(16.50 hodin)
(pokračuje Opálka)
KSČM tedy nesouhlasí ani s dalším snižováním nemocenských dávek, ani s jejich případnou částečnou či postupnou privatizací.
KSČM rovněž nesouhlasí se zhoršováním podmínek pro zaměstnávání zdravotně hendikepovaných občanů. Hledejme jiné nástroje pro omezování spekulativního podnikání, a to nikoliv jen u zaměstnávání invalidů.
Vláda má zodpovědnost za prosperitu České republiky, za růst životní úrovně všech jejích obyvatel. Očekáváme proto její aktivnější roli, a ne technokratické pasivní seškrtávání výdajové stránky státního rozpočtu. Předložený návrh zdaleka neřeší deficitní hospodaření státu, potažmo deficit hospodaření obcí či rodin.
Návrh je prokazatelně výhodný jen pro vysokopříjmové skupiny. Těm nejchudším toho nelze již moc vzíti, a proto se tíha zbytku sociálního státu tvrdě přenáší na bedra středněpříjmových skupin.
Procento mandatorních výdajů v rámci státního rozpočtu lze přece úspěšně snížit i jiným způsobem, pravda, není to v duchu hesla "méně státu", a to vyššími příjmy státního rozpočtu a snížením chudoby, což předpokládá prosperitu a omezení šedé a černé ekonomiky. Je s podivem, že daňové úniky, nevýběry vyměřených odvodů, praxi umělého snižování daňových základů, prostě praxi černých pasažérů daňového systému a pojistných systémů chce vláda vyřešit pouze snížením jejich daní.
To je tedy zcela nereálná představa o úspěšné léčbě, respektive o ozdravení veřejných financí, které mají vyřešit, tedy zaplatit, ti, kteří za nazrálé problémy nenesou osobní odpovědnost.
Zdravý státní rozpočet dle mého přesvědčení předpokládá, zjednodušeně řečeno, zachování progresivity zdanění, udržení daňové zátěže srovnatelné s vyspělými státy Evropské unie a přiblížení mzdové úrovně k úrovni vyspělých států. Také předpokládá účinnější kontrolní systémy zneužívání sociálních dávek namísto plošné restrikce, což by vlastně bylo uplatnění kolektivní viny. (V sále je hluk.) A rovněž předpokládá větší snižování skutečné, nikoliv administrativní nezaměstnanosti. Skutečnou nezaměstnanost totiž administrativně snižuje například nová metodika vykazování, a to cestou většího počtu osob vyřazovaných z evidence, dále nárůstem vynucených nevýhodných předčasných důchodů a také prodlužováním doby studia u mládeže.
Soustředil jsem se, vážené kolegyně, vážení kolegové, ve svém vystoupení, tuším jen stručně, na sociální výseč předloženého vládního návrhu zákona. Přesto navrhuji zamítnutí sněmovního tisku 222 jako celku. Chápu, že politické i jiné zájmy mohou být různé, a nepodceňuji ani úlohu Evropské komise, Světové banky, Mezinárodního měnového fondu a dalších mezinárodních institucí. Ale tento zákon není pouhým posunem napravo, ale systémovou změnou, která je neslučitelná s obhajobou zájmů neprivilegovaných občanů. A řada navržených kroků by byla v delším období obtížně napravitelná.
Poslanci za Komunistickou stranu svůj volební program nezradí.
Já děkuji vám za pozornost a řadě z vás i za připomínky z pléna. Děkuji. (Potlesk poslanců KSČM.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Miroslavu Opálkovi. Nyní se slova ujme paní poslankyně Ivana Levá, připraví se pan poslanec Karel Korytář.
Ještě před paní poslankyní pan ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím, pane ministře.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Chtěl bych se paní poslankyni omluvit, ale vzhledem k tomu, že jako předkladatele mě již několik kolegů upozornilo na to, že předložilo návrh na usnesení, tak bych rád, pane předsedající, upozornil, že to není úkolem předkladatele, že to je úkolem zpravodaje, který od rána ignoruje svoji roli. Je s podivem, že tak důležitou materii zpravodaj ignoruje, není přítomen, neeviduje diskusi a neeviduje pozměňovací návrhy, které jsou v diskusi předkládány.
Konstatuji jenom tuto skutečnost. Je mi to jako předkladateli tohoto návrhu zákona líto a myslím, že to vyjadřuje váhu, kterou opozice a její zpravodaj dává tomuto návrhu zákona.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já chápu. Jediné, v čem bych vás opravil, pane ministře, jinak máte ve všem pravdu, ale v prvním čtení se pozměňovací návrhy nepodávají. Samozřejmě procedurální návrhy.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Promiňte, myslel jsem tím procedurální návrhy na vrácení k přepracování a zamítnutí. Nicméně úloha zpravodaje zůstává stejná.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: To s vámi zcela souhlasím.
Hlásí se o slovo s přednostním právem pan předseda klubu sociální demokracie Michal Hašek. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Michal Hašek: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vládo, kolegyně, kolegové - k panu ministrovi Kalouskovi.
Pane ministře, až tady budete sedět každou minutu jako zástupce předkladatele u stolku předkladatelů, pak prosím kritizujte zpravodaje kolegu Sobotku. A jestli hovoříte o tom, jakou váhu přikládá opozice prostřednictvím jednoho kolegy zpravodaje kolegy Sobotky, tak se podívejte do vládních lavic. Z osmnácti členů vlády tady sedí čtyři. Jakou váhu přikládají členové vlády, kteří předkládají tento reformní balík, kteří jednomyslně podpořili tento návrh na jednání vlády? Kde je vašich čtrnáct kolegů, pane ministře Kalousku? (Potlesk poslanců ČSSD.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ještě než dám slovo panu ministru financí, upozorním ostatní členy Sněmovny, že podle jednacího řádu se o slovo hlásí jednotliví poslanci a slovo jim je uděleno předsedajícím. Ze svých lavic vykřikují snad možná někteří na pastvě. Prosím, aby tak nečinili a snažili se, aby toto jednání bylo důstojné.
Pane ministře, máte slovo.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Promiňte, nechci zdržovat. Dostal jsem odpověď a dostal jsem otázku. Rád odpovídám.
Jak jste si jistě všiml, pane předsedo, předkladatelů tohoto návrhu zákona je pět. A v každou minutu projednávání je tady alespoň jeden z předkladatelů přítomen. (Nesouhlasné hlasy z levé části sálu.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Klid prosím!
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Pokud váš zpravodaj na tento návrh neměl dost sil, mohl požádat organizační výbor, aby měl také některé alternáty. Pokud se na to cítil sám, tak by tady měl být přítomen. (Potlesk poslanců ODS.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: To byly faktické připomínky. Nyní řádně přihlášená paní poslankyně Ivana Levá. Připraví se pan poslanec Karel Korytář. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.
Poslankyně Ivana Levá: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych svůj příspěvek zaměřila na oblast podpory zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
Všichni víme, že stát zaměstnávání osob s postižením vždy podporoval. V současné době dochází ke snížení podpory zaměstnavatelů, kteří zaměstnávají více než 50 % osob se zdravotním postižením z celkového počtu zaměstnanců. Proč? Protože firmy tohoto druhu na trhu práce vyrostly jako houby po dešti. Podvádějí a tak poškozují poctivé provozovatele. Chráněné dílny a další seriózní zaměstnavatelé skutečně zaměstnávají lidi s postižením, dávají jim možnost seberealizace, zapojení do pracovního kolektivu a také pocit štěstí, což není zrovna málo. Věřte nevěřte, tito postižení spoluobčané chodí do práce rádi. Jen nedokáží být tak produktivní jako zdraví zaměstnanci. Příspěvek od státu má tedy vyrovnat rozdíl mezi tím, co ten zaměstnanec udělá, a tím, kolik by udělal zdravý zaměstnanec. Jestliže tedy produktivitu práce u těchto lidí nelze zvýšit, pak tedy když dojde ke snížení tohoto příspěvku, logicky provozovatelé budou muset určité druhy výroby omezit a práce pro zdravotně postižené bude méně.
Pan ministr tady řekl, že došlo ke shodě se zaměstnavateli. No, já si myslím, že shoda to asi radostná nebyla. Neměla se spíše hledat cesta, jak zamezit nepoctivcům, kteří švindlují, v uvozovkách zaměstnávají lidi plně invalidní mnohdy na tři pracovní úvazky, zkrátka obcházejí zákon a dávky zneužívají?
Očekávala jsem, že zákon stanoví pro tyto rádoby podnikatele sankce, vysoké sankce, které budou následovat po kontrolách prokazujících okrádání státu. Sankce jsem nenašla. Peněz není dost, ale možná by se mohl příspěvek dokonce zvýšit, kdyby nepoctivci byli důslednou kontrolou odhalováni a pokutami trestáni.
***