(18.50 hodin)
(pokračuje Martínek)

Bylo to především proto, že prostě zaměstnanci dopláceli na takzvané podnikatele. Já hovořím schválně na takzvané podnikatele, protože tady byla spousta podnikatelů, kteří několik let po sobě, někdy dokonce více než deset let po sobě, neplatili ani korunu daně a pořád vykazovali neustále ztráty. Vykazovali ztráty, ale přitom jezdili v drahých automobilech, bydleli v luxusních bytech. A to byl důvod, který vedl mimo jiné k tomu, abychom společně s KDU-ČSL tady tu daň přijali. Bohužel, teď to bude tam, kde jsme byli před časem, to znamená určitě to nepodpoří poctivé podnikatele, ale takzvané podnikatele.

Zdanění majetku. Osvobození zemědělských pozemků od daně z nemovitosti naštěstí vláda pod vlnou obrovské kritiky opustila. Nicméně chtěl bych se zastavit nad dalším výdobytkem - osvobození dědictví u druhé skupiny daně dědické a osvobození darů u první a druhé skupiny od daně darovací. Přátelé, kdo z vás se někdy podrobil těmto poplatkům, tak velmi dobře ví, že daň dědická představuje v této chvíli u těchto skupin zcela minimální záležitost. Jiná věc jsou poplatky notářům, ale o poplatcích notářům se v celé záležitosti vůbec nehovoří. To znamená my odstraníme to málo, co měl dostat stát, ale ty ostatní věci budou v plné výši zachovány. Takže kdo se radoval, se nedočká.

A co na závěr. Na závěr myslím, že stojí za to citovat jednoho z největších starověkých filozofů Aristotela. Aristoteles, když definoval, co je ekonomie, tak říkal, že je to nauka o vedení domácnosti. Myslím, že to platí zejména na tuto reformu. Jestliže se občané, kteří sledují tyto dlouhé projevy, nestihnou v celé záležitosti vyznat, tak já jim doporučím, aby si to přirovnali v podstatě k tomu, co mají doma k domácímu rozpočtu. Jestliže vláda chce řešit deficit, je to totiž stejné, jako když se kterákoliv domácnost, vážení spoluobčané, rozhodne, že chce řešit svoje dluhy, to znamená svoje zadlužení. Co kdokoliv z vás udělá, chce-li řešit zadlužení. Za prvé se bude snažit zvýšit své příjmy. Za druhé se bude snažit snížit své výdaje.

Co nám nabízí vláda? Vláda nám nabízí, abyste snížili dobrovolně své příjmy, to znamená např. své platy, a zároveň šetřili ve výdajích. Jinak řečeno, váš problém se ještě znásobí a vaše schopnost řešit daně se zhorší. Myslím si, že tady toto přirovnání je nejlepší a sami usoudíte, jak smyslná je politika vlády v této oblasti a jaké bude mít zcela jistě výsledky.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Radko Martínkovi. S přednostním právem se přihlásil místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas. Prosím pana místopředsedu vlády, aby se ujal slova.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, přes uštěpačné poznámky, které jsem tady zaslechl, chci konstatovat, že se nejdu z tohoto místa svěřovat, proč mám čtyři děti, jaké byly motivy. Chtěl bych pouze opravit některé nepřesné údaje, které tady uvedla paní poslankyně Čurdová a které podle mého názoru zbytečně ji vedou do kontroverze tam, kde není vůbec na místě.

Za prvé tady řekla, že co se týče vícerychlostní rodičovské, že je povinností rodičů se rozhodnout hned při narození dítěte. Já ji chci upozornit na legislativní návrh, který naopak ukazuje v novém § 30a a § 30b, že je tomu přesně naopak. To znamená mezi zvýšenou a základní rychlostí se rozhoduje rodič po skončení peněžité pomoci v mateřství a mezi tří- a čtyřletou rodičovskou se rozhoduje v roce a půl dítěte, čili nikoli při jeho narození. Čili to je nepřesné čtení, resp. hodnocení tohoto návrhu, spíše z některých nepřesných mediálních interpelací než ze skutečného paragrafovaného znění. Já jsem paní poslankyni schopen doložit tady, že se v tomto pletla.

Za další. Byla tady kritizována rodinná politika této vlády. Já to považuji za legitimní kritiku, koneckonců od opozice nelze nic jiného očekávat. Na druhou stranu bych přece jenom chtěl vyzvat k tomu, abychom v některých oblastech, to znamená tam, kde je možné naleznout společný průsečík, kde společně analyzujeme základní problém moderní, či spíše postmoderní rodiny z hlediska např. harmonizace pracovního uplatnění a rodinného života, tak abychom se tam zbytečně ostře nevymezovali, když podle mého názoru bychom naopak měli hledat společné řešení. A to, že v současné době máme natalitní koeficient 1,33, to je přece faktor, který netěší nikoho z nás a neměli bychom si tady vzájemně podstrkovat, že někoho těší a někoho netěší.

Já bych v této souvislosti a při kritice, která tady zazněla a která je podle mého názoru tak trošku apriorní a za každou cenu nás vede spíše ke snaze se za každou cenu vymezit, tak bych uvedl to, že co se týče např. předškolských zařízení a výše rodičovského příspěvku, což tady byly opět aspekty, které byly kritizovány, tak abychom se podívali na skutečná fakta.

Ta fakta jsou např. taková, a na to paní poslankyně Čurdová zapomíná, že za období minulé vlády zaniklo v této zemi téměř 900 mateřských školek. Jsme si asi všichni vědomi, že to není možné předhazovat vládě prostě proto, že zřizovateli mateřských školek jsou opravdu obce. Na druhou stranu, pokud to tady někdo kritizuje, tak se divím, že v tu dobu například nenavrhl zvýšení veřejných výdajů na provozy typu mateřských školek a podobně. My hledáme cestu, jak zajistit lepší harmonizaci pracovního a rodinného života bez navýšení veřejných výdajů, protože všichni cítíme, že vývoj veřejných výdajů je takový, že není možné v této oblasti navýšit veřejné výdaje. Má-li paní poslankyně nebo kdokoliv jiný jiné dobré nápady, tak já prohlašuji, že bez ohledu na to, že to budou nápady, které přijdou z opozice, já je velmi rád nechám přetavit do konkrétní legislativní podoby.

A co se týče rodičovského příspěvku. Za minulou vládu, to znamená mezi lety 2002 až 2006, jaká byla skutečnost a jaká byla skutečná výše rodičovského příspěvku. Když minulá vláda nastoupila k moci v roce 2002, tak byl rodičovský příspěvek 2552 korun. Když tato vláda odcházela z moci v létě loňského roku, tak byl rodičovský příspěvek 3696 korun. To je navýšení o 1144 korun. Takže já vůbec nechápu, jak může někdo bez tohoto reálného zhodnocení faktů kritizovat to, že podle tohoto vládního návrhu bude např. během dvouleté rodičovské rodičovský příspěvek 11 400 korun. Znovu opakuji - za období minulé vlády rodičovský příspěvek při jejím nástupu a při jejím odchodu se lišil o 1144 korun.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi vlády. Pravda, ohlásil jsem paní kolegyni Martu Bayerovou, chtěl jsem dosáhnout, nebo alespoň se přiblížit k dvou třetinám přihlášených. Vzhledem k tomu, že je za dvě minuty sedm, už nikomu slovo v této rozpravě nedám a ohlásím podle § 53 odst. 2 příští postup jednání schůze.

Máme před sebou možnost, jak postupovat. Protože hlasování o průběhu schůze je vždy ráno po deváté hodině, budeme muset ráno před devátou hodinou se dohodnout na tom, jak naložit s odmítnutými písemnými odpověďmi na interpelace. Jestli je nechat zařazené na zítřek, nebo je přesunout na čtvrtek příští týden.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP