký je uvažovaný rozsah české účasti na EXPO 2010? Kdo je odpovědnou osobou za přípravu této expozice? A jaké jsou uvažované finanční prostředky vyčleněné na tento projekt?

Děkuji vám za odpověď.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak, a můžeme dále. Pan poslanec Tomáš Úlehla chce znovu interpelovat ministra Martina Římana ve věci laguny Ostramo. Takže prosím, můžete začít.

 

Poslanec Tomáš Úlehla: Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně a další členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, já již nebudu zdržovat svojí interpelací příliš dlouho, ale protože jsem osoba, která se profesně zabývá odpadovým hospodářstvím, tak bych chtěl požádat pana ministra Římana, aby v průběhu toho procesu, který probíhá - a já velmi děkuji za to, že konečně jsem našel ministra, který ty problémy řeší přímo bezprostřední účastí - tak aby zajistil na jednání vlády patřičnou kontrolu Ministerstva životního prostředí i České inspekce životního prostředí. Říkám to s vědomím toho, jak se osud lagun vyvíjí několik let a jaké se kolem toho zatím udály okolnosti, protože samozřejmě, jak můj předřečník na téma ostravské laguny zmínil, je to téma, které zajímá občany ostravského regionu. A jsem moc rád, že jsme tady dostali skutečně fundovanou odpověď. Zatím ty laguny působily spíše jako zdroj dobrého obchodu a nikdo se příliš nestaral o to, aby proběhly patřičné analýzy a určil se konečný způsob zneškodnění, případně využití.

Takže kromě toho, že bych chtěl, aby zazněla slova pochvaly na Ministerstvo průmyslu a obchodu, tak bych chtěl, zdali by pan ministr mohl na vládě dostatečně apelovat na kontrolní proces, který je v tomto případě naprosto nezbytný. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím, pane ministře, můžete ještě jednou k tomuto tématu.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Děkuji za slovo. Už nebudu opakovat anabázi posledního roku, těch prací, které se tam dělají.

Co se týče Ministerstva životního prostředí, protože tudy asi zněl dotaz, tak já skutečně nejsem v pozici, kdy bych mohl kontrolovat práci Ministerstva životního prostředí. Já se mohu maximálně snažit o spolupráci s Ministerstvem životního prostředí. Doposud můj dojem nebo moje zkušenost, co se týče spolupráce v této věci s Ministerstvem životního prostředí, tak je dobrá, nebo dokonce velmi dobrá. Myslím si, že lidé na Ministerstvu životního prostředí dneska, snad na začátku s výjimkami, ale to se změnilo, chápou důležitost toho projektu pro region, a pro Ostravu tedy zejména, protože se ta odkaliště nacházejí uprostřed intravilánu v podstatě, a pokud to je možné v rámci legislativy, tak vycházejí tomu procesu vstříc do té míry, aby nebyl nějakým způsobem blokován.

Jak už jsem řekl v tom prvním vstupu na toto téma, teď bude Ministerstvo životního prostředí samozřejmě v souvislosti s podanou EIA zatíženo značným penzem práce a doufám, že bude pracovat a snažit se stejně, jako tomu bylo doposud.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Je nějaký? Není. Je to hotovo. Můžeme ukončit.

Další interpelace pana poslance Františka Dědiče. Je to ve věci přimíchávání biosložky do pohonných hmot. Prosil bych ho, jestli by vznesl tuto interpelaci opět na pana ministra Římana.

 

Poslanec František Dědič: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Pane ministře, já bych měl na vás takový podnět, protože mě znepokojuje, že v poslední době denní tisk spekuluje, že přimíchávání biosložky do pohonných hmot může vést k poškození motorů vozidel. Já si myslím, že je potřeba to celkem jasně vysvětlit, takže bych vás poprosil, jestli byst tak mohl učinit.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan ministr se pustí i do této interpelace. (Poznámky z lavic.) Slovo má pouze ministr Říman tedy.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Ano, děkuji za slovo. Já jsem tu otázku dostal již mnohokrát, ale protože se neustále vyskytuje znovu a znovu, tak je možná dobře, že i na tomto fóru prostřednictvím interpelací je možno veřejnosti sdělit, že obavy nejsou na místě. Přimíchávání biopaliv nebo biosložky do pohonných hmot, ať už je to do nafty, což už se děje od 1. září, anebo do benzinu, což se bude dít od 1. ledna příštího roku, se děje v souladu s českou normou, která vychází z evropské normy.

Tato evropská norma, zjednodušeně řečeno, říká, že pokud podíl biosložek v pohonné hmotě nepřesáhne 5 %, tak to nemá žádný negativní vliv na příslušné ať už dieselové nebo benzinové motory. Toto konstatování je výsledkem dlouhodobého procesu. Je shodou, na které se dohodli jak experti, tak také výrobci automobilů a motorů obecně a příslušné legislativní orgány. To bych chtěl zdůraznit, s tím samozřejmě, že je třeba, abychom si nepletli tzv. biopaliva, v nichž je biosložka zastoupena pouze tím podílem do 5 %, s biopalivy vysokoprocentními, tzn. s těmi, ve kterých je biosložka v podstatně vyšší koncentraci. Například jsou vysokokoncentrovaná biopaliva, kde biosložky je 70, 80, 85 %. Tady už samozřejmě je nutné, aby tato biopaliva byla speciálně označena na stojanech na čerpacích stanicích, a tato biopaliva lze čerpat pouze do speciálních motorů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP