(15.30 hodin)
(pokračuje Topolánek)
Označovat ho za paňácu a figurínu - možná bude stačit se vždycky ráno podívat, Luboši Zaorálku, do zrcadla a můžete si s Tomášem Klvaňou potom vyměnit esemesky, kdo je větší paňáca a figurína. (Někteří poslanci ČSSD bouchají do lavic.)
Já jsem nebyl první, kdo začal urážet Tomáše Klvaňu.
Chtěl bych říci, že pokládám tuto kampaň za kampaň, a opakuji to dnes už potřetí, která by měla zobrazovat jak pozitivní, tak negativní aspekty té věci. My jsme několikrát opakovali, že pokud se prokáže i v opakovaných studiích jakýkoliv vliv na zdraví, případně významný vliv negativní na životní prostředí, že takovou smlouvu nepodepíšeme, pak do Parlamentu vůbec nepřijde. Jestliže se cokoliv prokáže z toho, co občany trápí, tak taková smlouva podepsána nebude. Já nevím, jaké byste chtěli další ubezpečení než to, že budeme postupovat přesně při tom vyjednávání podle zadání, které dala vláda, a to je velmi striktní.
Kdybych se vrátil přece jenom o pár měsíců dál, tak bych si musel vzpomenout, jak tajuplná byla jednání sociálních demokratů v minulých vládách a co se o tom dozvěděli jak opoziční politici, tak samozřejmě tato Sněmovna. Sami jste přiznali, že na výboru branně-bezpečnostním v minulém funkčním období jste o tom a o těch vyjednáváních neměli absolutně žádné informace. Proč si stěžujete na to, když jich dnes máte dostatek? (Potlesk z řad poslanců ODS.)
Předseda PSP Miloslav Vlček: Ptám se pana poslance, jestli má doplňující otázky. Ano, má. Prosím, pane poslanče, máte na to minutu.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Já jenom řeknu, že pan Klvaňa má zřejmě jinou představu než vy o své roli. Tady z rozhovoru, který nyní dělal nedávno, tak tam říká, když se ho ptají, jakých chyb se dopustil, tak říká, že ty chyby jsou, že měl lépe informovat novináře například o aktivistech proti radaru, zřejmě informace o nich, abychom je lépe poznali. A měl chtít ne 15, ale 20 až 25 milionů a mít podstatně větší tým.
Víte, já vám řeknu tajemství, pane premiére. Ten koordinátor, o kterého by mělo jít v téhle věci, to jste vy sám. Vy jste měl být ten lídr celé té věci, vy jste měl být ten, který by měl koordinovat tu multidisciplinaritu celé záležitosti. Ale já tvrdím, že selháváte, pokud místo toho, abyste se ujal role lídra v zásadním politickém tématu, místo toho hledáte takové náhražky. (Potlesk z řad poslanců ČSSD.)
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Slovo má premiér vlády Mirek Topolánek.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já vám sdělím sladké tajemství. Já jsem tím lídrem.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane premiére. S další interpelací vystoupí pan poslanec Ivan Ohlídal ve věci vlivu lobbistů na českou vládu. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ivan Ohlídal: Vážený pane premiére, položím vám pouze jednu krátkou otázku. Tato otázka se týká privatizace národního podniku Budvar. Před chvílí jste mému kolegovi poslanci Haškovi na jeho dotaz, zda pan Dalík se nějakým způsobem podílel na této privatizaci, nebo bude podílet, odpověděl jednoznačně ne. Je tu však jedno ale. Váš stranický kolega pan poslanec Tlustý se vyjádřil, že o podílu pana Dalíka na této privatizaci slyšel, dokonce hovoří i o nějakém iniciování jakési dohody, kterou pan Dalík inicioval a která se týká právě dohody o tom, že tento Budvar by měl být prodán jeho největšímu konkurentu Anheuser-Busch.
Takže moje jednoduchá otázka je. Pane premiére, buď lžete vy, anebo lže pan Tlustý. Můžete mi to upřesnit? (Potlesk z řad poslanců ČSSD.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím, pane premiére, máte slovo.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já si myslím, že kolem Budvaru je velmi vzrušená atmosféra. Já se vám pokusím říct, co se kolem Budvaru bude dít v následujících osmnácti měsících. Osmnáct měsíců je dost dlouhá doba na to, abychom si vyjasnili ten zbytek.
V průběhu měsíce října proběhne výběrové řízení na poradce pro transformaci Budvaru na akciovou společnost. To není privatizace, to je tzv. deetatizace, podle které jsme například transformovali celou řadu jiných společností, a Budvar je anomálií v celé té sérii, nebo v té sadě společností s plnou státní účastí. Ten důvod je jednoduchý. Myslím si, že bychom se tady o tom mohli vzájemně přesvědčovat několik hodin, že fungování státního podniku nebo národního podniku Budvar bez možnosti dělat obchodní politiku a dělat standardní politiku jako akciové společnosti je velmi složité a brzdí to další rozvoj společnosti.
Změna na akciovou společnost neznamená vůbec nic pro případnou privatizaci, jenom snad to, že je možné ji provést. Délku řízení očekáváme na 12 až 18 měsíců fakticky, než se podaří celý ten proces zvládnout, který je realizován dneska u Letiště Praha, který možná bude probíhat třeba u České pošty.
Privatizace Budvaru není na pořadu jednání. Já vás ubezpečuji, že vláda v této etapě neuvažuje také z důvodu délky celého procesu, že by Budvar v této fázi privatizovala. Také to není možné. Proč se nikdo zatím neodvážil transformovat Budvar ze státního podniku na akciovou společnost ve vztahu, a to vy také víte, k zabezpečení kontinuity ochrany známek? Žádná vláda se k tomu neodhodlala, protože neměla takové právní garance, jestli to nezkomplikuje soudní řízení, která vedou, neřekl bych s největším konkurentem, možná v tom známkoprávním procesu.
Jinak výstav pivovaru Budvar je opravdu o hodně menší než Anheuseru-Busch. To znamená v momentě, kdy je zaručeno a několika právními rozbory garantováno, že můžeme tento krok provést, tak ho podle mě v zájmu vlastní společnosti provést musíme. To je všechno, co vám k tomu řeknu.
Společností, které potenciálně mohou koupit Budvar, existuje několik. Já bych nedémonizoval privatizaci Budvaru. Nemám pocit, že zrovna ty ostatní pivovary fungují špatně, že by se zhoršila kvalita českého piva, že by se snížil výstav a že bychom nebyli schopni konkurovat světovým pivovarům, ať už je vlastní kdokoliv. Takže démonizovat privatizaci Budvaru dnes tímto způsobem je nesmyslné, nicméně v průběhu 12 až 18 měsíců k žádné privatizaci dojít nemůže.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ještě pan poslanec Ohlídal podruhé. Prosím, máte minutu.
Poslanec Ivan Ohlídal: Vážený pane premiére, já jsem nechtěl slyšet přednášku o tom, jestli se bude jednat v případě Budvaru o privatizaci, nebo transformaci. Já jsem se vás ptal na to, jestli lžete vy, nebo pan poslanec Tlustý, když se hovoří o úloze pana Dalíka v tomto procesu. (Potlesk z řad poslanců ČSSD.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím, pane premiére, máte slovo.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Pokud pan poslanec Tlustý tvrdí, že v současné době probíhají nějaká jednání Marka Dalíka o privatizaci Budvaru, tak neříká pravdu.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Končíme tedy interpelaci pana poslance Ohlídala. Další je Jaroslav Plachý. Ten by měl interpelovat ve věci bodového systému. Prosím.
Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane premiére, dámy a pánové, v létě letošního roku bylo provedeno vyhodnocení účinnosti silničního zákona, konkrétně vyhodnocení efektu zavedení bodového systému. Ze statistik nehodovosti dopravní policie vyplývá, že zavedení bodového systému nepřispělo ke snížení počtu smrtelných nehod. Zdá se, že kritici zavedení bodového systému mají pravdu. K bezpečnosti silničního provozu určitě nepřispěje ani malá technická novela, kterou jsme nedávno přijali. Osobně jsem přesvědčen, že hlavní příčinou vysoké nehodovosti je nedostatek policistů na silnicích, bez kterých i ten nejdokonalejší zákon zůstane pouze na papíře.
Vážený pane premiére, jaká opatření na základě vyhodnocení účinnosti silničního zákona připravuje vláda pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu? Děkuji za vaši odpověď.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, prosím. Slovo má předseda vlády Mirek Topolánek. Prosím, máte slovo.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Děkuji za otázku. Já jsem teď ještě hledal v mobilu esemesku, kde jsem měl flešku o tom, o kolik se zvýšil počet obětí na silnici přes zavedení bodového systému. Pokládám ovšem za chybné s vaničkou vylévat dítě.
Těch aspektů, proč dochází ke zvýšení počtu mrtvých na silnicích, je celá řada. Já si myslím, že opatření musí jít minimálně zase ve čtyřech směrech. Je to určitě výchova, ať už v rámci BESIPu, je to určitě kvalita silnic, je to určitě dopravní policie a je to určitě legislativa týkající se dopravy včetně bodového systému.
***