(16.20 hodin)

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To je asi celé k této interpelaci. Pak dalším je pan poslanec Petr Zgarba, který bude interpelovat paní ministryni Danu Kuchtovou ve věci kvality středního a učňovského školství.

 

Poslanec Petr Zgarba: Děkuji, pane místopředsedo, za slovo.

Paní ministryně, kolegyně a kolegové, v současné době je ve vnějším připomínkovém řízení zhruba si 63 rámcových vzdělávacích programů pro střední a učňovské školství. V rámci připomínek, které uplatňovaly organizace, které se vyjadřují k těmto věcem nebo které dostaly k připomínkování, jsem dostal podnět jak ze středních škol, tak z Agrární komory České republiky, že v rámcových vzdělávacích programech č. 4141M01 agropodnikání a vzdělávacím programu 4155H01 opravář zemědělských strojů je úvaha o zrušení v rámci profilu absolventa získávání oprávnění řidičských průkazů skupiny T, svářecích průkazů na svařování plamenem a svařování elektrickým obloukem. Vzhledem k situaci, jaká je v současné době na trhu práce, a tím myslím, že úřady práce evidují mnoho jaksi zájemců ze stran zaměstnavatelů na tyto obory, na de facto lidově řečeno řemeslné obory, které jsou nedostatkové, a mohl bych to rozšířit o obráběče kovů a jiné obory, se mi nezdá vhodné, aby v současné době docházelo k redukci a ke zužování těchto profilů absolventů.

Počkám na odpověď. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak, myslím, že nebudete muset dlouho čekat. Paní ministryně je tady. Prosím, máte až pět minut.

 

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Dana Kuchtová Vážené paní poslankyně, vážení poslanci, vážený pane předsedající, ta informace o tom, že se v učňovském školství situace zásadně mění, je správná.

Prvních 62 rámcových vzdělávacích programů pro jednotlivé obory je připraveno ke schválení nyní v červnu, a pokud proběhne vše v pořádku, tak začnou platit od nového školního roku. To je jedna část. A na podzim tohoto roku bude odevzdáno dalších 70 rámcových vzdělávacích programů, které v podstatě změní systém výuky v učňovském školství, budou ji zásadně modernizovat. Povedou ji směrem k tomu, aby byla systematicky zde zařazena spolupráce se zaměstnavateli, což by pro absolventy mělo znamenat, že se snáze uplatní na trhu práce. Jsou tam také jasně vymezeny minimální požadavky na vzdělávání a tyto rámcové vzdělávací programy je možné rozpracovat tvůrčím způsobem pro jednotlivé obory v jednotlivých školách.

Jsou na rozdíl středního vzdělávání všeobecného připravovány pro šířeji koncipované obory. My jsme museli obory, kterých je mnoho v učňovském školství, kterých je několik stovek, tak jsme je museli shrnovat do jednotlivých oborů. Například stavebnictví zahrnuje obory pozemní stavitelství, dopravní stavitelství, vodohospodářské stavby. Podobně zedník, tam patří obkladač, kamnář, štukatér. Cílem skutečně bylo to, aby absolventi získali všeobecnější vzdělání a lepší možnost uplatnění na trhu práce.

V souvislosti s tím bych vás chtěla tedy také informovat, že probíhalo pilotní ověřování těchto programů a že byla v podstatě již třetí rok připravována nová závěrečná zkouška pro tříleté obory s výučním listem. Tu teď v červnu v praxi zkouší více než 200 škol ve 41 oborech a vlastně ji bude skládat novým způsobem 12 tisíc žáků.

