(13.00 hodin)
(pokračuje Exner)

Dávám to do určité konfrontace s tiskem 204, který se týká takové víceméně technické záležitosti, kdy je důležité, aby se tzv. otevřené nebe rozšířilo z Evropy do severní Afriky na Maroko. A tam si při jednání Rady Evropské unie Česká republika vyhradila, že není možné z její strany tuto dohodu o otevřeném nebi provozovat, dokud neproběhne v České republice ratifikace. Tady ve věci, která je nepochybně daleko základnější, naopak předpokládáme a v nótě potvrzujeme, že je možné sjednat dohodu s prozatímním prováděním od data podpisu v situaci, kdy je tak velké negativní stanovisko obyvatel i části politického spektra.

Chtěl bych se také obrátit na pana místopředsedu vlády Vondru, aby vysvětlil to, co už ve dvou vystoupeních dnes bylo požadováno - na základě jaké procedury, jak je v souladu s ústavou naší republiky pobyt vojsk, která dělají průzkumné, rekognoskační a jiné vojenské práce na území naší republiky.

Dovolte mi, aby nedošlo k omylu, abych tady citoval pár věcí z Ústavy České republiky. Především v článku 2 odstavec 3 se říká, že státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. Zákon nestanoví podle mého názoru žádnou možnost, jak by vláda mohla souhlasit s tím, aby cizí vojska u nás prováděla přípravné vojenské činnosti, byť technického charakteru. O pobytu vojsk se konkrétně mluví v článku 39 odstavec 3 ústavy a hovoří se tam, že k přijetí usnesení o vyhlášení válečného stavu a k přijetí usnesení o souhlasu s vysláním ozbrojených sil České republiky mimo území České republiky nebo s pobytem ozbrojených sil jiných států na území České republiky, jakož i k přijetí usnesení o účasti České republiky v obranných systémech mezinárodní organizace, jíž je Česká republika členem, je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců a nadpoloviční většiny všech senátorů. Dále se potom v článku 43 odstavci 3 říká, že Parlament vyslovuje souhlas s vysláním ozbrojených sil České republiky mimo území České republiky, a v písmeni b) s pobytem ozbrojených sil jiných států na území České republiky, nejsou-li taková rozhodnutí vyhrazena vládě. V následujícím odstavci je pak popsáno, co je vyhrazeno vládě. Vládě je vyhrazeno rozhodnutí o pobytu, a to nejdéle na dobu 60 dnů, jde-li o plnění závazků z mezinárodních smluv o společné obraně proti napadení, jde-li o účast na mírových operacích, jde-li o účast na záchranných pracích. Dále podle odstavce 5 vláda rozhoduje o průjezdu nebo přeletu nad územím České republiky a o účasti na cvičeních venku i cizích vojsk u nás doma. O rozhodnutí podle těch zmíněných odstavců pak vláda neprodleně informuje obě komory Parlamentu.

V případě pobytu vojáků Spojených států amerických z Agentury protiraketové obrany k naplnění žádného z těchto bodů nedošlo a procedura schválení jejich pobytu zde nebyla nijak provedena. Prosím, aby představitelé vlády vysvětlili, na základě jakého přístupu jsou vojska Spojených států amerických na našem území, byť by šlo o menší skupiny a pouze na několik dní.

Druhou otázku, kterou bych si přál, aby byla zodpovězena, je otázka týkající se toho, na jakou dobu jsou smlouvy o protiraketové obraně uzavírány. Ve všech informačních materiálech, které máme k dispozici, se o této otázce nijak nehovoří. 2. května vydala agentura France Press oznámení, že mluvčí Ministerstva zahraničních věcí… pardon, mluvčí Ministerstva obrany paní Jana Zechmeisterová oznámila, že jednání, která budou v České republice 10. a 11. května na Ministerstvu obrany, se soustředí na přípravu bilaterální dohody o tom, jak dlouho američtí vojáci mohou zůstat v České republice. V žádném materiálu o této věci zatím nemáme žádnou informaci, a bylo by potřeba tedy vědět, jak se řešení této otázky vůbec připravuje a jaké jsou představy české vlády. V té samé zprávě agentury France Press se píše o tom, že Česká republika už dostala návrh dohody z Washingtonu o tom, jak bude zajištěn pobyt vojsk na území České republiky, čili pravděpodobně tu specifikovanou dohodu SOFA. Také o tom nemáme žádnou informaci.

Třetí věc, na kterou bych se chtěl zeptat, to je otázka, která také již byla zmíněna a týká se účasti Ruské federace na projektu. Nabízí to USA i Česká republika slovy: Generál Obering několikrát zdůraznil, že USA otevřeně a upřímně nabízejí Ruské federaci participaci na projektu, a specifikoval to tak, že jsou ochotni pozvat ruské představitele k prohlídce amerických základen a rozhodovat případně o prohlídce budoucí základny, když s tím bude souhlasit česká strana. Česká strana také nabízí určitou participaci.

Já se tedy ptám, jestli tato participace, tato účast, má takový rozsah, aby případně vojáci Ruské federace se mohli také podílet na provozu této základny a být těmi, kteří mohou monitorovat průběh její výstavby, montáže a případně se potom podílet i na rozhodování o konkrétním využití, anebo jestli jde o to, jak to charakterizují ruští představitelé, že sice připouštějí, že na mnoha úrovních a mnoha způsoby jsou informováni o tom, co Spojené státy americké a Česká republika zamýšlejí, ale v žádném případě nedostávají odpovědi na otázky, které v té souvislosti kladou, ani reakci na výhrady, které říkají.

Třetí taková skupina otázek, to je ta, jaké jsou skutečně podmínky, které si Česká republika klade pro umístění radarové základny. Pan ministr zahraničních věcí Karel Schwarzenberg několikrát o takových podmínkách hovořil. Podíváme-li se však na text nóty, kterou Ministerstvo zahraničních věcí předalo velvyslanectví Spojených států amerických, jsou tam všelijaké formulace, ale o konkrétních požadavcích, podmínkách České republiky ani slovo.

Uvedu příklady. Ministerstvo zahraničních věcí České republiky zdůrazňuje, že Česká republika bude usilovat o to, aby radar byl v budoucnosti začleněn do architektury vznikajícího aliančního systému protiraketové obrany, a v tomto smyslu bude jednat s USA. Tedy žádná podmínka směrem k NATO. Za druhé, Ministerstvo zahraničních věcí předpokládá, že si Spojené státy budou s Českou republikou vyměňovat informace o hrozbách a naopak. Tedy žádná podmínka, že podmiňujeme budování základny u nás výměnou informací. Dále by ministerstvo uvítalo zesílené bezpečnostní záruky Spojených států, které by odpovídaly těmto novým hrozbám. Opět žádná podmínka, jenom "bychom uvítali". Další podobná věc: Ministerstvo předpokládá, že by hlavní dohoda uznala aplikaci dohody mezi stranami Severoatlantické smlouvy - tedy ani tady není podmínka aspoň toho rozsahu podmínek pro pobyt vojsk, který je dán smlouvou SOFA. Podobně se předpokládá, že by měly být renegociovány nebo doplněny dohody mezi vládou České republiky a vládou Spojených států amerických o opatřeních k ochraně utajovaných vojenských informací.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP