(11.10 hodin)
(pokračuje Petrů)
Dovolím si být tedy konkrétnější a uvést některé příklady. Ze zboží jsou to např. potraviny včetně nápojů, voda, léky, dětské pleny, knihy, brožury, noviny a časopisy, zdravotnické prostředky včetně náhradních dílů. Podstatnější však je, že se to dotýká celé řady zboží pro osobní používání nemocnými ke zmírnění následků nemocí, jako jsou bílé hole pro nevidomé, osobní a kuchyňské váhy s hlasovým vstupem pro nevidomé, manipulační stroje a zařízení pro přepravu těžce zdravotně postižených osob upoutaných na vozíku, psací stroje a stroje pro zpracování textů upravené k používání nevidomými nebo osobami s amputovanou nebo ochrnutou horní končetinou, elektronické kalkulačky s hlasovým nebo hmatovým vstupem pro nevidomé, počítače speciálně upravené pro nevidomé, braillská počítačová tiskárna, jednotky počítačů a přídavná zařízení k počítačům umožňující jejich ovládání osobami s amputovanými končetinami, telefony a videotelefony konstruované pro použití neslyšícími osobami, zvětšovače televizního obrazu pro nevidomé, speciální akustické nebo vizuální přístroje pro neslyšící a nevidomé, ruční ovládání nožních pedálů, ruční páky včetně řadicí páky pro tělesně postižené osoby, části a součásti těchto výrobků. Dále pak to jsou dětské sedačky do automobilů.
Ze služeb se pak jedná především o opravy zdravotnických prostředků, opravy invalidních vozíků, shromažďování, úprava a rozvod vody, ubytovací služby, odvádění a čištění odpadních vod, stavební a montážní práce a potom, co už dnes bylo zmiňováno, pozemní hromadná pravidelná osobní doprava, vodní hromadná pravidelná osobní doprava, letecká, některé části zdravotní a sociální péče, domácí péče o děti, staré, nemocné a zdravotně postižené občany, pohřebnictví a jiné služby.
Dovolil jsem si věnovat této problematice více času, protože jsem chtěl demonstrovat, které skupiny obyvatel budou tzv. reformou postiženy nejvíce. Budou to důchodci, rodiny s dětmi, tělesně postižení, nevidomí a sociálně slabší občané.
Dosud se také nezmínil nikdo o tom, že zvýšením DPH z 5 na 9 % dojde rovněž ke zdražení stavebních prací, tedy mimo jiné ke zdražení výstavby bytů a rodinných domů lidem, kteří řeší své bydlení sami, a to jsou převážně mladé rodiny s dětmi. Již nyní díky zvýšení cen energií a pohonných hmot i mírné zimě došlo u některých stavebních materiálů ke zvýšení cen oproti loňskému roku až o 25 %. Další zdražení nastane po schválení vládního návrhu zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů zatížením cen energií ekologickou daní. Aby pořízení bydlení pro mladé lidi bylo co nejdostupnější, zdraží se stavební práce, které jsou ve snížené dani, a když se stavebníkům přece jen nakonec podaří bydlení realizovat, budou za to náležitě potrestáni zvýšenou daní z nemovitosti. Domnívá se tedy vláda, která předkládá takovéto návrhy, že tímto způsobem bude akcelerovat pozitivní trend bytové výstavby, který v současné době díky dobře nastaveným podmínkám nepochybně existuje?
Mně nezbývá než konstatovat, že takový razantní útok na sociálně slabší občany, kteří mají minimální možnosti se tomuto bránit, nemohu podpořit, a naopak dávám návrh na zamítnutí tzv. vládního návrhu na stabilizaci veřejných rozpočtů.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Prosím nyní o slovo paní poslankyni Marcelu Mertinovou a další přihlášenou je paní kolegyně Hana Orgoníková.
Poslankyně Marcela Mertinová: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, můj příspěvek je věnován vládní reformě veřejných financí a jejímu dopadu na školství.
Realizace vládou navržené reformy veřejných financí může ohrozit kvalitu vzdělávání. Je třeba odmítnout, aby se reforma veřejných financí stala záminkou pro odklad naléhavých problémů právě ve školství. Bolavým místem ve školství jsou právě nízké platy učitelů i dalších zaměstnanců škol. Navrhovaný růst jejich mezd na příští rok o 1,5 % skutečně není adekvátním oceněním důležité práce učitelů. Chystaná opatření povedou k další privatizaci školství, zvýšení finanční spoluúčasti studentů a zprivatizování stravování internátů či školních družin.
Vláda svým jednáním zatíží učitele zvyšováním úvazků. Chce paušálním způsobem propouštět učitele ve prospěch modelu efektivního školství. Bezprecedentní je i plán snižování reálných mezd učitelů, proti kterému je potřeba postavit úměrný růst reálných mezd, diferencovaný podle výkonu a odbornosti pedagogů.
Neodpovědné a nákladné rušení odborných učilišť je vhodnější nahradit transformací na centra rekvalifikací a celoživotního vzdělávání. Pokud se má šetřit, rozhodně by se nemělo šetřit v oblasti vzdělávání, protože to následně ohrozí potenciální rozvoj celé naší společnosti. To je třeba si důrazně uvědomit.
A já bych si teď dovolila malou citaci právě z prostředí, které školství velmi dobře podporuje a reprezentuje, a to je Českomoravský odborový svaz pracovníků ve školství. Jedná se o otevřený dopis, který je adresován právě nám, poslankyním a poslancům, dále pak také panu premiérovi, paní ministryni a nakonec i celé vládě. Jeho pisatelem je předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků ve školství pan Mgr. František Dobšík a já vás prosím, abyste mu věnovali pozornost.
"Obracíme se na vás jménem více než 200 tisíc pracovníků školství a jménem veřejnosti, které není lhostejný vývoj vzdělání v naší zemi. Skryté rozhodnutí vlády zmrazit a snížit platy zaměstnanců ve školství je výsměchem a zároveň hazardem současné vlády s úrovní vzdělanosti české společnosti. Vláda bez jakéhokoliv ohledu a znalosti pracovních a platových podmínek školských pracovníků kromě snížení jejich platů svým rozhodnutím zatíží zbývající pracovníky ve školství zvyšováním jejich úvazku. Svým bezprecedentním a neprofesionálním rozhodnutím je vláda zodpovědná za vážné ohrožení kvality výuky, zejména v regionálním školství a na základních školách. Je to poprvé od roku 1990, kdy vládní garnitura takovýmto způsobem porušením sociálního smíru pohrdá prací těch, kteří nesou na svých bedrech vzdělávání našich dětí.
Je ostudné, že v zemi, ze které vzešel světově proslulý učitel národů Jan Amos Komenský, chce vláda ignorovat vzdělávání jako jeden z nejdůležitějších veřejných statků. Jak chce vláda reformovat veřejné finance, když neuznává rozvoj vzdělanosti jako jednu z nejzákladnějších podmínek rozvoje prosperity? Voláme politiky k odpovědnosti za další vývoj. Veřejně se ptáme politiků, jak je možné, že škrty ve výdajích na školství jsou jedním z reformních kroků této vládní koalice. Toto nikdo ve volbách voličům nesliboval. Naše obavy vedou k závěrům, na které chceme veřejnost upozornit, že za škrty ve vzdělávání se skrývá další privatizace ve školství a finanční spoluúčast studentů a také zprivatizování dalších činností," jak jsem již řekla i já, "školní stravování, internáty, školní družiny, kluby, poradenství a podobně. K takovým hazardům politiků nechceme a nebudeme lhostejní." - 5. 5. tohoto roku v Praze Mgr. František Dobšík, předseda.
Dámy a pánové, protože si myslím, že bychom právě my poslanci, resp. poslankyně a poslanci, měli velmi pozorně naslouchat, co nám říkají ti, kteří nás sem, do této Sněmovny, zvolili, dovolím si přečíst z aktuálních Učitelských novin č. 23 až 24 názor pedagoga ze Zlínska, jehož jméno se dočtete právě v těch novinách, a ta slova jsou skutečně realitou, ale je to realita, která nejenom mně, ale určitě i vám možná přinese husí kůži po těle.
"Stát kalkuluje s tím, že je učitelství spíš posláním než běžnou profesí, že si je obvykle vybírají lidé s vysokým stupněm zodpovědnosti, a zneužívá toho. Ani tehdy, když kantorovi na záda naloží další a další povinnosti, když ho bude ponižovat platem, který mu bude přiznávat.
***