(12.00 hodin)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Rathovi, a je-li to poslední přihláška do obecné rozpravy, tak ji… Ještě pan poslanec Šeich. Chtěl bych připomenout, jaký že bod to projednáváme.
Poslanec David Šeich: Já už jsem byl celý nesvůj, že univerzální to expert na zdravotnictví, bezpečnost a archivářství nevystoupí v bodě týkajícím se evropských fondů. A platí to jediné - že kde docházejí argumenty, tam funguje u pana poslance Ratha sprostota.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pan poslanec Rath. Znovu připomínám, jaký že bod to projednáváme.
Poslanec David Rath: Nevím, jestli konstatování faktu, že řídíte opilý se dvěma promile, že jedete v jednosměrce z druhé strany a že se pak policisty snažíte zastrašit svojí poslaneckou imunitou, což je tedy nechutné, tak když toto někdo vylíčí, toto vaše naprosto příšerné chování, a je vámi ještě urážen - pane kolego, prostřednictvím předsedajícího, vzpamatujte se! Vzpamatujte se!
Místopředseda PSP Jan Kasal: Tak a teď už definitivně končím obecnou rozpravu. Otevírám rozpravu podrobnou a prosím zřejmě paní poslankyni Halíkovou, která naznačila, že má návrh na usnesení, aby se ujala slova. Pak, jak bývá dobrým zvykem v této komoře, aby se posadila ke stolku zpravodajů a ujala se funkce zpravodajky k tomuto bodu.
Poslankyně Milada Halíková: Ano, děkuji za slovo. Takže návrh na usnesení k projednávanému bodu: Poslanecká sněmovna ukládá vládě České republiky předložit výsledky vyjednávání o Národním strategickém referenčním rámci a dalším postupu v čerpání fondů Evropské unie. - Vzhledem k informaci, kterou tady přednesl pan vicepremiér, že tato jednání mají skončit do konce května, tak bych navrhovala k tomuto usnesení termín červen 2007.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, takže se posaďte ke stolku zpravodajů. Přihlásil se pan vicepremiér Jiří Čunek, takže má slovo.
Poslankyně Milada Halíková: Omlouvám se, jestli mohu ještě jednou, udělala jsem procedurální chybu. Omlouvám se - nemůžeme vládě ukládat, ale můžeme ji žádat, čili Sněmovna žádá vládu. Omlouvám se, děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Pan vicepremiér.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Jiří Čunek: Na závěr, co se týká té žádosti, to znamená vyjednání Národního strategického referenčního rámce. Tento úkol jsem si dal, přijali jsme ho my také, takže s tímto usnesením nemám problém.
K ostatním diskutujícím, kteří diskutovali mimo toto téma, se vyjadřovat nebudu, ani k paní poslankyni. Té bych jenom doporučil, aby si přečetla dokument 1083, a bude jí vše jasné, nebo mnohé jasné.
Co se týká vaší námitky, já před sebou mám přepis zvukového záznamu, na základě kterého jsem reagoval, přepis zvukového záznamu paní poslankyně Halíkové. Tam na všechny věci, ať už to byla její výtka, že je moc programů České republiky atd., myslím si, že jsem reagoval, nic jiného tady konkrétního nebylo.
Co se týká odpovědi na její dotaz teď. Ano, poziční dokument jsme obdrželi, je podstatně útlejší, tedy ty požadavky na nás, a dnes ráno tady ve Sněmovně k němu probíhalo jednání za mé účasti, tak jak jsem o tom informoval.
Co se týká vodohospodářských staveb. Ano, stanovisko Evropské unie je takové, nebo prvotní stanovisko Evropské unie je takové, že buď vodohospodářské stavby provádí a také vlastní veřejná korporace, tedy především obce, příp. kraje, pak s tím nemá problém. Pokud jsou provozními společnostmi s dlouhými nájemními lhůtami soukromé společnosti, tak je nechtějí. To znamená, oni nechtěli vůbec žádné. Dneska jednání a pozice Evropské komise je na tom, že desetileté smlouvy by uznávali, takže vyjednávání v této věci ještě pokračují.
To je, myslím, v tuto chvíli úplná informace.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi Jiřímu Čunkovi. Pokud se nikdo do rozpravy nehlásí… Ale hlásí a hlásí se další vicepremiér Martin Bursík, takže mu dávám slovo. (V sále je značný hluk.) Dámy a pánové, prosím o klid. Posaďte se všichni na svá místa a věnujte pozornost tomu, co chce pan místopředseda vlády říct.
Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Dámy a pánové, dobrý den. Já bych vás na chvíli poprosil o pozornost, alespoň ty z vás, kteří se zajímáte o tzv. velké vodohospodářské projekty a o jejich osud.
Zaznamenal jsem, že v některých vyjádřeních sociální demokracie se tu a tam zahrává s jednou banální záležitostí, která se týká odeslání žádosti o tyto projekty o dva dny později, než bylo stanoveno Komisí. Chtěl bych vás ubezpečit, že celý ten proces byl pod kontrolou, že neměl vůbec žádný vliv na výsledek, a že tudíž není tímto ohroženo čerpání ani jediné koruny.
Ale protože paní zpravodajka až teprve v závěrečném slově tady vznesla tu otázku, která se týká provozních smluv v oblasti vodohospodářské infrastruktury, dovolte, abych vám k tomu dal relativně podrobnou informaci, abyste byli přesně v obraze, jak se věci mají, a zároveň abych vám i naznačil další vývoj, tak jak pracujeme v týmu s Ministerstvem životního prostředí na řešení této problematiky, protože jsme tu věc kompetenčně převzali.
V roce 2004 iniciovala Evropská komise, DG Regio, vypracování studie ISPA, která analyzovala provozní smlouvy u vodohospodářských projektů, které žádaly z fondu ISPA, což byla Příbram, Plzeň, Liberec, Karlovy Vary a Karviná. A bylo konstatováno, že tyto smlouvy nesplňují kritéria tzv. nejlepší mezinárodní praxe, to znamená neobsahovaly mezinárodně ověřené nástroje pro zajištění efektivního a hospodárného výkonu provozovatele při plnění veřejné služby. Ty smlouvy postrádají kritéria výkonnosti, to znamená např. maximální úroveň ztrát, maximální počet přerušení dodávky vody během určitého období atd. Výpočet tarifů je prováděn použitím modelu náklady-zisk, který je vyjádřen jako procento těchto nákladů. Je zřejmé, že takovýto model nepodporuje efektivnost, to za druhé. Za třetí - výpočet nájemného nebere v úvahu budoucí náklady na obnovu infrastruktury. Za čtvrté - doby trvání provozních smluv nejsou obhajitelné z důvodu chybějícího závazku provozovatele pro zlepšování efektivity svého výkonu absencí jeho investic do infrastruktury. Za páté - dávejte pozor - soukromý provozovatel nebyl v žádném z uvedených případů vybrán v soutěži s dalšími provozovateli, nebyla možnost porovnání ekonomických a technických schopností a celkové efektivnosti jednotlivých společností a nebylo možné vybrat společnost, která poskytuje nejlepší služby za nejnižší cenu. Toto je stanovisko Evropské komise - DG Regio v roce 2004.
Na základě toho rozhodnutí Evropské komise o poskytnutí dotací na vodohospodářské projekty v roce 2004 byly schváleny s podmínkou, že do konce roku 2006 dojde buď k vypovězení stávajících provozních smluv a uskutečnění nového výběrového řízení na provozovatele, anebo k úpravě smluv o pronájmu a provozu vodárenského majetku tak, aby nejlépe odrážely "nejlepší mezinárodní praxi". Ministerstvo životního prostředí k tomu vydalo v roce 2005 soubor požadavků na úpravu provozních smluv odvozených z výhrad této studie ISPA a na základě těchto požadavků všichni žadatelé v roce 2004 včetně nových žadatelů provedli požadované úpravy ve formě dodatků k těmto smlouvám.
***