(16.40 hodin)
(pokračuje Němcová)

Na řadě je výbor rozpočtový.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 77. Kdo je pro přikázání výboru rozpočtovému? Kdo je proti?

Hlasování číslo 77. Přítomno 161. Pro 78, proti 43. Návrh nebyl přijat.

 

A poslední z navržených výborů je výbor petiční.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 78. Kdo souhlasí s přikázáním výboru petičnímu? Kdo je proti?

Hlasování číslo 78. Přítomno 161. Pro 83, proti 37. Návrh byl přijat.

 

Nyní budeme hlasovat o návrhu na prodloužení lhůty k projednání ve výborech o 90 dnů. Je to samozřejmě se souhlasem předkladatelů.

Tedy zahajuji hlasování pořadové číslo 79. Táži se Sněmovny, zda souhlasí s tímto návrhem na prodloužení lhůty o 90 dnů. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 79. Přítomno 162. Pro 139, proti 6. Návrh byl přijat.

 

A já tedy konstatuji, že návrh jsme přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví, pro veřejnou správu a regionální rozvoj, hospodářskému výboru a výboru petičnímu. A lhůta k projednání byla prodloužena o 90 dnů. Tím jsme skončili boj o sněmovní tisk 142 v prvém čtení, bod číslo 31. Děkuji navrhovatelům i panu zpravodaji. Končím toto projednávání v prvém čtení a předávám řízení schůze panu místopředsedovi Vojtěchu Filipovi.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budeme pokračovat v našem odpoledním programu, a to následujícím bodem číslo 32.

Bod číslo

 

32.
Návrh poslanců Robina Böhnische a Stanislava Křečka
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 130/2000 Sb.,
o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 62/2003 Sb., o volbách
do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 143/ - prvé čtení

 

Vzhledem k tomu, že jde o poslanecký návrh, stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 143/1. Prosím, aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa zástupce navrhovatelů pan poslanec Robin Böhnisch, a zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jiří Krátký.

Žádám pana… Ještě než dám slovo zástupci navrhovatelů, požádám Sněmovnu o klid. Vím, že jsme dopoledne i odpoledne prodělali poměrně bouřlivou debatu. Pokud chce někdo diskutovat ještě o bodu předchozím, prosím, aby své diskuse přesunul do předsálí a umožnil panu poslanci Böhnischovi vystoupit.

Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec Robin Böhnisch: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi krátce prezentovat návrh zákona, kterým se mění zákon o volbách do zastupitelstev krajů a zákon o volbách do Evropského parlamentu.

Jak jistě víte, v loňském roce dostál určitých změn zákon o volbách do Parlamentu České republiky. Voliči mají nově možnost upřednostnit tzv. preferenčním hlasováním 4 namísto dosavadních 2 kandidátů. Těm nyní stačí 5 % přednostních hlasů pro přidělení mandátu. Novela, se kterou před vás dnes předstupujeme, předpokládá podobnou úpravu pravidel v případě voleb do zastupitelstev krajů a do Evropského parlamentu.

Navrhujeme navýšení počtu preferenčních hlasů ze 2 na 4 v případě voleb do Evropského parlamentu a snížení množství preferenčních hlasů nutných k přednostnímu přidělení mandátu z 10 na 5 % v případě voleb krajských. Od sjednocení těchto pravidel týkajících se preferenčního hlasování si slibujeme větší srozumitelnost a omezení rizika případného neplatného preferenčního hlasování. Ve zvýšení šancí, že volič bude mít větší vliv na konečné personální obsazení sboru, do kterého volí, vidíme i určitý motivační faktor pro volební účast.

Novela neobsahuje návrh změn zákona o volbách do obecních zastupitelstev, které byly v minulém období předmětem největší kontroverze a kvůli kterým zejména byla obdobná novela loni zamítnuta.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem připraven na diskusi na půdě výboru, a proto vás prosím o propuštění této novely do druhého čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji zástupci navrhovatelů. A nyní požádám pana poslance Jiřího Krátkého o zpravodajskou zprávu k tomuto tisku. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Krátký: Děkuji, pane předsedající. Vážení kolegové, já myslím, že ten materiál posouvá náš demokratický systém přece jen o kousek dál a splňuje představy mnoha lidí směrem k výsledkům voleb, které očekávají. Domnívám se, že tento materiál je možno propustit dál, a doporučuji jeho propuštění. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu. Do té mám jednu písemnou přihlášku - paní kolegyně Zdeňky Horníkové. Prosím, paní poslankyně, ujměte se slova. Jinou písemnou přihlášku nemám. Máte slovo.

 

Poslankyně Zdeňka Horníková: Vážený pane předsedající, děkuji za udělení slova.

Kolegyně, kolegové, při projednávání předchozího zákona pan kolega Jandák vystoupil s tím a říkal, že bychom měli přijímat zákony, které jsou smysluplné, po kterých je poptávka, zákony, které nezaplevelují náš právní řád.

Jsem přesvědčena, že samozřejmě zákon o volbách jak do zastupitelstev, tak do Evropského parlamentu je nesmírně potřebný, důležitý zákon, a proto by měl být také zákonem velmi kvalitním. Předkladatelé zde vlastně představili dvě základní změny, které tato novela přináší. A je to změna počtu preferenčních hlasů, které mohou ovlivnit pořadí na kandidátce, z 10 na 5 % a počtu preferenčních hlasů při volbách do Evropského parlamentu ze 2 na 4. Platnost zákona je navrhována od 1. ledna 2008, to znamená týká se všech příštích voleb.

Když jsem pročítala tuto novelu, tak jsem si kladla otázku, co je cílem opravdu této novely, a zjistila jsem, že tady potřeba a poptávka po této novele v podstatě není. Možnost změny pořadí na kandidátce už dneska možná je. Vzpomeňte si na velkou diskusi, kdy jsme měnili počet procent při volbách do Poslanecké sněmovny a nakonec jsme změnili procento ze 7 na 5, jak velká diskuse se k tomuto vedla. A myslím si, že dodnes není stoprocentně jisté, jasné, jestli to číslo 5 je to číslo, které je tím číslem nejlepším. Já skutečně pochybuji o tom, že tato novela má motivační charakter, že je to motivační faktor pro aktivní účast obyvatel u voleb. Já neznám jedinou analýzu situace, jediný výsledek, který by napovídal tomu, že změna počtu preferencí přivede lidi k volebním urnám.

Za druhé - sjednocení pravidel užívání preferenčních hlasů. Nejedná se o jednoznačné sjednocení. Uvědomme si, že tyto volební zákony jsou určeny k volbám, které mají rozdílné úlohy.

Myslím, že předkladatelé možná spíše hledají určitou spravedlnost při volbách, a já tady mám takové čtyři momenty, které rozhodně nenasvědčují tomu, že touto novelou jednoznačně tento návrh zákona učiníme spravedlivým. Když si uvědomíte, jaká je volební účast ve volbách - pohybujeme se, a teď prosím, abyste mě nechytali za slovo, mezi 40, 60 % účasti - když si vezmete, kolik lidí z těchto lidí, kteří se účastní voleb, využívá možnosti preferenčních hlasů, tak se v podstatě dostaneme k závěru, že velmi malá část obyvatel je schopna významným způsobem změnit pořadí lidí na kandidátce.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP