(9.10 hodin)
(pokračuje Vlček)

Dále budeme hlasovat o návrhu paní poslankyně Rybínové, aby bod číslo 33 byl zařazen pevně jako první bod po obědě 13. června. Je to tak, paní poslankyně? Ano.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 57 z přítomných 178 poslankyň a poslanců pro návrh 165, proti 1. I s tímto návrhem jsme vyslovili souhlas. Bod 33 jsme zařadili jako první bod 13. června po obědě.

 

Tím jsou vyčerpány všechny návrhy, které byly předneseny. Já bych chtěl jenom ještě připomenout, že nejpozději do 11 hodin je možno podat přihlášky k ústním interpelacím a v 11.30 proběhne jejich slosování.

Ještě se hlásí o slovo pan předseda Tluchoř.

 

Poslanec Petr Tluchoř: Děkuji, pane předsedo. Vážení členové vlády, dámy a pánové, přeji vám krásné dobré ráno. Chtěl jsem pouze jedno sdělení. Na pořadu schůze jako tuším bod 39 je zařazena změna v orgánech Sněmovny. Dnes od časného rána zasedala volební komise a musím konstatovat, že nebyl předložen žádný návrh na změnu. Volební komise se nicméně rozhodla vyhlásil lhůtu ještě jednou, a to do zítra do 16 hodin odpoledne. Prosím, návrhy na změny v orgánech Sněmovny, lhůta do zítra do 16 hodin odpoledne.

Děkuji a přeji všem hezký den.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane předsedo. Nyní budeme pokračovat bodem

 

22.
Vládní návrh zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů
/sněmovní tisk 222/ - prvé čtení

 

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan ministr financí Miroslav Kalousek a zpravodaj pro první čtení pan poslanec Bohuslav Sobotka.

Včera jsme přerušili obecnou rozpravu, ve které dnes budeme pokračovat. Jako první dnes vystoupí paní poslankyně Bayerová. Chtěl bych jen informovat o tom, že je ještě do rozpravy přihlášeno 13 poslankyň a poslanců.

Paní poslankyně Bayerová se může ujmout slova.

 

Poslankyně Marta Bayerová: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové. Já se omlouvám za svůj chraplavý hlas. Jistě pochopíte, já jsem se s kolegy do ranních hodin učila zpívat jednu pěknou píseň a dneska nemohu mluvit, tak mi to, prosím vás, odpusťte. (Potlesk zleva.)

Můj krátký diskusní příspěvek se bude týkat části 6 sněmovního tisku 222. Především se jedná o dopad změny daní z nemovitostí na rozpočty obcí.

V souvislosti s návrhem zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů se na mě obracejí starostové a zastupitelé obecních zastupitelstev na jižní Moravě v regionu znojemském s oprávněnou obavou, že v případě přijetí vládního návrhu se jim zkrátí obecné (obecní?) rozpočty na straně příjmů. Jižní Morava je zemědělská oblast, a proto daň z pozemků je podstatnou částkou příjmu obcí. Z celkové příjmové částky z daně z pozemků, která za rok 2006 činila 1,9 mld. Kč, představovaly zemědělské pozemky částku asi 1,4 mld. Kč. Dle návrhu vlády by zemědělské pozemky mohly být od daně osvobozeny. Ale i přijetím dalších daňových zákonů zejména v oblasti přímých daní, daně z příjmu fyzických a právnických osob, které jsou součástí sdílených daní, jejichž výnosy se dělí stanoveným podílem mezi státní rozpočet, rozpočty krajů a rozpočty obcí, se mohou snížit příjmy obcí.

Starostové především malých obcí již dlouho volají po změně rozpočtového určení daní. Alarmující je rovněž nárůst zadluženosti obcí. Oproti roku 2005 je v roce 2006 dluh o 1,9 mld. Kč větší.

Přestože určitá kompenzace pro obce je nastavena možností zvýšení daní z nemovitostí, očekávala jsem, že součástí navrhovaných změn bude i novela současného systému - já se omlouvám, já opravdu nemohu mluvit a dneska jsem žádnou vodu nedostala od pana ministra, tak teď tedy nevím, čeho se mám napít - (ministr Kalousek a poslanec Kováčik přinášejí a nalévají paní poslankyni vodu) - rozpočtového určení daní. (Velký hluk a smích v sále.)

Děkuji, jste hrozně hodní, kolegové. Já vás za to naučím tu písničku, jo?

Takže ještě tu větu zopakuji. Přestože určitá kompenzace pro obce je nastavena možností zvýšení daní z nemovitostí, očekávala jsem, že součástí navrhovaných změn bude i novela současného systému rozpočtového určení daní. Tuto novelizaci však vláda předpokládá až po roce 2009. Podle předběžných propočtů starostů obcí by novela o dani z nemovitostí mohla připravit malé obce v roce 2008 až o 1,7 mld. Kč, v roce 2009 o 2 mld. Kč a v roce 2010 snad o dalších 7 až 8 mld. Kč. Daň ze zemědělské půdy totiž někdy tvoří až 65 % z celkové daně.

Jestliže tedy novelizace rozpočtového určení daní bude navržena až v roce 2009, ptám se, jak přežijí malé obce rok 2008. Anebo se budou muset začít slučovat do větších celků?

Děkuji za pozornost a za vodu.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně. Dále vystoupí pan poslanec Ohlídal. Já bych přečetl další pořadí, abyste se mohli připravit. Následují poslanci Tejc, Bublan, Šlajs, Jičínský, Škromach, Ploc, Petrů, poslankyně Mertinová, Orgoníková, poslanci Petr, Wolf.

Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ivan Ohlídal: Vážený pane předsedo, vážený pane premiére, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, ohledně projednávaného zákona bylo včera řečeno mnoho oprávněných kritických slov. Z těchto slov, z této kritiky, jednoznačně vyplývá, že 95 % občanů této země na tuto takzvanou reformu spojenou s tímto zákonem doplatí. Jenom nepatrná část společnosti, asi 5 % těch nejbohatších, na ní samozřejmě vydělá. Opatření, která souvisejí s tímto zákonem v oblasti daňové, v oblasti zdravotnictví, ale i v oblasti sociální, to jednoznačně ukazují. Myslím opatření spojená s touto takzvanou reformou.

Já bych si chtěl všimnout jedné takové podle mého názoru podstatné skutečnosti. Navrhovatelé, tedy vlastně vláda, ve svých opatřeních týkajících se sociální oblasti mají velkou péči o takzvané černé pasažéry sociálního systému, to znamená lidi, kteří zneužívají tento systém.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP