(10.30 hodin)
(pokračuje Braný)
Ostatní byly, dostaly podporu. Z těchto návrhů zejména upozorňuji na snahu vrátit sníženou zvýšenou sazbu na rozumnou míru zpět. To je jeden pozměňovací návrh. A otázka sociálního bydlení - výměry, metráže - k tomu se pak vztahují i některé daňové povinnosti, aby občané, kteří jsou ve stadiu rozhodování, jestli budou dále své bydlení řešit svými silami, aby věděli přesně, jaké parametry daňové je můžou potkat v budoucnu.
Z hlediska pozměňovacích návrhů, které jsou v mém tisku na straně pět až sedm, se týkají ekologických daní. Já nejsem velký přívrženec dalšího, já nevím, pátého zdanění elektrické energie a dalších, ale když již to chceme, nebo vláda to chce, tak by měl být jasný mechanismus, kdo je konečným plátcem této daně, kdo o tom rozhoduje a jakým mechanismem se tato daň bude posouvat od výrobce ke konečnému spotřebiteli. Proto jak pevná paliva, plyn, tak elektřina jsou v těch třech pozměňovacích návrzích. A když již to, tak abychom měli i pevný jasný výběr daně a neodšvejkovali jsme to a nebyl v tom zase nějaký problém a Pandořina skříňka k daňovým únikům.
A v neposlední řadě tam chci povýšit roli celního ředitelství, aby to rozhodovalo o těchto věcech. Já vám to dávám takto k vaší pozornosti a věřím, že ve třetím čtení se nad tím budete zamýšlet a podpoříte některý z těchto návrhů.
A nyní bych chtěl udělat opravu, protože jak šly návrhy a celý balík, já jsem to bral z intranetu. Chtěl bych tu načíst to, co je v tom písemném, aby bylo pozměněno.
Za prvé. K části 12. Pozměňovací návrh k zákonu o spotřebních daních. Doplňuje se sazba dýmkového tabáku do paragrafu 104 odst. 1. Ještě u dýmkového tabáku, to je jediná moje ambice, kdy se prolamuji do spotřební daně tabákových výrobků. Zde dýmkový tabák proto připomínám, že my zde se vždy držíme ve Sněmovně povinnosti, že co nařizují, nebo co je pevně stanoveno evropskými institucemi, že musíme naplňovat. Rozumím, přijali jsme určitou zodpovědnost vstupem do EU, tak je to třeba naplňovat v nezbytné míře, a přitom zde jsme svědky u této kategorie, která je pevně stanovena, není to žádné doporučení, že jsme ji zrušili, několik let již není a nikoho to moc netrápí, a dokonce i počítáme s tím, že nás nikdo nebude sankcionovat, když jsme si vyložili jinak tuto kategorii. Takže já ji zde zavádím opět a v určité sazbě a přesnou definici, co to je, aby to některé netrápilo, že by to byl zase zdroj daňových úniků.
K části 46 avizuji změnu. Odst. 2 má být správně adresován do paragrafu 5, nikoliv 6.
Za třetí. K části 47. Odst. 2 má být správně adresován do paragrafu 5, nikoliv 35.
A poslední oprava toho, co máte písemně před sebou, je k části 48. Odst. 2 má být správně adresován do paragrafu 5, nikoliv 63.
Ještě jednou vám děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: A teď bych požádal další - poslankyni Miloslavu Vostrou a připraví se Ludvík Hovorka.
Poslankyně Miloslava Vostrá: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové. Nebudu vás zdržovat, protože mé pozměňovací návrhy vám byly včera rozdány písemně na lavice, takže tímto se k nim hlásím. Pouze bych chtěla opravit v bodě b) na základě domluvy s legislativou znění, takže bod b) by zněl:
Bod 14 zní: V § 19 odst. 1 se za slovo "I." vkládají slova "skupině do výše 10 mil. korun". Úplné znění odst. 1 totiž zní takto: "Od daně dědické je osvobozeno nabytí majetku děděním, pokud k němu dochází mezi osobami zařazenými v první a druhé skupině."
A dále bod c), který by zněl takto: Vkládá se nový novelizační bod 14, který zní: "V § 15 se číslo "3" nahrazuje číslem "5". Následující body se přečíslují.
Ostatní pozměňovací návrhy zůstávají beze změny. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: A nyní prosím pana poslance Ludvíka Hovorku a připraví se Marta Bayerová.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem si dovolil předložit několik pozměňovacích návrhů. Já jsem o tom mluvil již v prvním čtení a přemýšlel jsem, jestli pozměňovací návrhy mám předložit, nebo nikoliv. Nakonec jsem se rozhodl, že tyto návrhy předložím.
Omlouvám se prosím, že vás s tímto čtením zdržím, protože jsem je nestačil namnožit a rozdat na lavice dopředu. Chtěl bych poprosit, protože pozměňovací návrhy jsou vlastně k původnímu tisku, který jsme dostali, tak pokud tam bude nějaký problém v číslování článků apod., podobně jako kolega Hojda bych požádal o dopracování legislativní odbor, jestli je to možné. Děkuji.
První pozměňovací návrh. Část daňová a související: Pozměňovací návrh A.1.
1. V části první, čl. I se body 60 a 61 vypouští.
2. V části padesáté, čl. LXXV, bod 1 písm. c) se slova "bodů 60 a 126" nahrazují slovy "bodu 126" a písm. d) nově zní:
"d) čl. I bodu 4, který nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2010."
Odůvodnění je, že se z návrhu vypouští další snižování sazby daně z příjmů právnických osob v roce 2009 a 2010, protože se domnívám, že si tak velký propad této daně nemůžeme dovolit. A nakonec si myslím, že není teď, v roce 2007, nutné rozhodovat o snižování sazby daně v roce 2009 a 2010 a je to možné učinit podle aktuálního vývoje veřejných financí.
Pozměňovací návrh A2.
1. V části dvacáté čtvrté, čl. XXXVI, bodě 11 se slovo "čtyřnásobku" nahrazuje slovem "pětinásobku".
2. V části dvacáté čtvrté, čl. XXXVI, bodě 18, § 15a odst. 1 se slovo "čtyřicetiosminásobku" nahrazuje slovem "šedesátinásobku" a v odst. 5 se slovo "čtyřicetiosminásobku" nahrazuje slovem "šedesátinásobku".
3. V části čtyřicáté druhé, čl. LXV, bodě 5 se slovo "čtyřicetiosminásobku" nahrazuje slovem "šedesátinásobku", bodě 6 se slovo "čtyřicetiosminásobku" nahrazuje slovem "šedesátinásobku" a bodě 8 se slovo "čtyřicetiosminásobek" nahrazuje slovem "šedesátinásobek".
Odůvodnění je, že se navrhuje zavést jednotný maximální vyměřovací základ pro placení pojistného na sociální a zdravotní pojištění ve výši čtyřnásobku měsíční průměrné mzdy. Pokud by se limit stanovil na výši pětinásobku, tak by to přineslo dodatečnou jednu miliardu korun do zdravotního pojištění a 2,5 mld. do sociálního pojištění, tedy ve prospěch státního rozpočtu.
Část sociální. Tam vidím já osobně nejméně problémů a myslím si, že právě ta část, která se týká návrhů v sociální oblasti, je tou zásadní věcí, kterou je třeba vyřešit, to znamená ke stabilizaci veřejných rozpočtů. Já jsem si pouze dovolil jeden návrh, o kterém jsem mluvil již v prvním čtení, a sice týká se to rodičovského příspěvku. Tento návrh je označen jako B.1.
1. V části šestnácté, čl. XXIV, bodě 14 se číslovka "3800" nahrazuje číslovkou "4600".
Jedná se o to, aby rodičovský příspěvek pro matky, které se rozhodnou být s dětmi po čtyři roky na tomto příspěvku, tak aby celkový souhrn vyplacených peněžních prostředků za čtyři roky nebyl nižší než v souhrnu čerpání za tři roky.
***