(14.50 hodin)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím, pane premiére, ještě jednou. Zazněla na vás otázka. Prosím.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Vy máte právo na jasný dotaz, já mám právo na nejasnou odpověď. V nejbližších dnech to nebude.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak tím končí tato interpelace pana poslance Ohlídala. Nastoupí Jeroným Tejc, další interpelující ve věci personálních změn. Prosím, máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Jeroným Tejc: Vážený pane premiére, ještě za vaší vlády odvolal ministr vnitra ředitele civilní rozvědky pana generála Randáka. Tehdy byl tento vyhazov zdůvodněn reformou tajných služeb, avšak dodnes žádná reforma ani její koncepce představena nebyla. Nedávno jsme zaznamenali, že na návrh ministryně obrany bude odvolán šéf Vojenského zpravodajství pan generál Krejčík. Podle vašeho vicepremiéra Vondry toto odvolání souvisí s reformou tajných služeb. Opět. Naopak paní ministryně uvedla, že důvodem bylo to, že v něj ztratila důvěru.
Pane premiére, kde je pravda? Proč jste souhlasil vy s tímto odvoláním? Jakou má logiku nejdříve dělat personální změny, a pak přemýšlet, jak tyto služby reformovat? Vaše snaha v této oblasti vypadá spíše tak, že chcete na tato místa dosadit lidi vám pohodlné a zavázané. Není zaklínání se slůvky reforma, systémová změna jen záminkou pro personální výměny?
Vážený pane premiére, nemáte pocit, že měříte (?) v personálních otázkách všem stejným metrem? Odvoláváte odborníky bez jakýchkoliv důvodů pod falešnými záminkami, a přitom necháváte ve funkci ministry, jako je Ivan Langer nebo Jiří Čunek. A důvodů pro jejich výměnu by byla jistě celá řada. Nevadí vám, že Ivan Langer vyměnil šéfa inspekce ministra vnitra, která ho v té době vyšetřovala pro podezření z páchání trestné činnosti? Nevadí vám, že Ivan Langer zrušil efektivně fungující finanční policii, což mimo jiné výrazně zpomalilo, nebo dokonce ohrozilo vyšetřování závažných hospodářských kauz? Nevadí vám, že pan vicepremiér Čunek jezdí vládní limuzínou na výslechy? Že svědky v této kauze podle policie ovlivňují v jeho prospěch lidé, kteří se prohlašují za lobbisty ODS a byli v minulosti spojeni s organizovaným zločinem?
Proč se bojíte odpovědnosti? Vy jste přece jediný, kdo může pana Čunka odvolat, tak proč se vymlouváte na druhé, když jinde konáte bez dlouhého přemýšlení? (Pár poslanců zatleskalo.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak prosím opět, pane premiére, pět minut maximálně.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: To bylo tolik otázek, že se ani nepokusím využít odpovědi v části na otázku první Bohuslava Sobotky a říkat ne, ano, ne, ne, ano, ne. To by asi nebylo úplně korektní.
Musím říct, že k odvolání generála Krejčíka nedošlo. To je odpověď číslo jedna.
Druhá věc. K odvolání pana Randáka došlo a pokládal jsem to za velmi správný krok. To, že musí dojít k reorganizaci, k jinému typu řízení, nezneužívání služeb, víme úplně všichni. Dokonce jsme vás pozvali ke spolupráci a já pořád nechávám ve vzduchu otevřenou nabídku na spolupráci a diskusi ve věci reorganizace policie a ve věci reorganizace služeb. Ostatně mě v této věci bude interpelovat v otázce číslo 16 bývalý ministr Bublan.
Existuje základní názor na systémovou změnu, který je diskutován v odborné komisi. Potom půjde normálním postupem do výboru pro zpravodajskou činnost, zřejmě na vládu a v moment, který budeme schopni předložit Poslanecké sněmovně, výborům a nejlépe té pracovní skupině průřezově stranami návrh na systémovou změnu, začneme to komunikovat i s vámi. Domnívám se totiž, že ten stav je nadále neudržitelný.
A k odvolání generála Krejčíka došlo mimo jiné - nebo k tomu neodvolání došlo mimo jiné právě proto, že k tomu může dojít teprve v souvislosti s těmi systémovými změnami. Já nejsem žádný sekerník, ve věci služeb jsem velmi opatrný. Protože mají i zahraničněpolitický dopad, musíme být standardním partnerem i pro spojence v těch věcech, které šetří služby, ať už ve věcech národní bezpečnosti nebo ekonomických zájmů. Já vás ubezpečuji, že nebudeme dělat žádné kroky, které by tento systém, tuto jistotu nabouraly.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím, pane poslanče, můžete ještě doplnit interpelaci.
Poslanec Jeroným Tejc: Já bohužel musím konstatovat, že jsem nedostal odpověď ani na jednu z těch otázek, protože já jsem se neptal ani tak, kdy bude připravena reforma nebo jakým způsobem bude vláda postupovat, ale především proč došlo k odvolání těchto lidí ještě předtím, než byla tato reforma připravena a než byla vůbec připravena její koncepce. Protože to zásadní je to, že končí lidé v těchto funkcích. Podle mého názoru to může ohrožovat i bezpečnost tohoto státu, a minimálně to, o čem hovoří pan premiér, když říká, že zahraničí nás sleduje a je to velmi citlivá otázka, tak právě proto by nemělo docházet k těmto odvoláním bez udání důvodu.
Takže já bych byl hrozně rád, kdyby pan premiér dokázal v tom zbývajícím čase odpovědět na to, jaké důvody vedly k odvolání pana Randáka, a případně, jaké důvody povedou k odvolání pana generála Krejčíka. A jak jsem já uvedl, má dojít k odvolání, nikoliv že byl odvolán.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, čas byl přesně využit. Prosím, pane premiére.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Takže pan Randák jako šéf Úřadu pro zahraniční styky a informace byl odvolán proto, že vláda v něj neměla důvěru, protože ta služba byla lehce zprivatizována. Vláda ani ministr vnitra ji neměli absolutně pod jakoukoliv kontrolou, kterou jí dává zákon. A pan Randák nebyl ochoten v té věci vůbec komunikovat. To byl jeden z důvodů a nebyl jediný. Ty další uvádět nebudu.
Generál Krejčík nebude odvolán. Máte chybné informace a já vám garantuji, že generál Krejčík v tom smyslu, jak vy to naznačujete, odvolán nebude. Generálu Krejčíkovi končí mandát v desátém měsíci, sám požádal o zkrácení do měsíce šestého. Tím pádem on nebude po šestém měsíci ředitelem proto, protože mu končí tento mandát.
A ta diskuse o tom, kdo má vést Vojenské zpravodajství, tu klidně povedu i s vámi. Těch lidí, kteří jsou schopni a ochotni to dělat, zas tolik v České republice není.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tuto interpelaci můžeme také ukončit. A nyní bych požádal pana poslance Jiřího Paroubka, který má nyní místo v pořadí. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jiří Paroubek: Pane místopředsedo, pane premiére, svoji interpelaci chci uvést krátkou úvahou. Etika jako jedno ze čtyř hlavních odvětví filozofie má napomoci rozeznat, kdo má pravdu a kdo je špatný. Jde tedy o to, analyzovat správně od špatně. Etika aplikovaná na politiku by znamenala, že se politik za žádných okolností neuchýlí k porušení mravního kodexu, jakéhosi seznamu politických ctností.
Mirek Topolánek se rád staví do role lidového politika s jadrnými výrazy a zvláštními gesty. Dnešní "hahahaha" jen jeden příklad, "Kalousku, jsi jednička" druhý a mohl bych pokračovat. Ale ač je to nezvyklé a neetické, protože vědomě zakrývající význam gest, jde jen o klukoviny nedůstojné předsedy vlády. Tolik úvodem.
Nyní bych rád formuloval dotazy na předsedu vlády, dotýkající se ale vlády celé.
Respektuje vaše vláda tato pravidla? Jestli ano, vysvětlete prosím proč.
Je etické, když pan Bursík a Nečas, místopředsedové vlády, veřejně vyhrožují vyšetřovatelům i státnímu zástupci, kteří vyšetřují vládního kolegu obviněného z trestné činnosti?
Je etické, když je na Ministerstvo kultury premiérem dosazován člověk, za nímž zůstávají místo památek ruiny, jen proto, že to je obchod s pány Melčákem a Pohankou?
Je etické, aby náměstkem ministra zdravotnictví, který rozhoduje i o lékové politice, byl bývalý vysoký manažer významné zahraniční farmaceutické firmy?
Je etické, jestliže hned poté, co vyjde najevo podezření z ovlivňování zakázek na Ministerstvu obrany, je odvolán jeden z těch, kteří přispěli k vyšetřování této kauzy?
Je etické, když současný premiér bez důkazu obviní z napojení na organizovaný zločin hlavního politického protivníka o týden dříve, než je údajně spontánně a narychlo sestavena tzv. Kubiceho zpráva, snůška drbů, kterou vaše strana (upozornění na čas) vydávala za důkaz?
Je to jistě jednání bez zábran. Mohl bych určitě pokračovat v tom, co je (předsedající: čas, pane poslanče) etické, mnohdy nemravné, neslušné, které s etikou v politice nemá co do činění.
***