(16.20 hodin)
(pokračuje Němcová)

Můžeme se věnovat dalšímu bodu dnešního jednání. Tímto dalším bodem je bod:

 

20.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 365/2000 Sb.,
o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 158/ - prvé čtení

 

Požádám, aby z pověření vlády tento návrh uvedl ministr vnitra a ministr informatiky Ivan Langer. Ale ještě předtím požádám Sněmovnu, aby ti z kolegyň a kolegů, kteří nebudou tento bod sledovat, opustili jednací síň a naopak ti, kteří hodlají svou pozornost tomuto bodu věnovat, aby usedli do svých lavic a ztišili se natolik, abychom mohli tento bod regulérně otevřít.

Prosím, pane ministře.

 

Ministr vnitra a ministr informatiky ČR Ivan Langer Vážená paní místopředsedkyně, členové vlády, kolegyně a kolegové, novela zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy, vypadá na první pohled jako technická změna technické normy. Chci vás ujistit, že to je pouze na první pohled, neboť tato novela přináší zásadní, a to kvalitativní změnu, resp. příležitost pro zásadní kvalitativní změnu komunikace mezi občany a státem ve všech jeho úrovních, tak jak je známe.

Víte, že se v minulosti opakovaně, a už se to stalo evergreenem, hovořilo o tom, jak je potřeba odstranit to nekonečné obíhání lidí od úřadu k úřadu, že je třeba odstranit ty nekonečné koloběhy papírů, štosy spisů. Všechny tyto debaty trochu připomínaly úvahy o existenci či neexistenci yettiho, a to v tom smyslu, že všichni o yettim mluví, ale nikdo ho nikdy neviděl. Tak nějak to fungovalo i v minulosti a bohužel v celé řadě případů funguje i v podobě české veřejné správy, a to jak na úrovni centrální, tak na úrovni té nejnižší, komunální.

Návrh tohoto zákona, resp. této novely, je příležitostí tento stav změnit. Nicméně je to návrh, který sám o sobě by ještě celý systém fungování veřejné správy a zavedení skutečně e-Governmentu do reality změnit nedokázal. Návrh této novely, který směřuje k vybudování základní kontaktní sítě veřejné správy, tedy projekt, pro který se vžil název Czech point, vychází z promyšlené strategie v oblasti e-Governmentu a navazuje na kroky, které se buď již realizují, nebo již byly realizovány, resp. budou realizovány.

Jde v první řadě o to, a budeme mít možnost o tom rozhodnout zítra v případě kompetenčního zákona, kompetenčně sjednotit oblast informatiky ve veřejné správě, která existencí Ministerstva vnitra a Ministerstva informatiky byla roztříštěná, nepůsobila koordinovaně, a to byla jedna z příčin problémů, o kterých hovořím. Druhým krokem je novela tohoto zákona a zřízení husté sítě tzv. Czech pointů. Za třetí je to předložení novely, nebo nového zákona o elektronizaci procesů, tzv. e-Government Act, který už byl předložen do meziresortního připomínkového řízení a v případě úspěšného vypořádání připomínek bude vládou projednán a předložen do Poslanecké sněmovny. Čtvrtým klíčovým bodem v rámci rozvoje e-Governmentu je zákon o základních registrech a pátým základním předpokladem pro fungování e-Governmentu je jednotná komunikační infrastruktura veřejné správy, jejíž rámcový tendr na zajištění poskytování těchto služeb pro jednotlivé resorty probíhá a je v konečné fázi vyhodnocování.

Smyslem projektu Czech point je vytvoření kontaktních míst, na kterých bude moci veřejnost, občané, a to podnikatelé, cizinci, kdokoliv, získat veškeré údaje, opisy a výpisy, které jsou uvedeny v centrálních evidencích a registrech. Budou moci získat údaje, opisy a výpisy, které jsou vedeny v centrálních neveřejných evidencích a registrech, ke své osobě, ke svým právům a ke svým věcem. Díky této síti budou moci dosáhnout ověření dokumentů, listin a také provedení konverze dokumentů do elektronické formy, o tom se zmíním později, a to je právě zákon o elektronizaci procesů. Budou mít možnost také učinit v té konečné fázi podání k jakémukoliv orgánu a úřadu státní správy z jednoho místa, aniž by museli fyzicky na ten úřad jít. Budou mít možnost také v případě propojení a splnění všech těch pěti předpokladů, jak jsem o nich hovořil, získávat informace o průběhu řízení, které je v jejich věci vedeno, resp. které k jeho osobě vede stát či jiné orgány veřejné moci.

Základem sítě Czech pointů - a to, co se vžilo, Czech point má jakýsi přenesený význam, český jako Czech. Nicméně foneticky ček (check) je také kontrola a to souvisí s tím posledním bodem, co jsem před chvílí zmiňoval. A point je podací ověřovací informační národní terminál. Tedy takováto zkratka, nicméně v rámci legislativního procesu takto s ním potom dále nepracujeme, to je jakési logo a symbol těchto kontaktních míst.

Ta páteřní síť bude velmi hustá. Bude ji tvořit v případě úspěšné podpory a úspěchu tohoto návrhu zákona ve Sněmovně a v Senátu zhruba 1300 míst matričních úřadů, ke kterým připojujeme zhruba 2000 poboček České pošty. Vzniká tedy nesmírně hustá síť kontaktních míst, která ve svém důsledku a na závěr toho procesu budou tvořit místo, ze kterého budete moci komunikovat s jakýmkoliv orgánem veřejné moci. Kouzlo toho návrhu spočívá v tom, že všechno jsou to místa, na která jsou občané zvyklí chodit. Jsou to přirozená místa, na která jsou zvyklí chodit, v podobě obecních úřadů, tedy těch matričních, nebo poboček České pošty. Tedy nevytváří se něco nového, využívá se toho, co už existuje, navzájem se to propojuje do fungujícího systému. V tomto smyslu má také v projektu rozvoje e-Governmentu další působnost a podoba České pošty nezastupitelné místo, protože zejména hustá pobočková síť České pošty je jako stvořená pro to, aby nesloužila jen k podávání dopisů, vyzvedávání balíků a peněz, ale i ke komunikaci lidí se státem ve všech jeho podobách z místa, kam jsou zvyklí chodit a považují to za zcela přirozené. K této páteřní síti bude možné připočíst ještě kontaktní místa Hospodářské komory, notáře, krajské úřady, vybrané zastupitelské úřady.

Návrh zákona také počítá s jakousi mírou konkurence mezi těmito jednotlivými kontaktními místy v tom smyslu, že nestanovuje fixní správní poplatek za ty jednotlivé služby, ale stanovuje rozpětí tak, aby se dalo přihlédnout při poskytování té služby například k místu, k regionu, k sociální situaci, která tam je. Určitě jiná sociální situace je v Praze na Národní třídě a jiná někde ve výběžku Moravy v okrese Jeseník.

Co považuji za důležité, je, že tímto jakoby přenosem další agendy, zejména ty matriční úřady, měníme současně trend, kterého jsme byli svědky v minulosti, kdy na obecní úřady přecházely různé povinnosti a nepřicházely na ně také dostatečné finanční prostředky. Takže příjem z těchto poplatků bude příjmem té obce, která vedle toho tedy, že rozšíří služby pro své občany, také získává službu, která je hrazena a na kterou tedy nedoplácí a může dokonce i vydělávat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP