(9.20 hodin)
(pokračuje Ohlídal)

Navíc se bojím také skutečnosti, že - podle informací neoficiálních - může nastat situace, že v dalším kroku by akciová společnost Česká pošta mohla být dokonce úplně privatizována do soukromých rukou. A této skutečnosti je možné se také obávat vzhledem k tomu, co jsem říkal o důsledcích privatizací a transformací různých podniků pod taktovkou ODS v devadesátých letech.

Takže já bych chtěl poprosit pana ministra Langera, aby na tyto moje vyslovené dotazy odpověděl zcela racionálně, zcela konkrétně a pokusil se uspokojit mne, ale i ostatní, kteří mají určitou obavu o důsledcích, které mohou vzniknout z transformace České pošty jakožto státního podniku do akciové společnosti.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak jsem řekl, že jsem otevřel rozpravu. Tak se ptám, kdo dál? Hlásí se ministr vnitra Ivan Langer jako další do rozpravy.

 

Ministr vnitra a ministr informatiky ČR Ivan Langer Vážené kolegyně, kolegové, vážený pane kolego, přiznám se, že z vašeho vystoupení jsem poněkud rozpačitý, protože jsem měl pocit, že téma této interpelace je věc navýsost odborná a věcná, zatímco ve vašem vystoupení se spojila ta věcná tematika s tou ideologicko-politickou, které, přiznám se, vůbec nerozumím, proč je do této věci zanášena. Je-li vysvětlením toho negace - negace - negace, vše je špatně, potom tomu rozumím. Nicméně dovolte mi, abych konstatoval svoji lítost, že tomu tak je.

Přístup náš k České poště je navýsost přístupem seriózním. Vy sám jste popsal situaci, ve které se pošta v tuto chvíli nachází, a Česká pošta je v prostředí České republiky, které je oproti jiným zemím v oblasti poštovních služeb jednou z nejvíce liberalizovaných vůbec. Vedle toho je velmi těsně svázána povinností, která je definována takzvanou univerzální službou. A v této kombinaci velmi široce pojatá a tvrdě pojatá povinnost realizovat univerzální službu a současně liberalizované prostředí vytvářejí velmi těžkou situaci z pohledu budoucnosti, neboť to, co platí teď, v žádném případě nemusí platit v budoucnu. A dáte-li to vše do souvislosti s iniciativou Evropské komise, která předložila do Evropského parlamentu a Radě návrh nové směrnice na liberalizaci na trhu poštovních služeb, podíváte-li se na situaci v okolních zemích, tak to, co platí teď, v kombinaci s tím, co bude platit dále, může znamenat vážné zhoršení postavení České pošty na českém trhu. To je první poznámka.

Druhá poznámka. Vy sám na jedné straně jste hovořil o obavách, nicméně současně jste přesně popsal i podstatu a důvody té transformace. A já důsledně hovořím o slovu transformace. A přiznám se, že nerozumím oné obavě z transformace ze státního podniku na akciovou společnost v situaci, kdy každý jeden konkurent České pošty má charakter obchodní společnosti, a vy sám jste řekl, že může jednodušeji v této právní formě fungovat. A co jiného je pošta na trhu obchodních služeb než obchodní společnost? Respektive co jiného by pošta měla být než obchodní společnost, která se řídí základními pravidly obchodní společnosti?

Domnívám se, že vaše obavy z transformace z jedné právní formy na druhou jsou obavy naprosto liché, a přiznám se, že kromě vašich reminiscencí z minulosti žádný argument věcný, který by měl být argumentem proti transformaci ze státního podniku na akciovou společnost, jsem nepostřehl. Z mého pohledu transformace je nutná právě proto, aby si Česká pošta udržela pozici, kterou na českém trhu má, aby získala větší vnitřní i vnější flexibilitu. A je to právě proto, že vstupujeme a budeme vstupovat od 1. 1. 2009 do úplně jiného prostředí na trhu poskytování poštovních služeb.

Další poznámka. Z mého pohledu je pošta klíčový subjekt nejen v oblasti poskytování standardních poštovních služeb, ale pokud jste se seznámil blížeji s novou koncepcí e-Governmentu, tak jak ji realizuje Ministerstvo vnitra a Ministerstvo informatiky teď zanikající, jimž jsem garantem, tak jste určitě postřehl, že naším záměrem je v žádném případě neoslabovat spektrum služeb, které Česká pošta poskytuje, ale ještě více je rozšířit. Chceme, aby se Česká pošta stala jedním z pilířů projektu Czech point, chceme, aby se stala jedním z pilířů e-Governmentu v České republice, a chceme využít hustou pobočkovou síť České pošty k tomu, aby se vytvořila ona kontaktní místa, jejichž prostřednictvím může veřejnost a bude moci veřejnost komunikovat s veřejnou správou, tedy že nebude odkázána na úřední hodiny na tom či onom úřadě.

Mám-li tedy tento bod shrnout, naším záměrem není vůbec poštu oslabovat, ale naopak posílit. A my jí přinášíme novou možnost poskytovat novou službu, kterou dosud neměla.

Poslední poznámka k tomu dlouhodobému záměru a strategii. V tuto chvíli není o privatizaci České pošty ani řeči. V tuto chvíli hovoříme o tom, že ji potřebujeme přizpůsobit změně podmínek na trhu, že jí potřebujeme dát právní formu, která ji učiní flexibilnější, dynamičtější pro konkurenci s ostatními obchodníky, jejichž cílem není nic jiného než ji zlikvidovat. Pošta je konkurent pro všechny zahraniční, ale i tuzemské poskytovatele poštovních služeb. A chceme ji naopak posílit v tom, že jí nabízíme další spektrum služeb v oblasti e-Governmentu. To je vše, co chceme.

Obava z transformace ze státního podniku na akciovou společnost je vaše právo. Z mého pohledu je to nezbytný krok, na kterém se shodlo vedení České pošty ještě dávno předtím, než nastoupila tato vláda. Ty první záměry na transformaci vznikly ještě za vlády minulé.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, takže probíhá rozprava k této interpelaci.

Kolegové, já jsem právě dostal informaci, že letadlo pana ministra Julínka se vrátilo do Amsterodamu, takže vůbec nepřistane na Ruzyni. Tím pádem to, co jsme učinili, že jsme posunuli ty interpelace na desátou hodinu, je sice pěkné, ale nic to neřeší.

Takže já bych jenom požádal pana poslance Ratha a dalšího interpelujícího, kterým je pan poslanec Petrů, aby zvážili, jestli by tu interpelaci podali, nebo jestli budou žádat o odložení na příště. Jenom chci, aby si zvážili další postup, protože musíme najít nějaké řešení.

A teď prosím, kdo další se hlásí do rozpravy? Ještě pan poslanec Ohlídal bude reagovat. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ivan Ohlídal: Vážený pane ministře, já bych chtěl reagovat na vaši odpověď asi v tomto smyslu. Můžete z vašeho hlediska ze současné situace říci, že se nemůže stát to, že ekonomicky lukrativní činnosti později po transformaci pošty v akciovou společnost by byly nějakým způsobem převedeny na ty dravé globalizující se operátory, jako například TNT? Vy říkáte, že nemůže tímto krokem dojít k oslabení České pošty. Ale co když se tomu tak skutečně stane? Máte nějaké zábrany proti tomu, aby nemohlo dojít tady k tomu, co říkám? To znamená k oslabení pošty tím, že by došlo k rozdělení těch činností, tak jak se to mockrát už stalo u různých podniků, bank a podobně? Máte skutečně mechanismy, které dokáží tady této skutečnosti, kterou jsem nastínil, zabránit?

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, opět reagovat bude ministr vnitra. Prosím, máte slovo.

 

Ministr vnitra a ministr informatiky ČR Ivan Langer Transformace ze státního podniku na akciovou společnost je transformace na obchodní společnost, která bude stoprocentně vlastněna českým státem, a bude debata o tom, kdo bude pověřen výkonem akcionářských práv. Zda to bude zřizovatel původní, tedy zřizovatel státního podniku, a zřizovatelství přešlo podle kompetenčního zákona nebo přechází na Ministerstvo vnitra, nebo zda to bude standardní, jak to bývá u jiných společností v majetku státu, tedy Ministerstvo financí. To je ta první garance, že o tom, co se bude dít v podniku, bude rozhodovat akcionář a akcionářem bude stát.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP