(14.50 hodin)
(pokračuje Orgoníková)

Proto ochránce pokládá za řešení zpracování návrhu zákona o sociálním bydlení, který by systematicky a zcela jasně v oblasti bytové politiky pro osoby ohrožené sociálním vyloučením vymezil postavení státu a obcí, stanovil jejich povinnosti, určil minimální standard bydlení, vymezil cílovou skupinu osob pro sociální bydlení, stanovil nutnost tvorby bytového fondu pro účely sociálního bydlení, sjednotil již existující speciální režimy v oblasti bytové politiky, takzvané byty zvláštního určení neboli integrační, a vyřešil vazby na související právní předpisy, zejména na zákon o obcích, občanský zákoník, zákon o pomoci v hmotné nouzi a zákon o existenčním a životním minimu.

Já bych byla ráda, poněvadž zde veřejný ochránce práv doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby přijala návrh zákona o bydlení osob ohrožených sociálním vyloučením, abychom se tím skutečně zabývali, poněvadž je to věc velice závažná. Pokud vím, mnohé obce postaví sociální byty, ale pak si je kupují lidé, kteří na to mají, a občané, kteří skutečně těžce dosahují na to, aby si vzali půjčku, hypotéku atd., jsou z toho skutečně vyloučeni.

Jsem ráda, že se tím veřejný ochránce práv zabýval, a opravdu apeluji na vás, nejen na členy sociálního výboru, a vidím zde předsedu sociálního výboru, který to určitě bude, výbor se tím již zabýval, ale na vás všechny, kteří zde jste a kteří jste poslanci, abyste skutečně učinili, co můžete nejlepšího, pro občany nejen ve svém volebním obvodu, ale v celé České republice.

Děkuji vám. (Potlesk v levé části sálu.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Hlásí se pan poslanec Stanislav Křeček jako další do rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Stanislav Křeček: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, šedá je teorie, ale zelený strom života. Já bych byl také velmi rád, kdyby tady byl zákon o sociálním bydlení, kdybychom se už konečně dostali k tomu, jak definovat sociální bydlení, abychom se dostali k tomu, co to je přiměřený byt, protože stát může přispívat jenom na přiměřené byty. Ale upozorňuji na situaci, která nám bezprostředně hrozí, protože na návrh Ministerstva pro místní rozvoj byla do občanského zákoníku, který se připravuje, nově vložena možnost dát nájemci výpověď bez jakéhokoli důvodu, bez jakékoli náhrady a bez jakéhokoli přezkoumání - kdykoliv! Čili vstoupí-li tato norma v platnost, kdokoli, kterýkoli občan bude moci dostat kdykoli jakoukoli výpověď bez jakéhokoli důvodu. A koho to postihne? Samozřejmě staré lidi, důchodce, sociálně slabé, z jejich důchodů už moc těch peněz nevyrazíme, no tak jim dáme výpověď. Postihne to samozřejmě i družstevníky, protože i na družstevníky se to vztahuje. Takže se nám počet osob, které budou tímto ohroženy vyloučením, velice rozšíří.

Já bych velmi prosil, ten občanský zákoník není příliš aktuální, ale přece jenom nám tyto věci hrozí, abyste se s těmi věcmi seznámili a zvažovali, jak tuto nepříznivou situaci řešit a samozřejmě odvrátit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Já prosím o další příspěvek do rozpravy. Kdo se hlásí do rozpravy ke zprávě veřejného ochránce práv? Pokud se nikdo nehlásí, snad můžeme rozpravu ukončit. Takže rozpravu končím.

Nevím, jestli pan Motejl nebo někdo jiný chce reagovat na to, co proběhlo teď v rozpravě. Nechce. Není třeba.

Takže musíme ještě provést rozpravu podrobnou. Přistoupíme tedy k rozpravě podrobné. Ptám se, jestli se někdo hlásí do podrobné rozpravy a chce navrhnout něco k usnesení. Nikdo se nehlásí, tak podrobnou rozpravu končím.

Já nevím, jestli chce vystoupit zpravodaj? Myslím, že to je jasné. Máme text usnesení, který vyšel z petičního výboru, tam je všechno, co potřebujeme. Takže bychom měli hlasovat ten text usnesení tak, jak jsme jej obdrželi z petičního výboru. (Nejsou námitky.) Já jenom zazvoním na poslance, kteří jsou venku. Budeme hlasovat.

Kolegové, prosím, budeme hlasovat o návrhu usnesení, který nám předložil petiční výbor, snad není třeba ho tady číst. Budeme hlasovat.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přijmout návrh usnesení petičního výboru ke zprávě o činnosti veřejného ochránce práv za rok 2006? Kdo je pro? Kdo je proti?

Toto hlasování má pořadové číslo 192, přítomno je 148, pro hlasovalo 125, proti 2. Návrh byl přijat. Takže návrh usnesení byl schválen, schválili jsme zprávu o činnosti.

 

Já děkuji panu Otakaru Motejlovi, děkuji zpravodaji a končím projednávání bodu č. 51.

 

Máme tu další bod, to je bod

 

35.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 365/2000 Sb.,
o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 158/ - třetí čtení

 

U stolku zpravodajů by měl zasednout ministr vnitra Ivan Langer a zpravodaj výboru pro veřejnou správu poslanec Jaroslav Krupka. Pozměňovací návrhy máme v tisku 158/2.

Takže otevírám rozpravu ve třetím čtení. Kdo se hlásí do rozpravy ve třetím čtení? Nikdo se nehlásí do rozpravy ve třetím čtení? Zdá se, že ne. Takže rozpravu snad můžu ukončit a požádám pana ministra, aby přednesl závěrečné slovo, pokud mu to poslanec umožní. (Reakce na okolnost, že jeden z poslanců stojí u řečnického pultu a hovoří s předsedou vlády.)

 

Ministr vnitra ČR Ivan Langer Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, návrh zákona, který vám dnes předkládám ve třetím čtení, by se dal, hledaje jednoduchou tezi a větu, která by ho charakterizovala, popsat následujícím způsobem: Jde o malý krok pro českou byrokracii a velký krok pro české občany.

Tento návrh zákona totiž realizuje takzvaný projekt Czech Point, který je součástí strategie Ministerstva vnitra v oblasti rozvoje eGovernmentu, který začal sloučením části Ministerstva informatiky, Ministerstva vnitra, projednáváním tohoto bodu, vytvořením jednotné komunikační infrastruktury, elektronizací správních procesů a vytvořením koordinovaného systému jednotlivých registrů veřejné správy.

Cílem tohoto návrhu je vytvořit velmi hustou síť czech pointů po celé České republice. Předpokládáme, že jich bude zhruba 1300 v případě matričních úřadů a přibližně 2000 v případě poboček České pošty. Právě Česká pošta má v projektu Czech Point nezastupitelné místo, neboť je to přesně to místo, kde jsou lidé zvyklí chodit a vyřizovat si své důležité věci, jako je důchod, televizní poplatky, vybírání a platbu složenkami. Nicméně celou síť czech pointů bude možné rozšířit také o krajské úřady, vybrané zastupitelské úřady v zahraničí a na kontaktních místech Hospodářské komory České republiky. Vznikne tak velmi hustá síť míst, kde budou lidé moci komunikovat s orgány veřejné moci. V první fázi, v první etapě, tato komunikace bude možná v podobě získávání výpisů z katastru nemovitostí, obchodního rejstříku, živnostenského rejstříku a také rejstříku trestů.

Rozdíl proti současnosti je v tom, že vzniká neskutečně širší síť a poskytuje se služba, která je důležitá pro občany v tom každodenním životě.

Nepochybné je, že tento krok a toto rozhodnutí a realizace tohoto projektu si vyžádá některé finanční náklady.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP