(10.50 hodin)
(pokračuje Nečas)

Zrovna tak mě zaujala kritika pasáže, kterou měníme zákon o zaměstnanosti, kde sankcionujeme z hlediska přístupu k podporám v nezaměstnanosti propuštění pro závažné porušení pracovní kázně. Ale tady bych chtěl připomenout jenom jednu věc: My se pouze vracíme k textu zákona o zaměstnanosti, která tady platil až do 1. října roku 2004. Čili k dikci zákona, který platil šest let sociálně demokratických vlád z jejich osmi let. Je-li toto kritizováno, musím to přijmout s jistým podivem, protože, znovu opakuji, toto je formule, kterou do zákona o zaměstnanosti pouze vracíme a která tam byla po celou dobu vlád sociální demokracie s výjimkou posledních dvou let, nebo necelých dvou posledních let.

To, co podle mého názoru je nezbytné zdůraznit, je to, že my - a říkáme to vědomě - provazujeme sociální systém s daňovým systémem. Považujeme to za správný, progresivní krok. Touto cestou jde celá Evropa. Snaží se ponechávat lidem více peněz v jejich kapse než jim je brát v podobě zvýšených daní a pak jim to vracet v podobě sociálních transferů. Jsme přesvědčeni, že přesně to je ta správná politika. Mimochodem, právě toto posilování systému, kdy zvyšujeme spíše odečty na daně na děti, než abychom zvyšovali dětské přídavky, tak je přesně ten správný způsob, který motivuje a zvýhodňuje především ty rodiny, které se snaží naleznout zaměstnání, kde alespoň jeden pracuje, proti těm rodinám, které spoléhají pouze na sociální transfery a pouze na pobírání sociálních dávek. To je přece politika, která je ve prospěch rodin s dětmi, snaživých rodin s dětmi, rodin, které se snaží a které zvyšují své příjmy.

Zrovna tak je tady celá řada věcí, které tady byly řečeny okolo systému nemocenského pojištění a nemocenské. Chtěl bych připomenout, že samotná minulá vláda poté, co tady proválcovala nový systém nemocenské, tak ještě loni v létě začala navrhovat jeho změny, protože si uvědomila, jak je tento systém špatně připraven. A to, že tento systém, pokud by byl spuštěn ve své čisté podobě, generuje téměř 4,5 mld. korun ročního deficitu, to znamená za jedno volební období, za čtyři rozpočtové roky více než 18 mld. korun deficitu, tak to je mimo vši pochybnost. A opatření, která navrhuje vláda, nedělají nic jiného, než že tento systém schválený minulou vládou dostávají do rovnováhy. To znamená dostávají do rovnováhy příjmy a výdaje nemocenského systému. Takže to je nezbytné tady zdůraznit velmi silně.

Je-li tady mluveno a kritizována tzv. karenční lhůta, tak musím opět připomenout, že karenční lhůta je standardní západoevropské řešení, že je zavedena ve dvanácti z patnácti starých členských zemí Evropské unie, že tuto třídenní karenční lhůtu mají mimo vši pochybnost jak sociální státy, jako je Francie, jako je Španělsko, jako je Itálie, jako je sousední Rakousko apod., Finsko má dokonce devítidenní karenční lhůtu. Je to prostě standardní věc. A koneckonců cestou ke karenční lhůtě se opět vydala i minulá vláda, když v roce 2003 snížila denní vyměřovací základ za první tři dny nemoci na pouhých 25 %. A musím říci, že se výsledek přece okamžitě dostavil v poklesu pracovní neschopnosti o jeden procentní bod prakticky z roku na rok. Tato země tento problém musí řešit. Není přece jakýmkoli způsobem objektivně zdůvodnitelné to, že v České republice jsme absolutní špičkou z hlediska pracovní neschopnosti v rámci Evropské unie, že máme vyšší míru pracovní neschopnosti, než mají srovnatelné země. Není přece běžné, aby standardně byl tento systém takto zneužíván. A koneckonců i vyšší míra kontrol, které začala provádět Česká správa sociálního zabezpečení, prokazuje tuto vysokou míru zneužívání tohoto systému. A já korektně dodávám - nejen ze strany zaměstnanců, ale v některých případech i ze strany zaměstnavatelů.

Čili je tady navrhováno standardní řešení, které je používáno běžně v Evropské unii. Česká republika tím neprovádí vůbec žádný experiment, nevymýšlí znovu kolo - prostě provádí zavedení standardního systému, znovu opakuji, jehož základním důsledkem je mj. to, že se systém nemocenského pojištění dostává do rovnováhy, že příjmy a výdaje budou v rovnováze a že tento systém nebude generovat každý rok několikamiliardový deficit.

Já musím říci, dámy a pánové, paní poslankyně a páni poslanci, že se zvlášť velkým zájmem jsem tady poslouchal vystupování především bývalých členů vlády, bývalých ministrů za sociální demokracii. Mně to tak trochu velmi silně připomínalo chování pyromana, který kvůli své zvrhlé vášni způsobí požár a pak se postaví stranou a s rukama v kapsách kritizuje počítání hasičů, kteří se snaží ten požár uhasit. Já jsem přesvědčen, že návrhy, které tady nabízíme, jsou návrhy, které jdou správným směrem. Jsem přesvědčen, že takto bude návrhy posuzovat i Evropská komise, a koneckonců jako první krok správným směrem to takto označila i Česká národní banka a drtivá většina odborných finančních expertů. Takže z tohoto pohledu jsem přesvědčen, že je to správný krok, a to, že se bývalí ministři nehlásí k tomu, co provedli s veřejnými financemi a v jakém stavu odevzdali veřejné finance, to považuji za trošku nepochopitelné.

Pro tuto vládu by samozřejmě, kdyby nebyla zodpovědnou vládou, bylo nejjednodušší nedělat nic. Nedělat nic a přijít sem v září s rekordním návrhem deficitu státních financí, ale myslím si, že to žádná zodpovědná vláda nechce udělat. A tato vláda rozhodně nebude tou vládou, která bude předkládat rekordní deficit veřejných financí. My chceme tuto tendenci zastavit.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Zeptám se - pan poslanec Kafka již nechce fakticky vystoupit. Byl přihlášen pan poslanec Škromach, poté pan poslanec Sobotka.

 

Poslanec Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, myslím si, že by bylo dobře, kdyby pan ministr Nečas, a nejenom on, ale celá tato vláda nebyla zbabělá a řekla jasně: my máme určitou představu, chceme ji realizovat, naší představou je, že příživníky a černými pasažéry jsou rodiny s dětmi, jsou zaměstnanci, jsou důchodci, jsou zdravotně postižení. Jsme pravicovou vládou, je to náš program. Ale jestliže někdo je zbabělý, pak hledá výmluvy, a já myslím, že pan ministr to jasně předvedl. Vymlouvá se na cokoli, hledá, dokonce lživě tady uvádí, že snad tady byla nějaká dohoda. Já myslím, že to bylo několikrát opakováno, a byl jsem u toho a byl jsem příčetný a byl jsem střízlivý při těch jednáních, nakonec probíhala na klubu ODS, byli tam zastoupeni i koaliční partneři současné vlády, někteří, a jasně bylo řečeno - a myslím, že i můj kolega Sobotka to potvrdí: žádná dohoda nebyla, jednání probíhala, návrhy, které tady prezentuje pan ministr Nečas a na stránkách státního úřadu Ministerstva práce jsou návrhy ODS a nikdy nebyly ze strany sociální demokracie schváleny. Takže nebuďte zbabělci a chovejte se konečně pravicově!

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Dále s faktickou vystoupí pan poslanec Sobotka a přihlásila se s faktickou také paní poslankyně Čurdová.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane předsedo. Mně skutečně připadá velmi pod úroveň tady teď vytahovat jakási tvrzení, která se týkají politických jednání, která nebyla dovedena do konce. Já se nechci chovat stejně a nebudu se chovat stejně, ale mohl bych tady hovořit o tom, jaké výroky ze strany vyjednávačů ODS padaly na konto rovné daně, na konto ročních prázdnin pro živnostníky, na konto zrušení registračních pokladen, jakým způsobem vyjednávači ODS hájili u těchto jednání volební program Občanské demokratické strany. Ale já to prostě dělat nebudu. Já si myslím, že to je pod úroveň a není to důstojné ani člena vlády, ani poslance opozice. To je první poznámka.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP