(11.40 hodin)
(pokračuje Talmanová)

Využiji této pauzy, abych vám sdělila, že se z jednání dnešní schůze omlouvá též pan poslanec Zdeněk Škromach a od 11.30 hodin i pan poslanec Hink.

Žádné námitky proti výsledkům předchozího hlasování vzneseny nebyly. Dovolím si tedy konstatovat, že návrh zákona byl vrácen navrhovateli k dopracování. Končím projednávání tohoto bodu.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy a pánové, hezké dopoledne. Mimo program se hlásí místopředseda Sněmovny Vojtěch Filip.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, z tohoto místa chci znovu požádat předsedu vlády České republiky pana Mirka Topolánka, aby se za včerejší výroky vůči projevu naší kolegyně Kateřiny Konečné omluvil, a to zejména proto, že včerejší večerní události v Tallinně ukázaly, že její slova nebyla žádný blábol, jak zde hovořil pan předseda vlády, ale na včerejší demonstraci v Tallinně z 1500 demonstrantů bylo 44 brutálním zásahem policie zraněno a jeden demonstrant zemřel. Při zásahu policie bylo zadrženo 273 lidí, byly použity donucovací prostředky.

Nevycházím ze zprávy, kterou vydala ČTK, ale BBC World. Myslím si, že pro slušnost jednání by to bylo od pana premiéra vhodné.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu místopředsedovi Filipovi.

Nyní budeme projednávat bod

 

39.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb.,
o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 188/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády návrh uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládám vám jménem vlády v rámci prvního čtení vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 435/2004 Sb., o zaměstnanosti.

Návrh zákona zasahuje do sféry trhu práce a nahrazuje dosavadní specifickou úpravu národních opatření, která může Česká republika přijmout v případě nepříznivého vývoje na trhu práce úpravou obecnější. Ta bude oproti dosavadnímu stavu použitelná nejen pro uplatnění přechodných období pro volný pohyb osob, jak to vyplývá z Aktu o přistoupení České republiky k Evropské unii, ale i pro osoby z jakéhokoliv potenciálního budoucího státu, který k Evropské unii přistoupí po vstupu České republiky do Evropské unie.

Předložený návrh zákona umožňuje České republice, resp. její vládě, aby v souladu s mezinárodními úmluvami a právem Evropských společenství přijala v případě potřeby reciproční nebo ochranná opatření a zcela nebo částečně pozastavila uplatňování předpisů Evropských společenství, které se týkají volného přístupu na trh práce, a to vůči všem stávajícím i budoucím členským státům Evropské unie.

V této souvislosti si dovolím připomenout, že Ministerstvo práce a sociálních věcí má možnost pravidelně měsíčně sledovat vývoj zaměstnanosti občanů členských zemí Evropské unie na území České republiky a jejich uplatnění na trhu práce. Tuto možnost také využívá. Sleduje se a hodnotí nejen počet, ale i členění podle klasifikace zaměstnání, případně odvětvové klasifikace ekonomických činností, i s ohledem na rozmístění v jednotlivých krajích a územních obvodech. O zaměstnávání občanů Evropské unie jsou zaměstnavatelé povinni informovat příslušný úřad práce.

V případě potřeby budu ve vládě iniciovat využití zmocnění, které je předmětem našeho projednávání.

Samozřejmým předpokladem pro tento postup je soulad s mezinárodními smlouvami a právem Evropských společenství. Řečeno velmi zjednodušeně, dámy a pánové, současná podoba zákona o zaměstnanosti byla formulována pouze s ohledem na rozšíření Evropské unie, které proběhlo k 1. květnu 2004, to znamená k rozšíření z tehdejší patnáctky na 25 nových členských zemí včetně České republiky. Tato úprava, která je navrhována, navazuje na tehdejší úpravu s tím, že pouze obsahuje obecnější formulaci, která reaguje na to, že od 1. ledna se Evropská unie rozšířila o další dvě nové členské země - v tomto případě Bulharsko a Rumunsko - a že se kdykoli v budoucnosti bude moci Evropská unie rozšířit o některé jiné státy. Po přijetí této úpravy, kterou vláda navrhuje, nebude již nutno kdykoliv v budoucnosti jakýmkoli způsobem měnit zákon o zaměstnanosti, protože ustanovení zde navržené je obecného charakteru a bude se vztahovat vůči kterémukoli, případně i novému členu Evropské unie.

Co se týče jenom aktuální informace navazující na vstup Bulharska a Rumunska do Evropské unie, chci podotknout, že sice došlo k nárůstu počtu zaměstnanců v (z?) těchto dvou zemích (zemí?), v případě Bulharska zhruba o 20 %, v případě Rumunska o 25 %, v obou případech však počet zaměstnanců osciluje v podstatě kolem čísla dvou tisíc. Čili to není žádný markantní nárůst a prokázalo se to, že Česká republika a její politická reprezentace bez ohledu na její politické zbarvení, tedy jak vlády minulé, tak vláda současná, postupovala správně, když nepodlehla populistickému pokušení a nezavedla omezení vůči volnému pohybu pracovní síly z nových členských zemí Evropské unie, v tomto případě Bulharska a Rumunska. Přesto považujeme za správné, aby naše legislativa i vzhledem k jakémukoli možnému budoucímu rozšíření o některé nové členské země Evropské unie obsahovala jisté pojistky, které by v případě nezbytnosti umožňovaly ochránit náš pracovní trh.

Dámy a pánové, děkuji vám za vaši pozornost a chci vás požádat, abyste umožnili přijetí tohoto zákona a jeho postoupení do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane místopředsedo vlády a ministře práce a sociálních věcí. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, kterou je poslankyně Vladimíra Lesenská.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP