(11.10 hodin)
(pokračuje Grebeníček)

Zcela závěrem s plnou odpovědností říkám, dobrá vláda a zabezpečení potřeb školství, zajištění kvality vzdělání na veřejných, státních, ale i soukromých školách spolu úzce souvisí. Jestliže tedy posuzujeme současný koaliční kabinet, pro který podpora školství a kvality vzdělávání není prioritou, tak právě tato skutečnost je jedním z podstatných důvodů k vyslovení nedůvěry vládě. Neodpovědnost vlády a její neschopnost řídit resort školství či zajistit přiměřeně jeho potřeby je pro mne vedle řady dalších jejích slabých míst dost dobrým důvodem, abych hlasoval pro vyslovení nedůvěry takové vládě.

Dámy a pánové, vážená paní předsedající, děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji. A máme před sebou poslední vystoupení, zatím tedy, v rámci rozpravy na základě písemné přihlášky, a proto žádám o slovo pana poslance Michala Haška.

 

Poslanec Michal Hašek: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vládo, kolegyně a kolegové, hlasování, které nás za chvíli čeká, bychom měli brát vážně. Nebude to totiž jenom standardní měření sil mezi vládou a opozicí. K tomuto hlasování nelze přistoupit jako ke standardnímu politickému střetu, nelze ho chápat tak, že sto vládních poslanců si stoupne do jednoho šiku, premiér zadupe na přeběhlíky, opozice bude převálcována, a jde se domů.

Hlasování o nedůvěře vládě není prostředek, který by měl být ve fungující demokratické zemi nadužíván. Konstruktivní a seriózní opozice jej nebude používat, kdykoli se jí zamane. Důvody, které nás vedly k tomu, že jsme toto hlasování vyvolali, jsou však velmi vážné. Není žádným tajemstvím, že náš vztah k této vládě je velmi kritický. Odmítáme asociální reformu, kterou se vláda ODS, lidovců, zelených, Michala Pohanky a Miloše Melčáka snaží proválcovat Poslaneckou sněmovnou. To však není hlavní důvod, proč dnes chceme vyjádřit nedůvěru této vládě.

Myslíme si, že způsob, kterým tato vláda vznikla a kterým se drží u moci, svádí k podezření z politické korupce. Nám vadí, že Česká republika má vládu s pochybnou legitimací, vycházející z podpory podivně lanařených přeběhlíků. Vadí nám dalíkovské metody Topolánkovy vlády. Ani to však není hlavní důvod, proč dnes přistupujeme k hlasování o nedůvěře vládě.

Vadí nám zmatek a trapnost ve vládní zahraniční politice, vadí nám, že tato vláda není schopna zaujmout důstojný postoj ve vztahu k Evropské unii. Vadí nám, že se tato vláda sama a dobrovolně v Evropě zesměšňuje. Vadí nám, že vláda ignoruje většinový názor ve společnosti týkající se americké radarové základny. Ani zmíněná zahraničněpolitická selhání však nejsou důvodem k tomu, že dnes žádáme Sněmovnu, aby vyjádřila vládě nedůvěru.

Myslím, že v této Sněmovně není příliš mnoho lidí, kteří by se nestyděli za postpubertální vystupování a gesta, kterými nás častuje ministerský předseda. Trapnost, kterou zde zažíváme, když se pan Topolánek odváže a spustí, netřeba připomínat. Dnes tu však nejsme kvůli premiérově nevycválanosti ani kvůli nacistickým reminiscencím jeho okolí.

Důvodem, proč dnes budeme hlasovat o nedůvěře vládě, není dokonce ani to, že všechny koaliční strany podvedly svoje voliče a zradily své volební programy, od ODS a jejího jednostránkového daňového přiznání přes lidovce a jejich podporu rodiny až po zelené a jejich politický styl, se kterým nastoupili do Poslanecké sněmovny.

Každá z výše zmíněných skutečností by stačila k tomu, aby tato vláda s ostudou skončila. Každá z těch věcí by sama o sobě stačila na vyslovení nedůvěry vládě.

Skutečným důvodem, proč přetekl pohár naší opoziční trpělivosti a proč jsme dnes připraveni vyjádřit nedůvěru vládě, je to, že vinou představitelů současné vlády dochází ke znejistění právního vědomí obyvatel naší země. Dnes chceme vyjádřit nedůvěru této vládě, protože posílá lidem velmi špatný vzkaz. Tato vláda totiž občanům vzkazuje, že její místopředseda, který je podezřelý z korupce, si zaslouží zvláštní zacházení. Na základě žádosti obhájců místopředsedy vlády byl těsně před ukončením vyšetřování jeho korupční kauzy odvolán státní zástupce a stejně tak skončili i policisté, kteří případ vyšetřovali. Proběhlo to velmi nešťastně a podle našeho názoru nestandardně. Nejvyšší státní zastupitelství při tom obešlo přímo nadřízené krajské a Vrchní státní zastupitelství a proti zvyklostem věc rozhodlo samo.

Co předcházelo této nezvyklé vstřícnosti k přáním člověka podezřelého z korupce? Vysoký ústavní činitel, senátor zastupující jednu z vládních stran, vytrvale útočil na státní zastupitelství a dozorujícího státního zástupce, který vyšetřoval korupční kauzu vicepremiéra Čunka. Šéf zmíněné vládní strany a Čunkův kolega pan místopředseda vlády Bursík ve stejné době veřejně tlačil na to, aby byl případ co nejrychleji ukončen. Opakovaně byl tento případ projednáván nejrůznějšími koaličními grémii, koaliční trojkou, šestkou, devítkou, nevím, kde všude ještě. Podnikatel údajně napojený na obchod s lehkými topnými oleji se podle dostupných zpráv z médií snažil podplatit hlavní svědkyni případu a přesvědčit ji, aby svědčila ve prospěch místopředsedy Topolánkovy vlády. Tento muž se scházel s hlavní svědkyní v případu a nabízel jí údajně peníze za změnu výpovědi. Vše zjistila policie a dalšímu nátlaku zabránila. Ano, hovořím o policii a o těch policistech, kteří byli poté z případu odvoláni. Kdo jiný než příznivci místopředsedy vlády zřejmě měli motiv k tomu, aby vykradli elektronickou poštu mezi svědkyní a vyšetřovatelem? Tuto vykradenou poštu pak použila Inspekce ministra vnitra k tomu, aby se pokusila zpochybnit průběh vyšetřování. Materiály, které se k inspekci dostaly díky zjevnému narušení soukromí té elektronické korespondence, však státní zastupitelství odmítlo a zastavilo vyšetřování Inspekce ministra vnitra v této věci. Lze jen spekulovat, jestli i tohle nebylo důvodem, proč Nejvyšší státní zastupitelství raději rozhodovalo samo. To vše předcházelo rozhodnutí o odejmutí případu.

Orgány činné v trestním řízení byly pod stálým tlakem, pod tlakem vládních politiků, obchodníků s lehkými topnými oleji a mnoha dalších. Tomuto tlaku nepodlehly. Nepodlehli vyšetřovatelé, nepodlehl státní zástupce. Poté jim byl případ odejmut a předán jiným. Nezbývá, než doufat, že nový státní zástupce a noví vyšetřovatelé taky nepodlehnou, a že pokud nepodlehnou, tak snad nebudou také vyměněni.

Dosavadní vývoj nám nedává příliš důvodu k optimismu. Rozradostněný místopředseda vlády označil zmíněnou rošádu za dobrou zprávu a viditelně se mu ulevilo. Ta dobrá zpráva jej uvolnila natolik, že jako místopředseda vlády využil minulý týden půdu Poslanecké sněmovny k útoku na klíčovou svědkyni v celé kauze.

To vše se tady stalo. Nic z toho nepřimělo pana premiéra k tomu, aby zakročil a zachoval alespoň zbytky důvěryhodnosti své vlády. Nic z toho nepřimělo k radikálnímu kroku ani ostatní členy vlády. Žádnému z představitelů KDU-ČSL, ODS a Strany zelených nevadí, že jsou členy vlády, k jejímuž přežití pomáhají manipulace, lži a zřejmě uplácení svědků. Nikomu z nich nevadí, že stín korupční aféry a politických tlaků na její vyšetření padá na celou vládu.

Dnes zde nejsme kvůli tradičnímu pravolevému střetu o program. Nejsme zde jenom proto, protože tato vláda prosazuje nepřijatelnou politiku. Jsme zde, protože místopředseda vlády je podezřelý z korupce. Je obviněn v trestním řízení. Jsme zde proto, že vyšetřování je podle našeho názoru ovlivňováno. Jsme zde proto, že Jiří Čunek odmítá vzít tuto situaci na vědomí. Jediný způsob, jak se pokusit zajistit nezávislé vyšetřování, byl založen na odchodu vicepremiéra z vlády. To ale pan Čunek i premiér Topolánek odmítli.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP