(11.10 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

V pořádku? Nikdo nic. Takže konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas. Děkuji překladatelům (potlesk) a končím projednávání bodu číslo 31.

Prosím pana ministra.

 

Ministr zdravotnictví ČR Tomáš Julínek Já jenom využiji této chvíle a chci poděkovat Sněmovně za přijetí tohoto zákona a za spolupráci na jeho tvoření. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dalším bodem je bod

 

49.
Vládní návrh zákona o státním dluhopisovém programu na úhradu
jistin státních dluhopisů odkupovaných z trhu v roce 2007
/sněmovní tisk 144/ - třetí čtení

 

U stolku zpravodajů by měl mít místo ministr financí Miroslav Kalousek a zpravodaj rozpočtového výboru Vladislav Vilímec. Návrh na zamítnutí ani pozměňovací návrhy předneseny nebyly, takže já mohu otevřít rozpravu. Zdá se, že pan ministr chce vystoupit. Chápu to správně? Jako první. Výborně. Takže prosím vás, kolegové, uklidněte se.

Do rozpravy se přihlásil jako první ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Pane předsedo, kolegyně kolegové, využívám této příležitosti, abych poděkoval Sněmovně za mimořádnou vstřícnost, která umožnila tento návrh zákona projednat na jedné jediné schůzi. Ujišťuji, že to bude ku prospěchu řízení státního dluhu a snížení nákladů na tento proces. Ještě jednou děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi financí Miroslavu Kalouskovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Pokud ne, rozpravu končím a přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.

Přednesu usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o státním dluhopisovém programu na úhradu jistin státních dluhopisů odkupovaných z trhu v roce 2007, podle sněmovního tisku 144."

 

Zahajuji hlasování, které má pořadové číslo 139. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 189 poslanců. Pro bylo 171, nikdo proti. Takže návrh byl přijat.

 

Blahopřeji panu ministrovi, děkuji panu zpravodajovi.

 

Přikročíme k projednávání dalšího bodu, což je bod číslo

 

43.
Zpráva České národní banky o inflaci - leden 2007
(Zpráva o měnovém vývoji za 2. pololetí 2006)
/sněmovní tisk 140/

 

Vítám mezi námi guvernéra České národní banky pana Zdeňka Tůmu.

Dámy a pánové, podle zákona číslo 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, je Česká národní banka povinna podávat Poslanecké sněmovně nejméně dvakrát ročně k projednávání zprávu o měnovém vývoji.

Dámy a pánové, všechny vás prosím, abyste svá jistě nezbytná jednání vedli mimo sněmovní sál, abych mohl požádat guvernéra České národní banky pana Zdeňka Tůmu, aby předloženou zprávu uvedl.

Takže pane guvernére, máte slovo a příležitost.

 

Guvernér ČNB Zdeněk Tůma: Děkuji. Pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, stručně bych uvedl zprávu, kterou máte k dispozici.

Pokud se podíváme zpátky na poslední čtvrtletí minulého roku, poměrně výraznou korekcí vnějších nákladových vstupů, které tlačily ceny nahoru, byl vývoj kursu koruny. K posílení kursu vůči euru ve čtvrtém čtvrtletí meziročně došlo o 4 %, vůči dolaru dokonce o téměř 12 %.

Co se týká hrubého domácího produktu, podle údajů publikovaných Českým statistickým úřadem v březnu tohoto roku vzrostlo HDP o 5,8 % a celoroční přírůstek byl 6,1 %, tzn. stejný jako v roce 2005. Na přírůstku se nejvíce podílely výdaje na konečnou spotřebu a hrubá tvorba kapitálu.

Vývoj na trhu práce byl ve čtvrtém čtvrtletí významně ovlivňován pokračujícím rychlým růstem české ekonomiky a zaměstnanost v těchto podmínkách nadále rostla.

Co se týká vlastního měnověpolitického rozhodování, které je podstatou naší zprávy, tak ve čtvrtém čtvrtletí se odvíjela do značné míry od prognózy, která byla projednávána v říjnu 2006. S touto prognózou byl konzistentní postupný nárůst úrokových sazeb, a protože v průběhu čtvrtého čtvrtletí bankovní rada měla spíše protiinflační vnímání prognózy, tak měnové politické sazby zůstaly nezměněny. Sazby jsme nezměnili ani na lednovém a únorovém zasedání bankovní rady, kdy jsme měli již novou prognózu z ledna, která nadále počítá s postupným nárůstem úrokových sazeb, nicméně s ohledem na protiinflační rizika se počítá spíš s jistou stabilitou v nejbližším období.

Nakonec snad jediná poznámka. Nadále se počítá s tím, že úrokové sazby by mohly mírně stoupnout, nicméně vlastní načasování zůstává velkou otázkou. Při posledním projednávání jsme hodnotili rizika jako víceméně vyrovnaná.

Já myslím, že na úvod by to bylo asi všechno, samozřejmě jsem připravený odpovědět na vaše otázky.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane guvernére za to, že jste uvedl tuto zprávu. Připomínám, že tento sněmovní tisk projednal rozpočtový výbor. Usnesení rozpočtového výboru máme k dispozici jako sněmovní tisk 140/1 a já prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Michal Doktor a informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny.

 

Poslanec Michal Doktor: Vážený pane místopředsedo, vážený pane předsedo vlády, vážený pane guvernére. Dovolte, abych informoval o průběhu projednávání sněmovního tisku 140, kterým je Zpráva ČNB o inflaci - leden 2007, na půdě rozpočtového výboru. Předloženou zprávou splnila Česká národní banka povinnost, kterou jí ukládá zákon, a předložila průběžnou informaci o vývoji inflace za třetí čtvrtletí 2006 a ve zprávě označené jako leden 2007 předložila i některé odhady a indikaci vývoje některých údajů a makročísel pro první pololetí roku 2007.

K vyjádřené inflaci za rok 2006 a tomu celkovému číslu, které bylo uvedeno a je obecně známé, je třeba doříci pouze to, že je ta skutečná inflace mimo cílení České národní banky. Myslím si, že na půdě rozpočtového výboru bylo dostatečně vydiskutováno, na čem stojí ta reálná čísla a z čeho pramení ta odchylka od inflačního cílení České národní banky. Je třeba doříci, že svou roli sehrával také fakt, že zejména narovnávání nepřímých daní v našem daňovém prostředí bylo výrazně zpožděno.

Takovou zajímavostí je i fakt, že možnost předzásobení se výrobců tabákových výrobků tak velkým objemem, že skutečné to reálné navýšení spotřební daně v oblasti tabákových výrobků bylo promítnuto až v závěru loňského roku, výrazným způsobem vychýlilo inflaci, skutečnou inflaci toho loňského roku. Většina z vás asi ví, že regulace předzásobení byla novou úpravou omezena, a dá se s velkou mírou pravděpodobnosti říci, že úprava spotřebních daní v oblasti tabákových výrobků bude v letošním roce daleko více odpovídat predikci České národní banky, než tomu bylo v minulosti.

Z jiných údajů, které jsou uvedeny v tom dostatečně vypovídajícím materiálu, stojí podle mě za zmínku nebo za bližší komentář už jen pasáž týkající se zaměstnanosti, a sice konstatování, že k nárůstu volných pracovních míst docházelo zejména na počátku roku také v důsledku přijetí nových sankčních opatření postihujících zaměstnavatele, kteří nehlásí volná pracovní místa na úřadech práce.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP