(9.20 hodin)
(pokračuje Topolánek)
Kdyby interpeloval Milan Urban neschopnost minulé vlády sehnat na projekt Tatra finanční prostředky, všichni bychom mu rozuměli. Nová vláda, která nastoupila v září, rozhodla na svém zasedání, na kterém připravovala rozpočet, o tom, že tento projekt i z důvodu dodávek českých firem nebude rušit. To jsou fakta.
Nechci tady rozpřádat polemiku o tom, co je a co není česká firma. Ředitel musí být Čech? Nebo kolik procent zaměstnanců musí být Češi v takové firmě? Anebo česká firma je ta, která působí na českém území, platí sociální a zdravotní za české zaměstnance a dodává, platí daně?
K té interpelaci Milana Urbana kromě toho, co máte na stole a z čehož jasně vyplývá, že interpeluje neschopnost minulé vlády zajistit finanční prostředky na projekt Tatra, dodám několik bodů.
1. Nejednáme o tom dnes poprvé. O stavu vývoje projektu byl dne 17. května 2007 informován výbor pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Informaci přednášel náměstek ministra obrany a náčelník Generálního štábu Armády České republiky. Kromě prezentace byly na jednání tohoto výboru zodpovězeny a objasněny otázky týkající se záměny převodovky, přídavné převodovky a náprav. Tato záměna byla Ministerstvem obrany - nikoliv vládou, pane poslanče - odsouhlasena na základě zdůvodněné žádosti Tatra, akciová společnost. Touto změnou nedošlo k porušení zadání této veřejné zakázky a byla provedena v souladu s uzavřenou smlouvou. Vzhledem k tomu, že požadované parametry vozidel i po této záměně jsou dodrženy a tato úprava nemá vliv na harmonogram dodávek a cenu vozidel, Ministerstvo obrany nemá žádný zákonný důvod tuto změnu odmítnout. Nemá žádný zákonný důvod tuto změnu odmítnout.
2. Na základě souhlasu Ministerstva obrany společnost Tatra, akciová společnost, v uplynulém období zajistila dodávky převodovky a přídavné převodovky od zahraničního výrobce ZF Friedrichshafen AG cestou dodavatele motoru Renault a zástavbu těchto dílů do vozidla.
3. Dále společnost Tatra v uplynulém období zkonstruovala a vyrobila nové nápravy. Nápravy jsou výrobkem společnosti Tatra, a. s., a jejích dceřiných společností mimo převodu stálého pohonu, pastorku a ozubeného kola diferenciálu vyráběného společností Praga Hrádek, akciová společnost. Na těchto nápravách je zahraničním dílem pouze brzdový válec od firmy Vapko.
4. V měsíci květnu Tatra, a. s., zastavila do vozidla převodovky ZF a vlastní nápravy a provedla první etapu podnikových zkoušek celého vozidla s vyhovujícím výsledkem.
5. Dne 6. června 2007 předala Tatra, a. s., prototyp T810 valník do další etapy podnikových zkoušek do akreditované zkušebny při Vojenském opravárenském podniku 026 Šternberk, státní podnik, divize VTÚPV Vyškov, k provádění těch typů zkoušek, které může provádět pouze akreditovaná zkušebna. Jedná se o patnáct typů zkoušek, ke kterým je nezbytné speciální testovací a měřicí zařízení a které se provádějí podle schválených mezinárodních metodik EHK a NATO. Celkově se předpokládá podnikové zkoušky na všech modifikacích prototypu ukončit do 15. července 2007.
Po úspěšných podnikových zkouškách budou dne 20. července 2007 zahájeny kontrolní zkoušky v péči Ministerstva obrany u akreditovaných zkušeben a dalších specializovaných zařízení, jejichž cílem bude ověřit plnění všech zadávaných TTP na všechny pořizované modifikace vozidla, a to je T810 valník pancéřovaný, T810 valník v základním provedení, T810 valník s dvojím ovládáním v kabině pro výcvik řidičů, T810 s pevně zabudovanou skříňovou nástavbou, T810 v provedení přepravního kontejneru ISO 1D, T810 s natahovacím zařízením pro účelové kontejnerové nástavby a T810 valník se zvedacím čelem. V případě úspěšného splnění kontrolních zkoušek kolem 14. září tohoto roku budou v kompetenci vojenské policie provedeny schvalovací zkoušky technické způsobilosti všech výše uvedených modifikací ke schválení provozu na pozemních komunikacích. Následně v měsíci říjnu budou Armádou České republiky provedeny u určených útvarů a zařízení vojskové zkoušky všech modifikací.
V případě kladného hodnocení bude následovat proces zavádění jednotlivých modifikací do výzbroje Armády České republiky, a to souběžně se zkouškami ověřovací série. Do konce listopadu 2007 pak Tatra musí dodat v souladu s uzavřenou smlouvou 21 kusů vozidel Tatra 810 valník v základním provedení a po jednom kusu z každé další modifikace, což je celkem 27 kusů vozidel. Teprve poté za současného splnění dalších závazků plynoucích z uzavřené smlouvy má dodavatel právo vystavit fakturu, která bude proplacena.
Proč to všechno říkám? Protože kdybychom nechali platné usnesení z 16. srpna 2006 vaší vlády, pane poslanče, tak by žádné zkoušky neproběhly, žádné dodávky by neproběhly a k dodávkám Tatry 810 do armády by vůbec nedošlo.
Děkuji za pozornost. (Potlesk zprava.)
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Ptám se, jestli chce někdo vystoupit v rozpravě. Ano, pan poslanec Urban, poté pan poslanec Vidím.
Poslanec Milan Urban: Pane premiére, já se vás přece neptal na financování ve věci ministrů financí a schválených rozpočtů. Já jsem tady říkal, co považuji za českou firmu, a vy jste mě možná přeslechl nebo neposlouchal. Já jsem řekl, že považuji každou firmu, která působí na území České republiky, za českou. To je i Tatra, a. s. Samozřejmě. To já jsem ale řekl. Já jsem neřekl, že vláda tady něco změnila. Já jsem řekl, že to udělalo Ministerstvo obrany. To jsou věci, které jste mi vyčetl, a já jsem je vůbec tady nevyslovil.
Já jsem tady říkal, že mám pochybnosti o podílu českých firem na dodávce a výrobě tohoto automobilu, tedy těch, které působí na území České republiky. I laický pohled, když se podívám na kabinu, která je dodána ze zahraničí, motor, převodovku, tak to jsou hlavní součásti auta. Ty tvoří nejméně 40 % ceny. Tak i z toho je zřejmé, že prostě to, co vám napsali z Ministerstva obrany, neplatí. O to mi jde.
Když už tedy jsme u detailů. Vy jste tady říkal, že smlouva byla změněna v srpnu. No tak samozřejmě smlouva nebyla změněna v srpnu, ale v únoru letošního roku - s těmi subdodavateli. Že nejsou zkoušky, to jsme slyšeli, ale to já nepovažuji za tak dramatické.
Já jsem vás tady slušně požádal, jestli je možné zpracovat analýzu, kolik z toho auta peněz odejde do zahraničí, kolik jich zůstane u českých firem, tedy firem působících na území České republiky.
Mimochodem, přátelé, ta montáž v Tatře, to je asi 1 % z ceny. Montáž těch subdodávek, které jsou povětšinou dodány ze zahraničí. A já nechci, aby byl za tuzemský výrobek považován ten, který je dodán nějaké obchodní firmě v České republice, a tato obchodní firma na něj nalepí svoji značku a dodá ho do Tatry a Ministerstvo obrany to pak zahrne do statistiky, že to je dodávka od českého subdodavatele. To je to celé, o čem tady debatujeme.
Ale já vás tedy znovu prosím, to jsem řekl i předtím, slušně vás žádám, abyste se na to podívali, jestli náhodou těch českých subdodávek není mnohem méně, než vám teď tvrdí Ministerstvo obrany.
***