(11.10 hodin)
(pokračuje Mertinová)
Já si myslím, že by to mělo být především Ministerstvo pro místní rozvoj, které s nimi bude v čilé spolupráci, a že by to mělo být především Ministerstvo pro místní rozvoj, a to je moje otázka na pana ministra, které by mělo tedy najít řešení, jak připravit úředníky, aby se nemuselo využívat tolik služeb subdodavatelských, tolik služeb externích pracovníků, když se vytvořily speciální aparáty na krajích, když existuje aparát ministerských úředníků, který je na ministerstvu velmi kvalifikovaný už z dob vedení minulého ministra, a tento aparát je možné, samozřejmě jak bylo řečeno, spousta z tohoto aparátu tam zůstalo, spousta lidí tedy je fundovaných, a je možné ho využít.
Takže moje otázka zní, pane ministře, jak zajistíte, aby právě na Ministerstvu pro místní rozvoj bylo takové opatření, které zajistí kvalifikaci úředníků, aby nemusely být subdodavatelské služby.
Další věc. Hovoří se tady dlouze, a pan ministr to rozebíral seshora zezdola, o četnosti operačních programů. Já sama jsem se ve výborech teď setkala, a vlastně i na exkurzi na fondu životního prostředí, s tím, že jak Ministerstvo životního prostředí, jehož dobrá praxe za vedení ministra Ambrozka byla převzata do operačního programu, který je už teď skvěle připraven, a pan ministr Bursík samozřejmě s těmi kompetentními, řekla bych velmi kompetentními úředníky, které představil právě na schůzce na fondu životního prostředí, bude už vlastně provádět tu přípravu s potenciálními žadateli. Myslím si, že i Ministerstvo průmyslu a obchodu a jeho spolupráce s CzechInvestem z rukou ministra Urbana si může dovolit pokračovat ve své dobré praxi tak, jak proběhla v minulém programovacím období.
Mimochodem, pane ministře, vzdělávání pro konkurenceschopnost. Ano. Operační program Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. I to ministryně Buzková připravila v minulém programovacím období se svým týmem tak, aby s tím šlo pracovat v té podobě, která je teď. Nezůstává pozadu ani Ministerstvo práce a sociálních věcí.
A já myslím, že toto všechno je dokladem toho, že ne 24 operačních programů, jak už tady zaznělo před chvílí z úst poslance Martínka, jenom vlastně 7 operačních programů jsou ROPy. A dále pak je tam ještě - jsou to programy přeshraniční spolupráce a další, které skutečně tyto mohly být sjednoceny, dejme tomu, a jinak formulovány právě v referenčním rámci.
Další věc, na kterou bych se chtěla zeptat, je právě onen zmiňovaný tým generálních sekretářů. Myslím si, že my i stejně daňoví poplatníci našeho státu máme plné právo vědět, co tento generální tým sekretářů s velmi zajímavými jmény, která známe všichni velmi dobře, a to Kopicová, Moos a Vicenová, co tento tým dělá, jak pracuje a jakých dosahuje výsledků. Já si myslím, že máme moderní média, tak by určitě nebylo od věci, kdyby toto bylo veřejně známo na internetu. Ono totiž je velmi jednoduché tyto informace tajit, protože nikde vlastně není seriózně popsaný plán činnosti právě těchto věcí, o kterých se tady bavíme, spolu s popisem jeho plnění, nikde není veřejně přístupný tak, aby si mohli občané bez vlivu médií, bez zkreslování udělat svůj vlastní obrázek.
Jako poslední bych chtěla poprosit, jestli byste byl, pane ministře, tak laskav, a mohl byste mi půjčit ten poziční dokument. Ráda bych se do něj podívala.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Mertinové za její vystoupení. Nyní prosím pana ministra Gandaloviče. Připraví se pan poslanec Paroubek.
Ministr zemědělství ČR Petr Gandalovič Vážený pane předsedající, vážená Sněmovno, já jsem se do diskuse přihlásil v řádném pořadí jako poslanec, protože si myslím, že to je velmi potřebná debata, že bychom v ní měli pokračovat nejenom na této schůzi, ale na dalších schůzích, protože se jedná o nesmírně důležité téma. Fakticky jde o přísun více než 110 miliard korun do naší ekonomiky ročně a je skutečně důležité, abychom tyto peníze dokázali efektivně využít.
Já nepochybně souhlasím s jedním ze svých předřečníků o tom, že by tato debata neměla být politizována a že by měly být spíše diskutovány věcné otázky, měla by být hledána věcná řešení. A tak samozřejmě prosím a prostřednictvím pana předsedajícího vzkazuji všem dosavadním předřečníkům, aby i oni dodrželi to, co sami říkají, a tuto debatu nepolitizovali a nesnažili se nějakým způsobem argumenty, které nesouvisejí s tou danou projednávanou věcí, jako je například konkrétní vzdělání toho či konkrétního politika, vnášet do této debaty. Kompetentnost jednotlivých lidí není vždycky dána jenom tím konkrétním diplomem nebo dosaženým stupněm vzdělání. Kompetentnost je dána zkušenostmi z oblasti, kterou se ten daný člověk zabývá, a myslím si, že to jako poslanci dokážete posoudit nejlépe.
Já bych chtěl zrekapitulovat několik věcí, které musela vláda Mirka Topolánka ihned po svém nástupu v září minulého roku provést v oblasti operačních programů. Budu velmi stručný, ale myslím si, že je to potřeba tady zmínit.
Za prvé. Nesmírné byrokratické překážky. Celý ten systém byl zaplevelen tolika drobnými byrokratickými překážkami a nařízeními a požadavky na ty jednotlivé žadatele, že samotné čerpání a tempo toho čerpání bylo právě důsledkem těchto byrokratických překážek. Oni žadatelé jako ostatně Češi obecně se s těmito překážkami nakonec dokázali vyrovnat, ale prostě jim to trvalo ty dva roky, a ty dva roky bylo to zpoždění v čerpání z operačních programů, které bylo nabráno vlastně během let 2005 a 2006.
Proto jsme samozřejmě nechali zpracovat seznam těchto byrokratických překážek, on to byl poměrně tlustý dokument, a byly v něm takové drobnosti, jako že se výpisy z těch či oněch katastrů, rejstříků musejí několikanásobně podávat apod. Šlo to až do těchto naprosto absurdních drobností, které nepochybně nepocházely z nařízení Evropské komise, ale prostě vymysleli si je jednotliví úředníci na jednotlivých ministerstvech, a je třeba je postupně odstraňovat.
To nečerpání bylo skutečně v roce 2006 tak velké, že v březnu toho roku 2006 byl odeslán dopis komisařky Hübnerové na tehdejšího ministra s určitým upozorněním, že Česká republika se může dostat do problému s aplikací pravidla N+2, jinými slovy, že na konci roku 2006 by nemusela dočerpat ty peníze, které byly alokovány v roce 2004.
Můj předřečník, pan poslanec a tehdy ministr Martínek, skutečně na tento budíček, jak já bych řekl, v březnu 2006 reagoval tak, jak by musel reagovat každý z nás, a to že skutečně začal klást důraz na koordinaci, na řízení toho čerpání, a během toho léta se mu podařilo tempo významně urychlit, ale prostě řekněme si na rovinu, to zpoždění bylo tak velké, že bylo velké riziko, že do konce roku 2006 se to již nepodaří. Nakonec se to podařilo, ale je potřeba jasně říci, že není ještě vyhráno, protože máme rok 2007 a do konce roku 2007 zase opět podle toho pravidla N+2 je potřeba dočerpat peníze z roku 2005. To znamená, je to poučení z těch let 2005 a 2006 pro nás velmi varovné.
***