(15.20 hodin)
(pokračuje Bartoš)
Vláda navrhuje tuto věc dořešit při projednávání sněmovního tisku číslo 82, jímž je navrženo odložit konání státních maturit jako celku, a nikoliv pouze volitelných zkoušek, tak jak to činí návrh zákona. Tolik stanovisko vlády.
V závěru důvodové zprávy předkladatelé uvádějí, že navrhovaná norma je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a mezinárodními smlouvami a finančně nezatíží státní rozpočet ani veřejné rozpočty.
Vážený pane předsedo, tolik moje zpravodajská zpráva.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane zpravodaji. Požádám vás, abyste se posadil ke stolku zpravodajů.
Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku, ale z místa se přihlásila paní ministryně Kuchtová a potom paní poslankyně Bohdalová. Paní ministryně, máte slovo.
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Dana Kuchtová Dobrý den, vážený pane předsedající. Děkuji za slovo. Dobrý den, vážené poslankyně, vážení poslanci.
Záměrem poslaneckého návrhu novely školského zákona, který je zde předložen, je odklad jedné ze tří zkoušek tzv. státní maturity z roku 2008 na rok 2010. Státní maturita by tak proběhla v roce 2008, ale ze dvou povinných předmětů, z českého jazyka a z cizího jazyka, a odklad by byl proveden u povinně volitelné zkoušky, to je buď z matematiky, občanského základu, přírodovědně technického základu nebo informačně technologického základu.
V důvodové zprávě předkládaného návrhu novely se uvádí, že důvodem legislativní změny jsou některé nejasnosti v oblasti integrovaných volitelných předmětů, které vyvolávají pochybnosti o termínu zahájení reformy jako celku. Autoři zároveň konstatují, že zavedením maturitní zkoušky z třetího volitelného předmětu s odstupem dvou let vznikne dostatečný časový prostor na doladění finální fáze příprav.
Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych vyjádřila názor, který vyslovila jak vláda, tak se k němu přiklání můj resort a já osobně, a to je ten, že východiska autorů návrhu novely jsou špatná. Jejich diagnóza současného stavu je velmi nepřesná a je tím pádem zároveň i nebezpečná, a to z toho důvodu, že mají pravdu, ale ta pravda je pouze dílčí. Skutečně, jsou zde některé nejasnosti v oblasti tzv. integrovaných volitelných předmětů, ale tady se zdaleka nejedná o problém klíčový. Klíčové jsou jiné problémy u maturity, a to je to, že zdaleka nemáme vydiskutovaný ani obsah, to znamená celkový koncept maturity, který vlastně spočívá v tom, že ještě nevíme velmi přesně, jak bude vypadat v podstatě zkouška nejen z těchto integrovaných volitelných předmětů, ale nevíme ani, jak bude vypadat zkouška z češtiny, která je sice v přípravě poměrně daleko, ale už vůbec nevíme, jak bude vypadat zkouška z cizího jazyka, neboť tady ještě pořád odborná veřejnost není vůbec jednotná. Vůbec nevíme, jestli dokážeme zajistit takovou jednotnou státní maturitu z cizího jazyka, kterou budou skládat absolventi gymnázií a absolventi například středních odborných učilišť s maturitou. Tady je disproporce v jazykové výuce tak veliká, že prostě obsah zdaleka není připraven.
Minule jsem vás tady upozorňovala na to, že není připraveno ani školení hodnotitelů státních maturit. To je velice důležité téma. Jedná se o několik tisíc, je to zhruba 16 tisíc, hodnotitelů, komisařů a pedagogických pracovníků, kteří budou maturitu připravovat. Příprava takových opravdu kvalitně proškolených hodnotitelů není otázkou roku. Když jsme se připravovali na to, abychom uměli žáky na maturitu důkladně připravit, a když jsme se připravovali na to, jak je budeme testovat, trvalo nám to zpravidla celé čtyři roky, abychom se skutečně důkladně připravili my i žáci. Příprava těchto hodnotitelů, tak jak předpokládal CERMAT a jak předpokládá tento návrh v podstatě během jednoho roku, je nerealistická. Byla už zahájena, ale ještě na ni ani nejsou peníze, ani nepokročila do takového stadia, abychom to mohli považovat za akceptovatelné.
Je tady i problém s finančním zajištěním. Finanční zajištění například školení hodnotitelů letos 16 milionů, příští rok 10 milionů, jsem už zmiňovala, že je tématem, se kterým se ministerstvo seznámilo v podstatě během roku, v době, kdy už rozpočet byl v podstatě připraven. Nevíme ani, jaké budou další náklady, nemáme je přesně vyčíslené. Nebyl tady žádný jasný koncepční návrh, kolik bude stát maturita a její zavedení do praxe do posledního stadia jejího provedení.
Minule jsem zmiňovala, že nepřipraveny jsou kraje. Mezitím jsem měla možnost jednat s náměstky v krajích. Skutečně mi tuto situaci potvrdili. S kraji nikdo pořádně nejednal a maturitu v krajích nepřipravil. Kraje nepočítají s tím, že vydají na maturitu peníze, a nemají představu o tom, jak ji konkrétně provést.
Ještě bych vás ráda, vážení poslanci, vážené poslankyně, seznámila s tím, že státní maturita se bude týkat více než 90 tis. absolventů středních škol a že je to téma, které se dotkne každého z vás, pokud se státní maturitu nepodaří provést na takové úrovni, jak bychom si všichni představovali. Samozřejmě se nejvíce dotkne ministryně školství, ale poté v každé rodině zjistíte, že je tady někdo, váš příbuzný, známý, možná vaše děti, které buď maturitu skládaly a byla pro ně příliš obtížná, nebo naopak skládaly maturitu, která pro ně nemá žádný význam, protože je to maturita na velmi nízké úrovni. Například u absolventů gymnázií by maturita pro jejich další postup na vysokou školu, pokud by byla snížena na velmi nízkou úroveň, neměla žádnou hodnotu.
Je to téma pro celou společnost a já vás prosím, abyste tomu věnovali pozornost, protože bych vás ještě ráda seznámila s jedním aspektem maturity, který se dosud nikdy tady v Poslanecké sněmovně nediskutoval. Je to otázka logistiky. Otázka logistiky, to je to, co se teď ukázalo jako v podstatě klíčové, to je to, co se nediskutovalo v tom smyslu, že je třeba zajistit bezpečnost státní maturity, její odolnost proti vyzrazení obsahu testů. Je tady nutné vyloučit vliv třetích osob a selhání lidského faktoru.
Maturity totiž musí být samozřejmě tajné. Já jsem si vám dovolila přinést na ukázku, jaké stohy papírů a materiálů budou putovat do krajů, abyste si udělali představu. Bude to několik kamionů, které budou jezdit po celé republice a budou rozvážet tuny papíru na jednotlivé kraje a školy. A všechny tyto tuny papíru nesmí nikdo jiný vidět než ten, kdo oficiálně ty papíry převezme a zajistí bezpečnost.
Tady je velice důležité, aby se nestalo například to, že by se k těm materiálům dostal někdo, kdo si bude chtít udělat buď obchod se státními maturitami, nebo bude jenom chtít vyzkoušet, jestli systém je bezpečný. Musíme zajistit, aby se k těm materiálům nikdo nedostal. Jak říkám znovu, zatím se tím nikdo důkladně nezabýval a ta možnost, že někdo například v tiskárně ofotografuje státní maturity, zveřejní je den předem v bulvárním tisku, a my tím pádem nezajistíme maturitu řekněme pro několik desítek tisíc lidí, tady reálně hrozí. Systém není připravený, nemá žádný ISO certifikát.
Já bych si vám jenom dovolila stručně popsat svoji představu, kterou během zhruba dvou let a více bych chtěla zajistit a kterou bych chtěla prosadit, aby tyto testy byly bezpečné. Je třeba zajistit dokladovatelnost a kontrolovatelnost všech kroků. Je třeba zajistit adresnou zodpovědnost každého jednotlivého pracovníka. Je třeba vytvořit skupinu kreativních lidí, kteří budou simulovat veškeré možné problémy, kteří budou hledat uzlové body, kde by mohl nastat průšvih, kde by mohl nastat nějaký únik informací.
***