(15.10 hodin)
(pokračuje Vlček)

Budeme se zabývat dalším bodem, a to je bod číslo

 

18.
Návrh poslanců Ladislavy Zelenkové, Vlasty Bohdalové, Marcely Mertinové,
Milana Bičíka, Soni Markové a Ivany Levé na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 136/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 136/1

Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedla paní poslankyně Zelenková. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Ladislava Zelenková: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, v roce 2004 byl přijat školský zákon zakotvující nový pojem maturitní zkoušky, která má být spuštěna v roce 2008. Všichni víme, že s blížícím se termínem této velmi revoluční změny v pojetí, formě i obsahu maturitní zkoušky sílí diskuse, která zpochybňuje skoro vše, co bylo v této věci za posledních deset let vykonáno. Tak vyzněla i diskuse 7. února zde ve Sněmovně, kdy jsme projednávali návrh o odložení reformované maturity o dva roky.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Promiňte, paní poslankyně. Už poněkolikáté prosím vážené poslankyně a poslance, aby se zklidnili a umožnili vystoupení paní poslankyně.

Paní poslankyně, můžete pokračovat.

 

Poslankyně Ladislava Zelenková: Vážené kolegyně, vážení kolegové, my navrhovatelé předlohy, kterou máte nyní před sebou, jsme si vědomi nebývalého rozsahu této změny v oblasti středoškolského vzdělávání i všech jejích důsledků a dopadů. Na druhé straně jsme si ale vědomi neudržitelnosti současné podoby maturitní zkoušky, tak jak v naší zemi po desetiletí, a dokonce po staletí probíhá. Návrh, se kterým přicházíme, má podobu kompromisu a reflektuje současný stav příprav takzvané státní maturitní zkoušky. Výsledkem této reflexe je návrh, který začínáme projednávat.

Zákon, který máte před sebou, navrhuje odložení třetího, volitelného předmětu o dva roky, tj. na rok 2010. Fakticky by tedy reforma maturity podle tohoto zákona měla být zaváděna po etapách, a to tak, že v roce 2008 by byla společná část maturitní zkoušky zahájena ve dvou povinných předmětech, tj. v českém jazyce a v cizím jazyce. O dva roky později by přibyl třetí předmět. Chci dodat, že tento způsob zahájení reformy po etapách se osvědčil i v zahraničí.

Já nebudu dlouze argumentovat, proč je změna podoby tradiční maturitní zkoušky nezbytná. Ty hlavní důvody jsou popsány v důvodové zprávě k tomuto zákonu. Navíc všechny už tady zazněly v diskusi 7. února.

Samozřejmě, že jde o vzájemnou srovnatelnost maturitního vysvědčení různých typů a druhů středních škol. Samozřejmě, že jde o to, že stát musí garantovat určitou úroveň a kvalitu vzdělávání. On do toho vzdělávání posílá peníze z daní svých občanů. Stát se nemůže zříkat odpovědnosti za kvalitu vzdělávání. Samozřejmě, že otázka udržení stávající kvality středoškolského vzdělávání je čím dál aktuálnější, protože se stále zvyšuje procentuální podíl žáků na maturitních oborech středních škol vzhledem k celému populačnímu ročníku. Mohla bych také hovořit o nutnosti vytvořit předpoklady pro kompatibilitu našich vzdělávacích výstupů k takzvaným kvalifikačním rámcům definovaným Evropskou unií.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, reforma maturitní zkoušky je nezbytným krokem a kvalitě našeho vzdělávání nemohou prospět žádná pohodlnější řešení jakýchkoli časově blíže nespecifikovaných odkladů. Věřím, že touto optikou bude na celou problematiku nahlíženo a že i v tomto duchu se ponese i případná následující diskuse.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Poprosím vás, paní poslankyně, abyste se posadila ke stolku předkladatelů.

Nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Walter Bartoš. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Walter Bartoš: Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte, abych přednesl krátkou zpravodajskou zprávu.

Předkladatelé, poslankyně a poslanec Zelenková, Bohdalová, Mertinová, Bičík, Marková a Levá, předložili návrh novely zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, školský zákon, ve znění pozdějších předpisů. Chci konstatovat, že v souladu s postupem, který předpokládá jednací řád. Chci říci jako zpravodaj, že návrh novely má i všechny formální náležitosti.

Předkládaná norma se týká odložení volitelné zkoušky podle § 78 odst. 1, 3 a 4 na školní rok 2009/2010. Předkladatelé ve své zprávě zdůvodňují - cituji: "Přes pokročilé stadium příprav spuštění reformy v termínu stanoveném zákonem ve školním roce 2007/2008 přetrvávají některé nejasnosti v oblasti integrovaných volitelných předmětů, které vyvolávají pochybnosti o termínu zahájení reformy jako celku."

Chci říci, že vláda projednala na jednání dne 21. února 2007 tento sněmovní tisk a ve svém stanovisku 136/1 vyjádřila s tímto návrhem nesouhlas. Ve svém zdůvodnění vláda vyjádřila přesvědčení, že nejdříve je třeba dokončit vzdělávací programy, a teprve v návaznosti na to řešit postupně zavádění takzvané státní maturity. Používám úmyslně slovo takzvané, neboť se jedná o společnou část, pokud bychom používali přesně pojmy, které jsou v zákoně, veřejnost ale to zná pod pojmem státní maturita. Doufám, že mi to Sněmovna odpustí, že se dopouštím této nepřesnosti, která je pro kolegy poslance, kteří nevěnují takovou pozornost školské oblasti, srozumitelnější.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP