(12.50 hodin)
(pokračuje Jičínský)

Ale přesto v celostátním referendu by mělo být zajištěno, mělo-li by být úspěšné, mělo-li by platit, mělo-li by zavazovat občany a orgány státu, že tu musí být zajištěna jistá řekl bych reprezentativní aktivní složka těch, kteří se referenda účastní a kteří pro něj budou hlasovat. Čili v návrhu jsou spojeny dva ukazatele pro řešení této otázky.

Rozhodnutí v referendu je přijato, jestliže se pro ně v hlasování vyslovil takový počet oprávněných občanů, kteří tvoří alespoň jednu třetinu z celkového počtu občanů, kteří byli oprávněni v referendu hlasovat - a to je ten druhý moment, nebo druhý ukazatel - a zároveň jde o nadpoloviční většinu oprávněných občanů, kteří se účastnili hlasování.

V důvodové zprávě je potom uvedena tabulka s výpočty, která ukazuje, co spojení těchto dvou hledisek nebo ukazatelů znamená.

Jestliže by v referendu občané rozhodli o návrhu zákona a schválili jej, potom samozřejmě takovýto zákon má charakter zákona ústavního, nelze jej měnit normální parlamentní cestou, lze jej měnit cestou stanovenou pro zákon ústavní a nelze jej měnit v tom období, kdy by takovýto zákon byl v referendu schválen. Čili až v následujícím období by bylo lze parlamentní cestou takovýto návrh zákona schválit, což odpovídá závažnosti věci, požadavku jisté stability poměrů, které zákony upravují.

A samozřejmě, referendum se nemůže konat šest měsíců před konáním voleb. Pokud by takovéto referendum mělo být, potom by ho bylo možno spojit případně s dobou voleb, ale ne v době šesti měsíců před konáním voleb.

To jsou základní momenty tohoto návrhu ústavního zákona, který - opakuji - vychází ze zkušeností předchozích návrhů i z kritických poznámek na adresu předloh, které už tu byly projednávány, a na základě toho jej jménem skupiny poslanců, kteří tento návrh spolu se mnou podepsali, doporučuji vaší pozornosti.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Prosím, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů, a požádám nyní o slovo pana poslance Jiřího Polanského, který je zpravodajem určeným pro prvé čtení. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Jiří Polanský: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jako zpravodaj určený k návrhu na vydání ústavního zákona, který reprezentoval, pokud jde o podávající poslance, pan poslanec Jičínský, sděluji tyto následující skutečnosti.

Návrh byl podán 13. dubna letošního roku. Je to v podstatě během několika měsíců třetí návrh na tzv. obecné referendum, na celostátní referendum a na změnu ústavního zákona ČNR č. 1/1993, Ústava České republiky, neboť v podstatě v principech stejný návrh byl podán již jako sněmovní tisk 134, který byl zamítnut v prvním čtení na březnové schůzi letošního roku, a je obdobný i k tisku č. 914 v minulém volebním období, který byl v konečné fázi zamítnut Senátem.

Pokud jde o stanovisko vlády, tak ta se vyjádřila negativně, vyjádřila nesouhlasné stanovisko.

Stručně k důvodům, které uvedla vláda. Vláda konstatuje, že setrvává na svém zásadním vyjádření k otázce referenda jako zvláštního institutu přímé demokracie, podle něhož v souladu s programovým prohlášením vlády ze 17. ledna 2007 podpoří možnost vypsání referenda, a to vždy k předem jasně definovaným otázkám, přičemž referendum by mělo být zcela výjimečným institutem ústavního pořádku České republiky, který má doplňovat základní formu výkonu veřejné moci prostřednictvím systému zastupitelské demokracie.

Pokud jde o problémy, které jsou v podaném návrhu, které jsou tedy v této projednávané novele, tak v úvodu jenom velmi obecně. Mám připravené i podrobnější námitky, ale zatím v úvodu asi následující.

Je zde navrženo přenesení politického rozhodování, kdy v podstatě by se vláda, případně Parlament, až zřekly své odpovědnosti. Novela předkládá jiný typ legislativního procesu zákona, který může vést ke zneužívání této metody. Novela zavádí v podstatě nový typ zákona, který by bylo možno zrušit nebo upravit jen ústavním kvorem až v následujícím období. Novela nepřímo novelizuje ústavu. Novela se zaměřuje mimo jiné i na schválení mezinárodní smlouvy v referendu, ovšem pouze co se týče první části, to znamená ratifikace, ale již neřeší případně možnost odstoupení od této smlouvy. Výše kvora je nekonstantní - je navrženo, aby výsledek referenda byl přijat, musí být 50 % z jedné třetiny všech oprávněných voličů, čili nejsou zde navržena exaktní čísla. Potom novela vykazuje i řadu technických a věcných problémů, ale ty bych případně přednesl, pokud to bude nutné, až v podrobné debatě.

Předesílám, že budu navrhovat a podporovat zamítnutí této novely ústavního zákona číslo 1/1993.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji zpravodaji pro prvé čtení, panu poslanci Jiřímu Polanskému, a přeruším tento bod před zahájením obecné rozpravy. Domluvíme se na tom, kdy přesně bude tento bod zařazen do programu naší schůze.

Ráda bych vás ještě před polední pauzou informovala o tom, že odpoledne proběhnou ústní interpelace na předsedu vlády a poté na jednotlivé ministry a na základě dohody poslaneckých klubů bude po skončení interpelací ukončen i dnešní jednací den.

To je vše k dnešní dopolední části.

 

(Jednání bylo přerušeno ve 12.58 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP