(10.00 hodin)
(pokračuje Topolánek)

Vzpomínám si na minulé funkční období, kdy návrhy tehdejší vládní koalice byly změněny ve druhém čtení návrhy komunistických poslanců, pro které část koalice potom ráda hlasovala.

Není pravda, že děláme něco nestandardního, to bychom museli posledních devatenáct let vyhlásit za devatenáct let špinavých triků v Parlamentu. Patří to k normální parlamentní praxi, že ve druhém čtení jsou načítány pozměňovací návrhy, a já se vás pokusím přesvědčit, že ty změny, po dlouhoměsíční nebo dlouhotýdenní diskusi i s odborníky i s dalšími, které jsou vyvolány potřebou, jsou racionální, týkají se předloženého vládního návrhu a i v té oblasti léčiv neotevírají novou normu, tak aby mohla být prohlášena za přílepek. (Smích v řadách poslanců ČSSD.)

Začnu možná - protože to samozřejmě nebudu číst, máte to na lavicích, a tímto oficiálně, abych to nemusel načítat, vám oznamuji, že máte tento tisk na lavicích - začnu poznámkou, že to nepředkládám jako předseda vlády, ale jako poslanec Topolánek. I to je určitý mýtus předchozího vystoupení.

V té oblasti daňové ty změny vycházejí buď z neschválených, ale potřebných změn vyvolaných jednáním rozpočtového výboru, nebo ze změn, které byly vyvolány potřebou, ale i chybami a nutnými technickými změnami.

První věc, která se v tomto návrhu mění, je vyvolána požadavkem celé řady poslanců, a to nejenom vládní koalice, a týká se skupinové registrace pro daň z přidané hodnoty a osvobození dividend z nečlenských zemí a kapitálových zisků při prodeji dceřiných společností matkou. Je to věc, na které se snad shodujeme, a je to věc, která neotevírá jiný tisk a dává nám možnost tuto změnu provést. Je tam samozřejmě celá řada technických změn, které jsou spíše malými technickými změnami a které byly navrženy v rozpočtovém výboru a nakonec nebyly přijaty, a já jsem si je osvojil, protože si zaslouží tyto drobné technické změny být zakomponovány už do tohoto velkého tisku 222.

Další změna je vyvolaná spíše chybnou interpretací, což připouštím, kdy v zákoně o dani z pevných paliv se spalné teplo v hořlavině nahrazuje spalným teplem v původním vzorku a zvyšuje se ta číslovka 29 gigajoulů na 33. I to je spíše technická změna vyvolaná chybou.

Zvýšení zákona o spotřebních daních není nic, co by ostatní vládní koalice před námi nedělaly, naplňuje se tím víceméně to, co po nás chce Evropská komise. To zvýšení je zhruba o 7 % proti vládnímu návrhu a je naprosto legitimní.

To, že vracíme závodní stravování zpět jako daňově uznatelný náklad na straně zaměstnavatele v tom rozsahu, jak je dnes, je vyvoláno tlakem, diskusí s odbory, protože pokud bychom opravdu mysleli vážně rušení osvobození od daně odečitatelných položek, tak není tato jedna, ale je jich tam nejméně 30, o kterých bychom velmi seriózně diskutovali. Necháme si tu diskusi na zcela samostatný bod, který si zaslouží zcela samostatnou rozpravu.

Co se týká daní, nic překvapivého. Pokud si někdo z vás přečte programové prohlášení této vlády, tak se dočte, že jedna sazba pro fyzické a právnické osoby je v nějakém intervalu navrhována již tam. My samozřejmě i v rámci zděděných problémů s veřejnými rozpočty rozkládáme tyto kroky v čase a sjednocujeme a vlastně naplňujeme programové prohlášení až ve třetím roce vlády, takže sazby pro právnické osoby v letech 2008, 2009 a 2010 se budou snižovat z 21 přes 20 na 19 % a sazby pro fyzické osoby z 15 % na 12,5 v roce 2009. S tím, že na poplatníka a manželku je sleva od 2009 ve výši 16 560. Ty slevy jsou výrazně vyšší než ty dnešní a budeme o tom možná ještě hovořit.

Pro pořádek, kdo by nerozuměl číslu 12,5, a už to myslím řekl můj předřečník - jedná se fakticky v dnešní konstrukci daně pro fyzické osoby zhruba o hodnotu 19,4 %, to znamená je to v tom intervalu vládou v programovém prohlášení navrženém.

Velká diskuse a myslím si, že diskuse odborné veřejnosti, odborů, připomínky opozice stran poplatků dětí za návštěvy praktických lékařů a pediatrů nás vedly k tomu, že jsme nakonec zohlednili záležitost poplatků u dětí v tom smyslu, že osvobozeny od poplatků budou všechny návštěvy preventivní a disperzní (?) péče, to znamená chronicky nemocných, dlouhodobě nemocných dětí, kde ty návštěvy jsou daleko četnější, a všechny děti budou mít kompenzovánu průměrnou hodnotu pěti až šesti návštěv ročně ve slevě na dani, což pokrývá všechny výhrady sociálních partnerů, které jsme doposud slyšeli. Navíc to naplňuje ten základní princip, o kterém jsme hovořili, to je změna způsobu chování klientů zdravotního systému, a naplňuje to i představu o zvýšení příjmů právě pediatrů a praktických lékařů bez zvýšení administrativních nákladů. Musím říci, že ta změna je velmi pozitivní, jde vstříc námitkám i některých koaličních a hlavně opozičních poslanců a jde vstříc námitkám, které zaznívaly speciálně od odborů. To zvýšení slev na děti v roce 2008 z původně plánovaných 10 440 bude 10 680 Kč, což je fakticky osm ročních návštěv po 30 Kč, a od roku 2009 je to 10 200 Kč.

Další změna po diskusi se sociálními partnery, kterou přinášíme, je zvýšení negativní daně, vratky. Ten daňový bonus na děti lze od roku 2008 u nízkopříjmových skupin pojmout do výše 52 200 místo současného maxima 30 000 Kč. V praxi to samozřejmě znamená daňovou vratku u nízkopříjmových skupin - toto se týká počtu dětí - u vícečetných rodin.

Jedna věc, která se týká opět daňové oblasti a která by neměla nikoho z vás rušit, je - po velké diskusi limit pro vedení jednoduchého účetnictví se od roku 2008 zvýší z 15 na 25 milionů Kč, což je pořád ještě pod limitem milion eur, který nám umožňuje evropská směrnice.

Tím jsem se vypořádal se změnami, a sami cítíte, že to jsou změny veskrze pozitivní, které jdou ve směru té diskuse posledních týdnů a víceméně vyhovují celé řadě těch připomínek, které byly někdy oprávněné a někdy naopak byly třeba zavedeny v tom principu s drobnou chybou, a pokusím se vás přesvědčit, že i v sociální oblasti, která je součástí tisku 222, jsme postupovali podobně.

Znovu po velké diskusi, ke které vedla vícerychlostní rodičovská, jsme dospěli k názoru a k drobné změně, která jde vstříc těmto názorům, přestože upřednostňuje i podle programového prohlášení tři roky mateřské, zrovnoprávňuje částečně čtyřletou mateřskou a lehce, ne mnoho, řekl bych diskvalifikuje tu dvouletou lhůtu, kterou i podle analýz, které máme, bude využívat podstatně menší počet rodičů, nebo maminek. Z dosavadních 18 měsíců se prodlouží doba, kdy je poskytován rodičovský příspěvek ve výši 7600 Kč, na 21 měsíců, což samozřejmě zvýhodňuje lehce právě to čtyřleté období rodičovské dovolené.

V zákoně o pomoci v hmotné nouzi se zpřísňují podmínky pro osoby, které pobírají dávky pomoci v hmotné nouzi, jsou dlouhodobě nezaměstnané a jejich aktivita k získání příjmu vlastní prací je nízká nebo žádná. Požadavek, který zazněl v prvním čtení z těchto opozičních lavic opakovaně a několikanásobně, je po velké diskusi zohledněn i v tisku 222 a měl by vést k většímu tlaku na ty, kteří mohou pracovat a práci se vyhýbají.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP