(17.00 hodin)
(pokračuje Topolánek)

Mezinárodním vztahům byla věnována klasická večeře ministrů zahraničí a myslím, že každý si může přečíst, čeho se ta večeře týkala, jaký je přístup k situaci, k nové palestinské vládě apod., k těm problémům, které se v rámci pokusu o společnou zahraniční politiku EU konají.

Akční plán Evropské rady na roky 2007-2009 řešil několik úkolů, které samozřejmě vycházely z ministeriád, speciálně ministrů energetiky, v našem případě gesčně ministra průmyslu a obchodu a ten se jednání zúčastňoval. Byla to část: vnitřní trh s plynem a elektrickou energií. A tady po mnoha analýzách, spíše odborných v ČR, jsme nakonec dosáhli spolu s dalšími toho, že tzv. unbandling, oddělení distributorů a producentů energií, nedošel až do fáze vlastnického unbandlingu, a to pokládáme v této chvíli, že to účinné oddělení výrobních a dodavatelských činností je dostatečné, zajišťuje rovný přístup, a obavy, které má ČR v rámci energetické bezpečnosti v případě vlastnického unbandlingu, které samozřejmě na Ecofinu a na dalších ministeriádách ministrů energetiky prezentovala, nakonec našly své místo v tom materiálu a společně s dalšími zeměmi jsme prosadili to, že nebyl nakonec schválen vlastnický unbandling.

Myslím, že v části bezpečnosti dodávek se nám podařilo, a budu o tom mluvit detailněji, přinést celou řadu závěrů, které se nakonec staly součástí závěrečné zprávy nebo závěrečného conclusion Evropské rady.

Největší diskuse, a ta byla samozřejmě prezentována i v médiích, byla kolem závazných parametrů naplnění cíle snížení CO2, které se týkaly především podílu obnovitelných zdrojů na energetickém mixu v rámci EU, který byl navrhován z ministerské porady jako indikativní cíl a který nakonec, jak víte, dopadl jako cíl závazný, s těmi výjimkami, které popíši.

A druhý je desetiprocentní užití biopaliv. Tady chci říct, že mandát, který jsem dostal pro jednání v Bruselu od vlády, byl opravdu indikativní parametr 20 % obnovitelných zdrojů a závazný parametr 10 % biopaliv do roku 2020. Diskuse kolem toho byla velmi vzrušená a nakonec musím říct, že německé předsednictví dosáhlo úspěchu v tom smyslu, že původní cíl stanovit závazný parametr 20 % obnovitelných zdrojů byl dosažen.

Jaký byl náš podíl nebo jaké jsou stopy, protože nemějme iluze o tom, že výrazným způsobem můžeme ovlivnit něco, s čím nesouhlasí ti ostatní, jaké stopy zanechala ČR v závěrech této Evropské rady a co se nám vlastně podařilo v rámci ministeriád a v rámci konečného zasedání prosadit?

Myslím si, že to jsou všechno věci, se kterými budete souhlasit a které odrážejí českou pozici a české zájmy v EU. Například v kapitole jednotný vnitřní trh jsme doplnili celou stať, která reaguje na nedávno přijatou směrnici o službách, se kterou nemusíme být spokojeni, ale znamená samozřejmě pozitivní změnu, a hlavně výzva, aby všechny členské státy tuto směrnici konzistentně a urychleně transponovaly do svých národních právních úprav tak, aby mohla být využívána. V oblasti vzdělání v reakci na naši žádost jsme doplnili zmínku o potřebě modernizovat oblast vyššího vzdělávání, zkvalitnit a zatraktivnit odborné vzdělávání a výcvik a implementovat národní strategie celoživotního učení nebo vzdělávání. V oblasti energetiky v odst. 39 po naší intervenci Evropská komise musí předložit aktualizovaný strategický energetický přehled již na začátku roku 2009, a to hlavně proto, aby nám to umožnilo vzít jako podklad pro jarní summit v době našeho předsednictví v první polovině roku 2009.

Nyní již k energetickému akčnímu plánu. Už jsem vzpomněl to, že ten text ohledně unbandlingu, oddělení, se podařilo uhájit v nezměněné podobě, a my to bereme v této chvíli jako velký úspěch, protože by nám způsobilo obrovské problémy, kdyby tomu mělo být jinak. V souladu s naším požadavkem se v textu objevuje výzva ke Komisi, aby zpracovala, společně samozřejmě se všemi členskými státy, středně- a dlouhodobé výhledy nabídky a poptávky na trhu s plynem a elektřinou, což byl náš požadavek, který jsme uplatnili, a byl akceptován.

V rámci bezpečnosti dodávek se nám podařilo prosadit zmínku o potřebě zmapovat stav infrastruktury, to znamená produktovodů - plynovodů a ropovodů - v relevantních třetích zemích, což samozřejmě navazuje na tu naši dlouhodobou nebo současnou aktuální obavu z toho, co se děje ve třetích zemí s produktovody, co se děje v dodávkách plynu a ropy, jakým způsobem speciálně střední Evropa a ČR je ohrožena případnou malou diverzifikací zdrojové části, a pokládáme prosazení této zmínky za velmi důležité.

Podařilo se nám v rámci závazného parametru "podíl obnovitelných zdrojů na energetickém mixu" dosáhnout celé řady dodatečných podmínek, které byly vyjednávány prakticky v noci před pátečním závěrem ráno při jednání s Merkelovou a v rámci Visegrádské čtyřky, která zasedala společně s Bulhary, a pokládáme je za natolik zásadní, že nám umožňovaly hlasovat pro tento závazný parametr, který v souvislosti s dnešní znalostí potenciálu obnovitelných zdrojů v ČR je složitě naplnitelný, přičemž my nevylučujeme, že to technologické poznání a potenciál obnovitelných zdrojů může i v ČR vzrůstat.

Ty dodatečné podmínky jsou celkem jasné. Při stanovování národních cílů, které mají odrážet evropský cíl 20 % do roku 2020, jednotlivé členské státy musí souhlasit s navrženým cílem, což samozřejmě de facto z toho závazného parametru pro nás dělá cíl indikativní, nicméně závaznost toho parametru nás bude nutit k tomu, abychom v oblasti obnovitelných zdrojů pracovali na tom, aby jich bylo efektivně dosaženo co nejvíc. Budou samozřejmě brány v úvahu výchozí pozice a potenciál, který je samozřejmě jiný v Rakousku, jiný v ČR, jiný na Islandu a jiný v jiných zemích - ten přirozený potenciál obnovitelných zdrojů. A bude zohledněn energetický mix jednotlivých členských států, to znamená, že bude brán zřetel i na to, že země, které mají současný jaderný potenciál, výrobu z jaderných elektráren, se podílejí prakticky na snižování CO2, a i tento parametr bude brán v úvahu.

Podařilo se nám v rámci diskuse prosadit do závěrečného ujednání, a to až prakticky v pátek při dopoledním jednání, že musí být zahájena široká diskuse, která se bude věnovat příležitostem a rizikům spojeným s jadernou energetikou, což v podstatě znamená, že to, co vláda doporučila, a to je zájem Prahy o konání jaderného fóra v rámci EU, umístění tohoto fóra do Prahy, tak tento požadavek na zahájení diskuse předjímá.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP