(15.40 hodin)
(pokračuje Topolánek)

My si myslíme, že ty hlavní nedostatky zákona o silničním provozu, takové ty nejhrubší, byly odstraněny už tou malou technickou novelou, nicméně v praxi ten zákon přináší spoustu problémů a největší problém je jeho uplatňování. I tam je vlastně důsledkem toho stavu nepříznivý vývoj následků nehodovosti. Samozřejmě že odborníci budou hovořit i o tom, že se na zvýšené úmrtnosti podepsala také mírná zima. Nicméně mezi chyby můžeme zařadit také vleklá správní řízení. Jaký výchovný aspekt má potrestání, pokud se řidiči o spáchání přestupku a hrozbě odebrání bodu dovědí s několikaměsíčním odstupem, to si snad umíme představit. Trápí nás také institut osoby blízké, lidé se vymlouvají, že přestupek spáchala osoba blízká, i když tomu tak není.

Chceme tento zákon novelizovat, a proto mimo jiné jsme zřídili - protože to je věc, která podle mě je dostatečně nadpolitická nebo apolitická, abychom se na ní mohli podílet - expertní skupinu. Jsou v ní zastoupeni jak poslanci, tak samozřejmě odborníci z různých institucí, jsou tam samozřejmě i úředníci, kteří by měli v této věci pomoci při získávání analytických statistických údajů. Myslím, že úkolem té skupiny bude shromáždit nejenom všechny statistické, analytické a jiné poznatky a udělat z nich nějaký, řekl bych, souhrn návrhů, ale samozřejmé bude taky napsat novelu jak v pravidlech provozu na pozemních komunikacích, tak v oblasti řidičských oprávnění a bodového systému, tak v oblasti vymáhání dodržování pravidel provozu na pozemních komunikacích. Myslím, že tato skupina, která bude pracovat v gesci ministra dopravy, by mohla připravit takové varianty řešení, abychom mohli jak v oblasti těch věcí, které nás nejvíc pálí, tak těch věcí, které se neosvědčily, přijmout patřičná opatření.

V legislativní oblasti se ukazuje, že je nutné se znovu podívat na atribut nepřiměřené rychlosti, možná, tak jak doporučují odborníci, u mírných překročení to řešit spíše blokovou pokutou než odebráním bodu a samozřejmě stupňovat, utahovat šrouby u překročení vyšších. U svícení se také navrhuje, aby to bylo řešeno spíše v blokovém řízení, a celá řada dalších návrhů. A já se domnívám, že je třeba je detailně probrat v této expertní skupině a připravit návrh tak, aby ta iniciativa legislativně vycházela z ministerstva a možná ne amatérsky, ale pouze dílčím způsobem z Poslanecké sněmovny a Senátu. Děkuji za otázku.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ještě se ptám, jestli bude doplněk. Bude, bude ještě dotaz.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane premiére, děkuji za vaši odpověď a za náměty, které tady byly vzpomenuty. Nicméně i kdybychom je všechny přijali, a já jsem připraven řadu z nich podpořit, je třeba, abychom pamatovali také na to, že ten zákon musí být uveden do života. A ten, kdo zákon do života uvádí, je dopravní policie. Proto bych byl velmi rád, kdyby vláda nezapomněla na to, že zákon zůstane opět jenom na papíře, i kdyby byl sebedokonalejší, přímo ideální, pokud nebude toho, kdo jej do života uvede. Děkuji.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já jsem uvedl už v úvodu, že ta problematika má zhruba čtyři směry řešení a jeden z nich je dopravní policie. Dopravní policie má nového šéfa, dostal samozřejmě časový prostor na to, aby připravil celou řadu návrhů.

Já jsem u toho bodového systému, a to se omlouvám, zapomněl na ten hlavní problém, který samozřejmě zatím vede ke kritice, a to je, jakým způsobem rehabilitovat řidiče, jakým způsobem umožnit, aby mohli buď body odepisovat, nebo mohli získat nové. Já si myslím, že to je součástí diskuse o dopravní politice, to je záležitost na delší řešení, než je jenom otázka zákona. S tím souhlasím.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To je interpelace poslance Plachého. Teď prosím Václava Votavu, ten je další interpelující ve věci radarové základny. Prosím, máte dvě minuty.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Vážený pane premiére, od dopravy a policejního radaru k tomu radaru většímu, k radaru americkému.

Z jednání o podmínkách umístění radarové základny prosákly do veřejnosti, a zveřejnila to i některá média, informace o dvou sporných bodech při těchto jednáních. Prvním sporným bodem je otázka, zda se na americkou posádku bude vztahovat také česká jurisdikce, nebo americká jurisdikce. Americká strana údajně trvá na tom, aby všechny případné incidenty mezi Američany a našimi občany byly v pravomoci americké jurisdikce. Požadavek české strany zase charakterizoval ministr zahraničí slovy - jakmile vystrčíš nos za hranice základny spadáš pod českou justici. Druhým sporným bodem je údajně otázka, kterou zmiňují i některá média, a týká se požadavku USA, aby se vyjednané podmínky smlouvy o radarové základně nevztahovaly pouze na území radarové základny v Brdech, to znamená na území několika málo hektarů nebo možná několika málo čtverečních kilometrů, ale na celé území České republiky. Spekuluje se o tom, že důvodem tohoto požadavku je to, že Pentagon může v budoucnosti vyvíjet snahy o vytvoření další americké základny v České republice, a proto je třeba zakotvit již v nynější smlouvě právní základ činnosti takových základen.

Pane premiére, můžete potvrdit tyto sporné body v jednání s americkou stranou? Můžete vyvrátit spekulace, které jsem uvedl, ohledně možného rozšíření přítomnosti armády USA na území České republiky, resp. další základny na území České republiky?

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobrá. Prosím pana premiéra, aby zareagoval na tyto otázky.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Pro vyjednávání obou hlavních smluv existuje jasný mandát vlády, jasná směrnice, kterou se vyjednávači musejí při vyjednávání řídit. Zatím nemáme důvod ji měnit. Tím odpovídám na obě otázky. Nedojde ani k rozšíření, plošnému rozšíření možnosti umístění jakékoli jiné techniky, příp. vojáků, na základě této smlouvy a trvá požadavek české strany o české jurisdikci mimo území radarové základny. Víc vám k tomu nemá smysl nic říkat, protože další jednání bude, mám pocit, v listopadu a já nemám pocit, že bychom tyto dva sporné body nevyřešili. Myslím si, že není důvod měnit pozici české strany.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ještě prosím pana poslance Votavu, aby doplnil.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji. Potvrzujete tedy, že existují tyto dva sporné body, na kterých se doposud obě strany nedohodly, to za prvé. A za druhé, nevyvrátil jste tu spekulaci, kterou jsem uvedl nebo která běží, ta spekulace ohledně možného rozšíření, že nebude jedna základna, ale bude základen více.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Mám pocit, že jsem mluvil hodně jasně. Já u těch jednání nejsem, mám povšechnou informaci o tom, že nejsou vyřešeny všechny problémy, některé dílčí, a stejně jako vy jsem zaznamenal v médiích interpretace toho jednání v tomto směru. Já vám garantuji, že nepřekračuje mandát vlády, a můžu vás v obou směrech, obou otázkách uklidnit. To znamená nepůjde o rozšíření toho území a nebude možné podle té smlouvy vytvářet jiné základny. Jestli vám to stačí…

Možná, že to řeknu ještě jasněji. Na obě otázky odpovídám ne - ne.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: A dalším interpelujícím bude pan poslanec Ladislav Šincl, který by interpeloval premiéra ve věci etiky politiky. Prosím.

 

Poslanec Ladislav Šincl: Vážený pane premiére, již v první odpovědi na interpelaci jste se vyjadřoval, bohužel opět oklikou, ke kauze Čunek. Snad tušíte, že velká většina lidí této země a médií se na rozdíl možná od vás vzácně shoduje na tom, že případ pana vicepremiéra Čunka měl jít z důvodu velkých pochybností k soudu, a ne být zameten pro jistotu pod koberec. Tento případ provázejí mnohé nesrovnalosti, kdy svědci obviněného Čunka se pokusili o vydírání a podvod, majetkové poměry pana Čunka neodpovídají jeho příjmovým možnostem, nejvyšší státní zástupkyně těsně před rozhodnutím původního státního zástupce o žalobě přeložila celý případ do Jihlavy, čímž porušila zákon.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP