(15.20 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Dámy a pánové z lavic sociální demokracie a KSČM, kteří jistě budou vystupovat v tomto smyslu, dopoledne jsem se nezúčastnil debaty o referendu. Slyšel jsem zde mnoho krásných a ušlechtilých vět, pod které bych se podepsal, o přímé demokracii, o tom, jak je potřeba naslouchat lidu, o tom, jak je potřeba přitáhnout lidi k rozhodování v demokratickém procesu. Myslím si, že všechny tyto věty jsou pravdivé. Ale potom nemůžete přece říkat, že když tímto způsobem bylo rozhodnuto, když přístupová smlouva, ať už se nám líbí nebo nelíbí, když přístupová smlouva byla stvrzena tou nejvyšší formou přímé demokracie, a sice referendem, že se pak zamyslíte a řeknete: no ale něco z toho se nám nelíbí, tak něco z toho dodržovat budeme a nebudeme. To pak žádná referenda nemají smysl. Takto si představujete všechna referenda, o která zde bojujete? Že necháte lid rozhodnout, pak se tady v Parlamentu zamyslíte a řeknete "no ale něco z toho se nám nehodí"? Tak to zase ne! Tak to dodržovat nebudeme.

Kredit České republiky stojí a padá, tak jako kredit každého člověka, s tím, jestli drží své slovo a drží svůj závazek bez ohledu na to, jestli později toho slova či závazku lituje nebo nelituje. My jsme tento závazek učinili a stvrdili jsme ho referendem. Nikdo tady nechce nic prolomit. A kdo to říká, lže! (Potlesk z pravé části sálu.)

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Nyní bude hovořit pan poslanec Václav Grüner, připraví se pan poslanec Michal Doktor.

 

Poslanec Václav Grüner: Vážená paní předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, tento vládní návrh zákona umožňuje nabývat státní zemědělskou půdu i cizincům, kteří jsou evidováni v evidenci zemědělských podnikatelů u příslušného obecního úřadu s rozšířenou působností. Ruší se tedy podmínka trvalého pobytu v délce alespoň tří let. Důvodem této změny je dle vyjádření předsedy vlády nahrazení neprávního stavu stavem právním a možnost žalob na stát, které by mohly znamenat v konečném důsledku velké finanční prostředky, které by stát byl nucen zaplatit při prohraných sporech.

Já zde nebudu polemizovat o tom, co bylo nebo nebylo dojednáno před vstupem do Evropské unie. Těchto jednání jsem se nezúčastňoval. Ale vím, že tato podmínka, která byla dána do devizového zákona, prošla touto Sněmovnou a tato Sněmovna ji schválila. A není mi známo - říkal to i pan poslanec Papež jako předseda zemědělského výboru - že by na nás Evropská unie vytvářela nějaký tlak, nebo dokonce že by nás někdo žaloval nebo se připravoval nás žalovat.

Proti tomuto opatření ve vládě vystupoval pan ministr zemědělství Gandalovič, což bylo jeho stavovskou povinností. Nerozumím však postoji ministrů za KDU-ČSL, kteří dle mých informací tento návrh zákona podpořili. Na jedné straně se lidovci stavějí jako zastánci venkova a zemědělství, na straně druhé se chovají opačně.

V České republice je prodej státní půdy zhruba v polovině. Pokud umožníme nákup státní půdy cizincům, může to znamenat vykoupení této půdy ve větším měřítku, než tomu bylo dosud. To je té půdy, na které hospodaří naši zemědělci, kteří z důvodů splácení restitucí, potřeby nákupu strojů a nových technologií, v důsledku nízkých farmářských cen nejsou v nákupu půdy těmto cizincům konkurenceschopní. V České republice, a bylo to zde řečeno již několikrát, je obhospodařováno 90 % půdy, která je v nájmu. Naproti tomu v západních zemích je tomu 40 až 50 %. A proto naši zemědělci potřebují nakupovat jak státní, tak soukromou půdu, aby měli alespoň jakousi jistotu ve svém podnikání do budoucnosti.

Dám vám příklad situace v příhraničním okrese Tachov. Zde se k prodeji ještě podle Agrární komory připravuje 28 tisíc ha státní půdy. Prodáno bylo kolem 30 až 35 tisíc ha, z toho čeští zemědělci kvůli různým omezením, která jsou v zákoně 95/1999 Sb., mohli nakoupit jen polovinu této půdy. Naopak cizincům bylo přes nastrčené osoby prodáno přes 4 tisíce ha státní půdy. Na Tachovsku již dnes hospodaří čtyři firmy s holandskou účastí, pět s německou, tři Rakušané a jeden Ital. Naši zemědělci nemají v současnosti finanční prostředky, se kterými by šli do soutěže o nákup jak státní, tak soukromé půdy.

Musím říci, že od Evropské unie by bylo velice pokrytecké, kdyby nás sankcionovala za to, že nějakým způsobem bráníme prodeji naší státní půdy, protože ve starých zemích toto opatření je běžné. Například v Dánsku, které má neomezeno období, kdy neprodává půdu cizincům.

Pokrytecké by bylo i obhajovat liberalismus při prodeji státní půdy zejména ze strany ODS a KDU-ČSL, neboť ti samí lidé v roce 1999 znemožnili nákup státní půdy společnostem a tím z volné soutěže vyřadili konkurenční zájemce o tuto půdu.

Z uváděných důvodů jsem proti tomuto zákonu. Stejně jako byl i pan ministr, který byl ve vládě přehlasován, stejně jako pan předseda zemědělského výboru Papež, který to zde otevřeně řekl.

Pokud by tato novela prošla, myslím, že nedojde k masivnímu výkupu státní půdy cizinci, ale k něčemu samozřejmě dojde. Dojde ke změně ceny půdy a nájmů v celé naší republice. Pak bude problémem, aby naši zemědělci nakupovali jak státní, tak soukromou zemědělskou půdu, jako se děje nyní, protože zkrátka na to nebudou mít peníze. Pokud bychom odložili účinnost této novely, pokud by prošla touto Sněmovnou, muselo by to být odložení nejméně o čtyři roky.

Z těchto důvodů znovu říkám - a v zemědělství jsem celý život pracoval, znám problémy zemědělců a zvlášť zemědělců v příhraničí - že nás opravdu nic nenutí k tomu, abychom tuto novelu zákona přijímali nyní. Myslím, že pokud by se tak stalo, bylo by to špatně.

Děkuji. (Potlesk z levé části sálu.)

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Nyní se slova ujme pan poslanec Michal Doktor, připraví se pan poslanec Jiří Dolejš. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Michal Doktor: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane předsedo vlády, kolegyně a kolegové, dovolte, abych učinil několik poznámek k projednávané věci.

Myslím, že jakýmsi krédem našeho jednání by mohla být věta říkající "nečiň druhým to, co nechceš, aby bylo tobě činěno". Zároveň však vím, že minimálně z řad odpůrců návrhu, který projednáváme, by mohla zaznít poznámka, že právě proto, že nám jsou činěny jako občanům České republiky překážky při nákupu půdy v jiných členských zemích, měli bychom my postupovat stejně vůči občanům jiných zemí, byť členských zemí Evropské unie.

Chtěl bych vám připomenout čtyři základní symboly nebo teze, na kterých byl stavěn koncept Evropské unie, jako volný pohyb osob - samozřejmě s tím, že neměla být uplatněna žádná omezení, tedy se všemi právy a se všemi povinnostmi, volný pohyb pracovních sil taktéž se všemi právy a povinnostmi a bez omezení, stejně jako volný pohyb zboží a volný pohyb kapitálu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP