(16.30 hodin)
(pokračuje Langer)

V této chvíli stojíme na začátku projektu Czech point, a proto cílem navrhované právní úpravy je určit subjekty, které se stanou Czech pointem, a výpisy, které bude možné v první fázi - a to zdůrazňuji, že se jedná o první fázi, protože jsem vám popisoval jednotlivé etapy včetně té poslední - které bude možné obdržet na každém Czech pointu. Výpis z katastru nemovitostí, obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík a rejstřík trestů. Rozdíl oproti stávající úpravě je v razantním rozšíření počtu subjektů, které tyto výpisy mohou poskytovat, rozšíření o vydávání výpisů z rejstříku trestů a možnost snížení výše resp. určení výše správního poplatku, který bude vybírán.

Chci garantovat, protože mezi poslanci i senátory je celá řada kolegů a kolegyň, kteří mají zkušenost se samosprávou, působili ve funkcích starostů, místostarostů, radních, zastupitelů, chci garantovat to, co jsem řekl před chvílí, tedy že navrhovaná úprava nezatíží obce, neboť využívá za prvé dovednosti, které na těch obcích jsou. To jsou agendy, jsou lidé, kteří jsou tam zaměstnáni, schopni vykonávat velmi jednoduše, protože mají, jsou jak IT gramotní, tak jsou zvyklí s takovýmito dokumenty pracovat. Za prvé projekt Czech point bude hrazen z rozpočtu Ministerstva vnitra, resp. Ministerstva informatiky, stejně jako pilotní projekt, který startujeme na Praze 13 v tomto měsíci, a současně také, že správní poplatky za tyto služby budou příjmem obce. Je to tedy služba, která je zpoplatněna ve prospěch obce.

Další fáze rozvoje toho projektu Czech point souvisí s dalšími zákony, které jsem již avizoval, tedy zejména zákon o elektronizaci některých procesů veřejné správy, tzv. e-Government Act, který sám o sobě vlastně jakousi živou vodou pro fungování e-Governmentu, protože jeho přijetí znamená to, co je základní podmínkou, a to je zrovnoprávnění elektronického a písemného dokumentu, a tento návrh zákona umožní ověření dokumentů, listin, podpis a také provedení konverze dokumentů z písemné do elektronické podoby. A to, co já považuji za největší kouzlo této služby, v té konečné fázi umožní získávání každému občanovi informací v průběhu řízení, které je vedeno k jeho osobě, k jeho právům, k jeho věcem, a současně také umožní učinit podání k jakémukoliv úřadu státní správy.

Omlouvám se, kolegyně a kolegové, za možná trochu obsáhlejší úvod tohoto zákona, ale chtěl jsem využít této příležitosti k tomu, abych vás více seznámil se strategií Ministerstva vnitra, resp. Ministerstva informatiky, v oblasti e-Governmentu, a abych vás přesvědčil o tom, že tento návrh nejenom že není technickou normou, ale že to je norma, která dává šanci kvalitativně změnit charakter, rozsah, způsob služeb, které poskytuje veřejná správa občanům této republiky. Velmi vás proto prosím o propuštění do dalšího čtení a deklaruji jednoznačnou připravenost na projednávání této normy se aktivně účastnit.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Požádám nyní o slovo zpravodaje pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Jaroslav Krupka. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Jaroslav Krupka: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, já s ohledem na to, že jsem pozorně poslouchal to, co zde přednesl ministr vnitra i současně ministr informatiky, musím s trochou nadsázky konstatovat, že mi v podstatě vytuneloval mou zprávu zpravodaje, protože mně by stačilo pouze říci jako člověku znalému informatiky, kterou považuji za apolitickou záležitost, že bylo řečeno vše a doporučuji propuštění do druhého čtení. Nicméně abych se zhostil té zprávy, tak se pokusím alespoň o jakési resumé konstatováním toho, co bylo již dříve řečeno.