Vy jste se ptal, pane poslanče, na konkrétní záležitost, která je součástí tohoto celého nového systému rámcových vzdělávacích programů pro obory vzdělávání pro ty učňovské školy. Čili já bych vás chtěla ubezpečit, že toto téma se stalo předmětem diskuse jednak na tripartitě a jednak jsme k tomu uspořádali včera odborný seminář na Ministerstvu školství. A z tohoto semináře zcela jasně vyplynulo, že situace se nemění, pokud se týče řidičských průkazů a svářečských průkazů, v tom smyslu, že by vypadly tyto svářečské průkazy z přípravy na vzdělávání. Ony tam zůstanou, ovšem neměly by být na rozdíl od dřívější definice povinným výstupem. To znamená, že všichni, kteří budou zdravotně způsobilí a schopni této přípravy, například na řidičské oprávnění, budou schopni si udělat svářečský průkaz, tak tuto přípravu v rámci školního vzdělávacího programu dostanou. Budou ji mít garantovanou jako dosud.

Co se změní a proč se ta situace vlastně jaksi mediálně objevila? To je situace u zdravotně nezpůsobilých lidí, například lidí, kteří mají třeba poruchy, říká se tomu porucha barvocitu, nebo jsou nějakým způsobem hendikepovaní, ale přesto mohou absolvovat tuhletu přípravu, tak aby i oni mohli absolvovat závěrečnou zkoušku, tak se zkouška na řidičský průkaz, ta závěrečná, ta poslední část, nestává právě kvůli nim povinnou součástí.

Čili znovu opakuji. Ta odborná příprava, která byla poskytována dosud v rámci toho učňovského oboru, například automechanik, nově i autotronik, nebo opravář zemědělských strojů, kterou my poskytujeme jako bonus, poskytujeme ji vlastně zdarma, tak to zůstává. Ale nebude to povinným výstupem. A co se diskutuje a co se možná bude měnit, je ta závěrečná zkouška na řidičský průkaz, která v podstatě stojí 700 korun a kde jsme včera diskutovali o tom, a to budeme ještě vyhodnocovat v rámci připomínkového řízení, zda by si ji absolventi nemohli zaplatit sami. Ta situace je teď taková, že v některých oborech už dneska si ji absolventi platí, v jiných si ji neplatí.

Ale ubezpečuji vás, a včera jsem vyvracela i tyto vlastně dohady v rámci schůzky s těmito zástupci zaměstnavatelů a odborů, že příprava na řidičský průkaz, tedy ta nejdražší část celého toho odborného vzdělávání, to, co školy poskytovaly dosud, ta tam zůstává. Mění se pouze formulace a diskutujeme o tom, zda závěrečnou zkoušku, jak říkám, tedy to, co musí absolvent v některých oborech už sám platit, stojí to zhruba 700 korun, tak o té ještě diskutujeme. To bude předmětem připomínkového řízení a vyhodnocení a rozhodování. Ale skutečně řidičské ani svářečské průkazy nevypadávají z těch oborů vzdělávání. (Předsedající upozorňuje na čas.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, děkuji, paní ministryně. Teď ještě pan poslanec Zgarba.

 

Poslanec Petr Zgarba: Pane místopředsedo, děkuji za slovo.

Paní ministryně, děkuji za odpověď. Podle mých informací již patnáct let v rámci těchto oborů, které jsem citoval, není nezbytnou podmínkou absolvování závěrečné zkoušky. Pokud existuje opravdu zdravotní či jiný hendikep, který nedovoluje žákovi učňovi absolvovat závěrečnou zkoušku, tak není prostě potřebné, aby toto absolvoval, a to je potřeba zachovat. Já totiž vím o té připomínce, kterou vzneslo Ministerstvo zdravotnictví v rámci vnitroresortního připomínkového řízení, která je bezpředmětná, nebo byla v tuto chvíli.

Předpokládám, že nadále tyto dva obory budou, nebo jejich zdravotně způsobilí absolventi budou držitelé příslušných oprávnění. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ještě něco? Ne, je to celé, takže můžeme ukončit tuto interpelaci.

Prosím vás, tady si vylosoval svou další interpelaci poslanec Šenfeld na Ivana Langera, ale stáhl ji, zřejmě proto, že pan ministr Langer tady není.

A pak je tu další interpelace - Jaroslava Plachého na ministra Martina Římana ve věci studie vysoké školy ekonomické k investičním pobídkám. Tak prosím, můžete se do toho pustit.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP