(11.40 hodin)
(pokračuje Řebíček)
Dále, stávajících řidičů těchto vozidel se nedotkne nově zaváděná povinnost absolvovat tzv. vstupní školení a zkoušku, která jej zakončuje. Těchto řidičů se dotkne pouze povinnost účastnit se tzv. pravidelného školení v rozsahu sedmi hodin za rok, což pro ně představuje zjednodušení a snížení zátěže oproti stávajícím požadavkům zákona. Povinnost účastnit se vstupního školení a absolvovat zkoušku se bude týkat pouze nových uchazečů o profesi řidiče těchto vozidel, a to prosím od září 2008, respektive 2009.
Ministerstvo při přípravě novely využilo všech možností vyplývajících ze směrnice ke snížení dopadů systému zdokonalování odborné způsobilosti na řidiče. Základní rozsah vstupního školení je přístupný pro všechny uchazeče o profesi řidiče, tak bude pouze 140 hodin, což podle předběžného odhadu představuje náklady kolem řekněme nějakých 10, 15 tisíc korun.
Chtěl bych vás ještě ubezpečit, či informovat o tom, že jsem to projednal i na úrovni malé tripartity, to znamená jednak se Svazem dopravců i s odborovým Svazem v nákladní silniční dopravě. V zásadě jsme se shodli na tom, že jsme žádnou lidovou tvořivostí nezměnili transpozici směrnice a že v podstatě jsme využili a použili pouze to, co jsme museli.
Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru dopravy Aleši Řebíčkovi. A nyní ještě předtím, než se ujme slova zpravodaj, požádám vás o schválení náhradního zpravodaje Sněmovnou k tomu, abychom postupovali v souladu s § 88 a 90 zákona o jednacím řádu.
O schválení zpravodaje předsedy hospodářského výboru Oldřicha Vojíře rozhodneme v hlasování pořadové číslo 62, které jsem zahájil. Ptám se, kdo je pro změnu zpravodaje. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 62 z přítomných 179 pro 111, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Požádám tedy, aby se zpravodajské zprávy ujal předseda hospodářského výboru Oldřich Vojíř. Pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Oldřich Vojíř: Děkuji pěkně, pane předsedající. Pane ministře, členové vlády, dámy a pánové, já vás nebudu dlouho zdržovat. Myslím, že pan ministr jasně sdělil, co je obsahem základu, to znamená vládního návrhu zákona. Je to primárně transpozice směrnice, to znamená, že bychom měli tuto záležitost projednat a propustit tento návrh zákona do druhého čtení a projednat jej v hospodářském výboru. Děkuji pěkně za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Mám do ní zatím jedinou písemnou přihlášku, a to pana poslance Milana Šimonovského. Další písemné přihlášky nemám. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Milan Šimonovský: Pane předsedající, dámy a pánové, jenom několik poznámek. Určitě mnozí sledujete bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Tento zákon je tak trošku ve stínu toho slavnějšího zákona o silničním provozu, o kterém se hodně diskutuje. Přesto jsou oba strašně důležité, a právě ta prevence předcházení těm nebezpečným situacím na silnicích je v tom pravidelném školení. Myslím si, že Sněmovna také signifikantně dnes může přinést bezpečnosti silničního provozu dárek, protože dnes je dokonce týden bezpečnosti silničního provozu OSN. Je to skutečně celosvětový problém. Myslím si, že je to dobře, že také přispíváme tímto zákonem. Chtěl bych panu předkladateli poděkovat, že si vybral tento týden, aby zdůraznil význam tohoto zákona.
Jen poznámku do historie, proč vlastně se Evropská komise rozhodla takto pravidelná školení a jakousi minimální úroveň ověřování dovedností řidičů nákladních vozidel stanovit. Bylo to zejména proto, že malý počet států vůbec pravidelná školení má. Náš stát je mezi tím malým množstvím, které pravidelná školení má, ale pravidelná školení jsou velmi nevyrovnaná ve své kvalitě. A to je určitě také pro nás ještě k zamyšlení, jak kvalitu školení zajistit.
To, jak pan ministr říkal, že se zlepší bezpečnost silničního provozu, tam bych chtěl jen pro zájemce zdůraznit, že je to také úplně nový pojem, který zavádí Evropská komise, a to je "defenzivní způsob jízdy", předvídání nebezpečných situací. A školení řidičů právě v tomto způsobu defenzivního pojetí řízení, což kdo jezdí po silnici, tak vidí, že to zatím ještě zažité příliš řidiči nákladních vozidel nemají.
Ten druhý cíl je samozřejmě harmonizace s evropským právem našeho právního řádu. Zde je trošku háček, který vidím zatím na předkládané novele, a to že není doprovázena prováděcími předpisy. Těch prováděcích předpisů a odkazů v zákoně je mnoho a v závěru si myslím, že by výzva panu předkladateli i panu ministrovi dopravy měla od nás zaznít, že by bylo dobře do výborů doplnit tuto novelu prováděcími předpisy, aby bylo možné konstatovat skutečně, že harmonizace je dosažená a že také cesta implementace je tou důležitou cestou, nikoliv jen jakýsi výčet povinností, které nám Evropská komise dává.
Takže závěrem shrnuji, že cíl je jasný, je evropský. Cesta je zatím v zákoně navržena česká. Právě ta implementace se může negativně projevit v kvalitě školení. Já bych tedy pana ministra chtěl požádat, aby doplnil prováděcí předpisy. Konečně tak to také jednací řád Poslanecké sněmovny stanoví. Jen bych chtěl upozornit, aby očekával diskusi zejména o tom, jak se zajistí očekávaná kvalitě proškolování. K tomu mám připravené některé návrhy, které bych potom ve druhém čtení rád uplatnil.
Jinak přeji tomuto zákonu úspěšnou cestu Sněmovnou a doporučuji ho do druhého čtení.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Milanu Šimonovskému. Kdo dál do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečné slovo pana ministra, pana zpravodaje. Není tomu tak.
V rozpravě nepadl žádný návrh na vrácení ani na zamítnutí. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.
O přikázání hospodářskému výboru rozhodneme v hlasování pořadové číslo 63. Nejdřív vás odhlásím. Požádám vás o novou registraci, protože počet lidí ve sněmovně je odlišný. Přihlaste se svými identifikačními kartami.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 63. Kdo je pro přikázání hospodářskému výboru? Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 63 z přítomných 128 pro 127, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru a lhůta k projednání je podle zákona o jednacím řádu 60 dnů. Děkuji panu ministru Řebíčkovi, děkuji zpravodaji.
Budeme pokračovat bodem
30.
Návrh poslanců Václava Votavy, Václava Šlajse, Ivany Levé, Vlastimila Aubrechta
a Milana Bičíka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích
(obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích
(krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb.,
o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 115/ - prvé čtení
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 115/1. Prosím, aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa pan Václav Votava za skupinu navrhovatelů a pan poslanec Jaroslav Krupka, který je zpravodajem pro prvé čtení.
Prosím nyní, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Václav Votava. Pane poslanče, máte slovo. Prosím.
Poslanec Václav Votava: Děkuji vám za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, dovolte mi, abych uvedl návrh skupiny poslanců na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů. Tento návrh vám byl předložen jako sněmovní tisk 115.
***