Ten program, který tady byl vlastně přednesen, je součástí celého řetězce, který vyplývá z usnesení vlády o zavádění e-Governmentu v České republice. To, že tady byla řeč o Czech pointu, je jednou z jeho součástí a předstupňů, který má přiblížit to, o čem se mnohdy kolikrát tady mluví dosti neurčitě, a to tyto služby občanům. Proto tato novela znamená, že se mění určitý počet míst, kde budou vydávány výpisy, opisy a další údaje jak z registrů veřejných, tak i z neveřejných registrů. Součástí této novely v důsledku toho jsou i další čtyři změny příslušných paragrafů, které umožňují legislativně právě výpisy z těchto registrů.

Protože se domnívám, že tak jak tady bylo řečeno, že to je jeden z klasických prvních a opravdu reálných kroků celého toho řetězce, který má přiblížit správu občanům, byl bych i já za to v roli zpravodaje, doporučit tento materiál k propuštění do druhého čtení. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu. Nemám žádnou písemnou přihlášku do rozpravy, a proto se ptám na vaše přihlášky z místa. Pan kolega Hojda jako první se hlásí. Prosím, má slovo.

 

Poslanec Pavel Hojda: Já děkuji, paní předsedající. Vážená vládo, dámy a pánové, vyslechli jsme si zde předložený návrh zákona, který je myslím potřebný, ale přesto bych chtěl říci, jsme v českém Parlamentu a předkladatel a nakonec i sám zpravodaj zde používají mnohdy výrazy, které se neslučují s češtinou. Já bych rád, i když v informatice se samozřejmě používají anglické zkratky atd., abychom se snažili co nejvíce i naše zákony počeštit. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám a ptám se na další přihlášku do rozpravy k tomuto zákonu v prvním čtení. Pokud taková přihláška není, obecnou rozpravu končím.

Zeptám se spíše pro formu, zda je zájem o nějaké závěrečné slovo. Závěrečná slova pravděpodobně nepředpokládám…, ale slovo má pan ministr Langer.

 

Ministr vnitra a ministr informatiky ČR Ivan Langer Já cítím jako povinnost reagovat na kolegu Hojdu. Mohu vás ujistit, pane kolego, že Czech point je jakoby marketingová značka toho kontaktního místa, že samotný zákon důsledně používá jazyk český. To by mi jedna moje milá kolegyně rozhodně neodpustila.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Já jsem mezitím přivolala kolegy, a to proto, abychom mohli hlasovat o přikázání návrhu zákona výborům k projednání. Organizační výbor navrhl toto přikázání, a to výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Má někdo nějaký další návrh na přikázání? Není tomu tak. Budeme tedy hlasovat.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 102. Táži se, kdo souhlasí s přikázáním výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Kdo je proti tomuto přikázání?

V hlasování pořadové číslo 102 přítomno 184, pro 148, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh zákona byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.

 

Tím končí projednávání sněmovního tisku 158 bodu číslo 20 v prvém čtení. Děkuji jak panu ministrovi, tak panu zpravodaji.

 

Zahajuji projednávání dalšího bodu, tedy bodu číslo 23. Jde o

 

23.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu s ratifikací Smlouva mezi Českou republikou
a Tádžickou republikou o zamezení dvojímu zdanění v oboru daní z příjmu
a z majetku, která byla podepsána v Dušanbe dne 7. listopadu 2006
/sněmovní tisk 135/ - prvé čtení

 

O úvodní slovo požádám ministra financí Miroslava Kalouska. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si předložit další ze seriálu mezinárodních smluv zamezujících dvojímu zdanění, tentokrát s Tádžickou republikou. To je země, se kterou zatím nemáme žádnou podobnou smlouvu, což je velmi nekomfortní právní prostředí jak pro Čechy, tak pro Tádžiky, neboť je vystavuje nežádoucímu riziku dvojího zdanění.

V Dušanbe 7. listopadu 2006 byla podepsána předkládaná smlouva, která byla zpracována podle vzorových modelů OECD a OSN. Zajišťuje tak objektivní rozdělení práva na vybrání daní z příjmů mezi oběma státy pro ty případy, kdy příjmy mají zdroj na území jednoho státu a plynou příjemci na území státu druhého. Přijetím této smlouvy se výrazně posílí právní jistoty investorů obou dvou zemí, a proto si dovoluji požádat o vyslovení souhlasu s touto smlouvou.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP