(16.40 hodin)
(pokračuje Kuchtová)

Ten svorník je ale velice složité zajistit, a to si myslím, že je hlavní problém. Máme tady vlastně různé očekávané výstupy v hodnocených oblastech. V jednotlivých školách, v jednotlivých typech škol jsou ty standardy velice rozdílné a my nemáme pro ně žádný takový všeobecně vzdělávací základ, to jádro, které měly právě připravit rámcové vzdělávací programy. Ty standardy pro státní maturitu, které se měly připravit v rámci rámcových vzdělávacích programů jako základ, a potom tedy ty výstupy byly vyvíjeny různými subjekty. Na rámcových vzdělávacích programech pracoval NÚOV, pracoval na tom Výzkumný ústav pedagogický, a já se setkávám s tím, že vlastně obsah maturitní zkoušky, tak jak si ho představují různé subjekty, je různý.

Domnívám se, že obsah maturitní zkoušky by se měl odvíjet od kompetencí maturanta, a ne vlastně docela marně hledat nějaký společný průnik stávajících vzdělávacích obsahů těch kurikulí. To je velice složité, ale mělo by se to odvíjet od kompetencí maturanta a tady potom stanovit nějaké očekávané výstupy. Zatím to tak není. Zatím to tak není a já se velice obávám toho, protože nemáme ty standardy, že prakticky dojde u státní maturity k tomu, že vlastně my nastavíme maturitu tak, že v ní část našich studentů vůbec neuspěje.

Tady bych vás chtěla, vážené poslankyně a poslanci, upozornit na to, že tady nás čeká docela časovaná bomba, protože se může stát, že velká část studentů tu maturitu nezvládne. Anebo naopak se může stát, že maturita bude na velice nízké úrovni, daleko nižší, než by mohla být. A týká se to tolika našich, řekněme všech voličů, že bych vás chtěla požádat o to - zvažte to. Tyto výstupy nejsou sjednocené a je to velký problém.

Zmíním ještě to, že tady jsou dvě části maturity, z toho jedna část se striktně standardizuje, druhá část standardizována nebude. Je docela pravděpodobné, že společná část, tzv. ta společná, bude u všech subjektů mít daleko větší význam a s jejími výsledky se bude pracovat více např. na vysokých školách apod., než ta část, která bude školní. To je také problém a je třeba to nějakým způsobem řešit.

Když se podívám zpátky do historie, ten výsledek, který tady po deseti letech práce na státní maturitě je v souvislosti právě s prováděnou reformou, je poměrně tristní. Já nechci nikomu dávat vinu za to, že se po deset let nepodařilo vyřešit ty problémy, o kterých jsem mluvila. Situace je v podstatě taková, že my máme v tuto chvíli zavádět státní maturitu, máme ji připravit, ale nemáme, jak už jsem o tom mluvila, ani správné legislativní východisko, nemáme v té diskusi vyjasněné ty úrovně, jaké chceme - jestli chceme dosáhnout jedné, nebo dvou úrovní v rámci té státní maturity. Nevíme, jaký je vlastně očekávaný výstup v hodnocených oblastech, a nemáme ani úplně jasno, jaké části a jakou formu, vlastně jaké části té maturity chceme a jakou přesnou formu by maturita měla mít.

Tady zaznělo, že proběhlo testování - já tady s dovolením vám ukážu celý materiál Maturita nanečisto, dostali jsme ho nedávno - že tedy testování už proběhlo, že maturita je připravována, že byla, dá se říci, nanečisto prozkoušena. Já bych si dovolila říct, že není prozkoušena. Ta maturita nanečisto je dobrý program, ale absolvovalo ho zhruba 66 % škol a byly v něm zkoušeny jenom některé části. Není zdaleka prozkoušena maturita celkově. A vezměte si, že třeba 35 % škol nezkoušelo vůbec nic. To riziko, které by mohla vyloučit jedině generální zkouška státní maturity, to riziko zatím je veliké, to riziko, že vůbec některé školy tu státní maturitu nezvládnou ani logisticky, ani obsahově.

Mluvili jste o tom, že CERMAT velice pečlivě připravuje další vzdělávání pedagogických a organizačních pracovníků. To je pravda, já velice kladně hodnotím poslední vývoj v CERMAT, za poslední půl rok či rok se udělalo více než za těch předchozích devět let. Ale CERMAT nám předložil 12. ledna na poradě našeho ministerstva materiál, ve kterém říká, co se týká vzdělávání pedagogických pracovníků: "Celkově se bude jednat o proškolení 15 000 organizačních a pedagogických pracovníků. Bude se to týkat 1400 škol a bude třeba proškolit a certifikovat komisaře a hodnotitele, ředitele, zadavatele a další pedagogické pracovníky." Dál nám CERMAT sdělil, že je třeba vytvořit vzdělávací produkty a síť spolupracovníků koordinátorů.

Když materiál zase shrnu, tak realita je taková, že u té logistické přípravy maturity je tady v podstatě spolupráce mezi krajskými koordinátory, těch je 26, se 480 krajskými lektory, ale nejsou připraveni ti zadavatelé, hodnotitelé a komisaři, kteří tu maturitu vlastně budou provádět technicky do těch posledních detailů. Jediná školení, která proběhla, byla školení na konci minulého roku, to byla školení lektorů, ale školení pedagogických pracovníků, a jak už jsem konkrétně zmiňovala, k nové maturitní zkoušce vůbec neproběhla. Tato školení, píše nám tady CERMAT, budou teprve pořádána v roce 2007 a 2008. To je velice pozdě.

Ještě dále nám CERMAT sdělil, že v souvislosti se zavedením nové maturitní zkoušky vytvoří pracovníci CERMAT, CZVV, materiály pro krajské lektory: metodický materiál, metodické listy, prezentace, katalogy, instruktážní CD a DVD. My jsme tady téměř na prahu státní maturity, a učitelé a ostatní pracovníci ještě nemají vlastně ani metodický materiál! To není možné za příští rok stihnout, to je opravdu práce, která je nad časový rámec i obsahový rámec jednoho institutu. To nemůžeme v tomto horizontu zvládat. Proškolení hodnotitelů je velice důležité.

Chtěla bych ještě zmínit finanční stránku. CERMAT byl financován částečně z projektu ESF a částečně z peněz, které poskytuje náš resort. V této chvíli, nebo v lednu, v současné době, nás CERMAT žádá o zajištění 16 milionů korun na dofinancování projektu a realizaci plošného vzdělávání pedagogických a organizačních pracovníků. Já se jenom ptám těch, kteří tady tak suverénně hovořili o tom, že maturita je připravena: kde já mám těch 16 milionů vzít? My jsme s tím v rozpočtu samozřejmě nepočítali. Já neříkám, že ty peníze nenajdeme, že to nedokážeme, že nebudeme dál pokračovat. Já jen říkám, že systém přípravy té maturity byl jak po obsahové, tak po organizační stránce velice chaotický a jeho výsledek, který teď já jsem vlastně převzala a mám garantovat jeho uvedení do praxe, tak ten výsledek je poměrně tristní. Já se domnívám, že pokud by na mém místě stály kolegyně z ČSSD, že by skutečně tu státní maturitu chtěly stejně jako já odložit.

Potom co se týče podpory veřejnosti. Je tady jednoznačně podpora, myslím, ze strany škol a veřejnosti, aby se maturita odložila. Nechci se o to přít, ale některé průzkumy tady udělány byly. Já tady mám s sebou ještě stanovisko některých odborníků z mého ministerstva, za všechny zmíním pana profesora Rýdla, kteří velmi doporučují odložení státní maturity. Také představitelé krajů, kteří jsou zodpovědní za oblast vzdělávání, se několikrát zabývali na svých jednáních stavem přípravy maturitní zkoušky a doporučují velmi naléhavě její odložení.

Já bych vás tedy chtěla požádat o další podporu práce resortu. Chtěla bych požádat všechny odborníky v jednotlivých politických stranách, abychom dál diskutovali o státní maturitě. V žádném případě to není téma, kterého bych se já chtěla zbavit, jak jsem už říkala na začátku, naneurčito, odložit ho, až úplně to téma vyšumí. Je to pro mě důležité. Státní maturita je téma, kterým se budu zabývat, a ráda bych se jím zabývala společně s vámi, ale v tuto chvíli si skutečně neumím představit, že bychom státní maturitu jako takovou měli zavést v příštím roce, nebo po příštím roce. Prosím vás tedy o její posunutí do druhého čtení tohoto návrhu zákona. Prosím o to, abychom dále diskutovali o horizontu zavedení státní maturity. Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP