(15.30 hodin)
(pokračuje Kuchtová)

Jakmile se vytvoří tato analýza a zajistí se zajištění jednotlivých kroků do detailu, je třeba to poskytnout právníkům, krajům a udělat generální zkoušku na základě dobře připraveného podkladu. Potom je na základě generální zkoušky, možná až dvou, třeba připravit manuál, tj. detailní popis všech těchto logisticko-organizačních opatření. A teprve poté je třeba udělat vyhlášku. Ta vyhláška v tuto chvíli je ve stadiu zrodu a vůbec v ní toto logisticko-organizační opatření v rámci ISO certifikátu není. Vůbec se o to zatím nikdo nestaral.

Vážené dámy, vážení pánové, myslím si, že státní maturita se může stát opravdu velkým problémem. Může se stát, že budeme čelit stovkám žalob, možná ještě víc, žáků, rodičů, kteří si budou stěžovat, že stát nezajistil dostatečnou úroveň státní maturity. Můžeme stát před tím, že zde budeme mít absolventy, kteří se nebudou moci hlásit na vysoké školy, protože nebudou mít státní maturitu. Je to opravdu otázka mnoha tisíců škol, učitelů, žáků, ale i rodičů, a tedy potažmo voličů. Žádám vás tedy o to, abyste si tuto složitou a komplikovanou situaci uvědomili a abyste návrh na to, aby státní maturita proběhla již letos, zamítli a dali jste nám prostor ve školském výboru o něm diskutovat a připravit státní maturitu za dva roky. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Dále se o slovo přihlásila paní poslankyně Bohdalová. Paní poslankyně, máte slovo. Další přihlášky zatím neregistruji.

 

Poslankyně Vlasta Bohdalová: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolím si vyslovit jenom několik poznámek.

V první řadě této Sněmovně oznamuji, že se nebavíme o tom, že by se státní maturita konala letos, tak jak řekla paní ministryně ve své poslední větě. Tato státní maturita se má konat ve školním roce 2007/2008, to znamená květen 2008.

Znovu upozorňuji z tohoto místa na programové prohlášení této vlády, kde se nemluví o roku 2010 jako o roku, kdy nastartujeme státní maturity. Hovoří se tam o té chvíli, kdy budou hotové a nastartované rámcově vzdělávací programy. Kdo se trošku ve školství vyzná, ví, že se bavíme o roku 2015/2016. Mě to ani neudivuje, když si v posledních dnech přečtu, co všechno se ve školství chystá: propustíme 20 tis. pracovníků ze školství, všechny peníze, které ve školství jsou, dáme bez mašliček krajům, aby si o nich rozhodovaly samy. Ano, je to servisní organizace, kterou slibuje paní ministryně zajistit tomuto školství. Obávám se, že pokud budeme takto postupovat, nikdy státní maturita, tedy jediná srovnatelná zkouška, jediné rovné hodnocení, v této zemi nevznikne.

Že jsou špatná východiska. My se pořád obracíme, že něco udělalo ministerstvo. Já slyším podtext, že to udělalo to ministerstvo, které vedla sociální demokracie. Dostáváme emotivní dopisy od studentů, že nevědí nic o státních maturitách, že jim to nikdo neřekl. Znovu se ptám: Co dělali náměstci hejtmanů na krajských úřadech? Co dělali zřizovatelé, ředitelé škol? Proč neinformovali své školy? Informací mohli dát dost!

Co se týče hodnotitelů. Paní ministryně asi zapomíná, že ten, kdo má hodnotit státní maturitu, už teď v této oblasti, dejme tomu v jazyce či v českém jazyce, je odborník a musí mu být vysvětlena metodika, jak hodnotit státní maturitu. Ať mi nikdo neříká, že takové školení bude trvat déle než dva měsíce!

Dál. Logistika. Ano, vyzrazení témat nebo obsahu státní maturity. Já mám obavu, že v tomto státě tuto logistiku za této situace nemůžeme zajistit z jednoho a prostého důvodu. Sedíte tady všichni osm devět deset měsíců a víte, že jsme se dodneška nedozvěděli, jak to bylo s tím, že se odtajnila Kubiceho zpráva. Takže to se může stát i při státních maturitách.

A proto si myslím, že jestliže máme nějakým způsobem zajistit úroveň vzdělanosti v tomto státě, kterou se nám tato vláda chystá svými kroky velmi snížit, musíme zvednout pro to ruku, abychom z českého jazyka a cizího jazyka dovedli studenty k maturitě již v květnu 2008. Pokud se nám to nepodaří, mám obavu, že se státní maturita v ČR neuskuteční vůbec.

Vážení přátelé, děkuji vám za pozornost a doufám, že jsem na vás nekřičela, i když to také umím. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Do rozpravy další přihlášky nemám… Hlásí se pan zpravodaj, potom pan poslanec. Pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Walter Bartoš: Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, já myslím, že už jsme na minulé schůzi Poslanecké sněmovny absolvovali velmi obsáhlou debatu, nicméně mám pocit, že ještě se o některých aspektech tzv. státní maturity máme zde bavit.

Především kolegové poslanci ve své důvodové zprávě uvádějí větu, že ČR je v podstatě jediným státem, který neumí zajistit srovnatelnou úroveň státní maturity. Jako příklad nového zavedení státních maturit je tam uváděno např. Polsko a Slovensko. Je škoda, že kolegové v důvodové zprávě nerozvedli dále, jaké jsou zkušenosti právě z těchto dvou zemí. Možná, že bychom o některých věcech mohli přemýšlet a mohli je vidět v širších souvislostech. Nicméně protože to kolegové neudělali, tak já se ve druhé části svého vystoupení s vámi podělím o zkušenosti, které v Polsku s tzv. státní maturitou mají.

Možná, že bychom si právě v souvislosti s tím mohli položit základní otázku, teď mluvím o Polsku, o Maďarsku a Slovensku: Vedlo to skutečně ke zlepšení kvality vzdělávání? A jaké to mělo další pozitivní a negativní dopady na vzdělávací systém?

Minulou debatu jsme absolvovali v takovém bouřlivějším stylu a často se tady skloňovalo slovo kvalita. Všem šlo o kvalitu. Škoda, že málokdo z vystupujících pojmenoval, co si pod tímto pojmem vlastně představuje. Navíc by bylo dobré, a já bych se pak předkladatelky paní kolegyně Zelenkové rád zeptal, jaké mechanismy zvýšení kvality budou působit po zavedení státní maturity. My předpokládáme samozřejmě ten jeden mechanismus, a to je ten mechanismus, že děti budou na státní maturitu nějakým způsobem připravovány. To je jediný, který jsem od kolegů slyšel. Ale teď se nabízí otázka, jestli je to dobře, anebo je to špatně. Snadno to totiž podle mého názoru může vést k razantnímu zúžení vzdělávání v daném předmětu, a to jen na to, co je možné testovat, a pokud budu příliš kacířský, tak jedině na to, co je schopen testovat CERMAT.

Mluví se tady o zvýšení kvality. Tak, jak je nastavena státní maturita, chci říct, že zcela nepochybně se sníží kvalita u výběrových škol, protože ty jsou dneska nastaveny na jiných parametrech, než jsou nastaveny parametry státní maturity. Stanovená laťka opravdu musí být nízká, neboť se počítá s tím, že úspěšnost se bude pohybovat kolem 33 procent.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP