(16.30 hodin)
(pokračuje Šojdrová)
Ale musím v této věci skutečně uznat, že máme určitý dluh - informační dluh vůči studentům, vůči učitelům, kteří skutečně nemají dostatek informací.
Možná jste si všimli, že záměrně používám termín nová maturita, nikoliv státní maturita. Záměrně to tak činím, protože státní maturitu máme. My prostě nemůžeme odkládat státní maturitu ani na dva roky, my státní maturitu nemůžeme odkládat dokonce ani do doby zavedení rámcových vzdělávacích programů. Já se za to omlouvám, ale opravdu - státní maturita je takto obecný termín ve smyslu maturity garantované státem. A jak ta dnešní státní maturita vypadá, o tom tady velmi podrobně hovořila paní kolegyně Zelenková. Já to jenom shrnu, protože je to velmi důležité.
Pro všechny, kteří chtějí odložit státní maturitu novou, je třeba, aby věděli, podle jaké maturity maturují studenti na gymnáziích a středních školách, tedy zhruba dvě třetiny populačního ročníku. Jak tedy stát garantuje dnes úroveň maturit? V maturitní komisi je jeden externí komisař, jmenovaný krajským úřadem, ministerstvo schvaluje učební dokumenty, které by tedy měli žáci absorbovat, ministerstvo schvaluje vyhlášku, která vymezuje organizaci a formu maturitní zkoušky. A to je, vážení kolegové, vše. To je státní maturita! Je to ředitel, který stanovuje, které další zkoušky a v jaké podobě. Jediné, co vyhláška ukládá, je to, že na gymnáziích se povinně maturuje z jazyka českého a z jazyka cizího. Z jazyka cizího tedy v České republice povinně maturuje zhruba 20 % maturantů.
Já se domnívám, že to je stav, který není udržitelný. Proto si myslím, že hovořit o několikaletém odkladu maturity, je něco, co je vůči našim studentům velmi poškozující.
(V sále je velký hluk, zdá se, že téměř nikdo neposlouchá.)
Myslím si, že naší povinností je problémy řešit, a jestliže vidíme problémy v realizaci reformy maturity, jsem připravena pomoci. Jsem připravena pomoci pozměnit zákon tak, aby nová státní maturita byla zabezpečena. Pokud je odklad nutný, pak tedy hledejme cestu k minimalizaci tohoto odkladu. Dovedu si představit odklad celé nové maturity o jeden rok, s tím, že se vytvoří prostor na to, aby pochybnosti o tom, jak jsou připraveni učitelé na hodnocení, aby tyto pochybnosti nebyly a aby rovněž žáci byli daleko více informováni o tom, co je konkrétně čeká.
Kolegyně a kolegové, již budu končit v tomto svém projevu, který, přiznám se, byl možná trochu delší, ale já si myslím, že to téma si zasloužilo, abychom se jasně vyjádřili, jak vidíme osud nové státní maturity. Za zásadní totiž považuji nalezení politické shody na realizaci nové státní maturity. Chtěla bych ukončit nejistotu veřejnosti. Já se domnívám, že ani žáci, ani učitelé nemohou být rukojmím pro získávání popularity. Myslím si, že je naší povinností, aby - ať už návrh projde, nebo neprojde - se k tomu také postavila jasně vláda a ministerstvo aby řeklo, jak hodlá zajistit úspěšnost při nastartování nové státní maturity.
Kolegyně a kolegové, z těchto důvodů, protože opravdu nechci, aby se prodlužovala nejistota v tom, kdo jaký další návrh podá, budu podporovat propuštění tohoto návrhu do druhého čtení, aby se tady vytvořil prostor pro všechny politické subjekty, které chtějí, aby státní maturita byla v České republice zavedena úspěšně. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já vám děkuji. Nyní se slova ujme paní ministryně školství Dana Kuchtová a připraví se s přednostním právem paní zpravodajka. Paní ministryně, máte slovo.
Já vás, dámy a pánové, poprosím, abychom paní ministryni vytvořili poněkud důstojnější prostředí pro její projev. Děkuji vám.
(Hluk v sále neustává.)
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Dana Kuchtová Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, vidím, že téma státní maturitní zkoušky je téma, které tuto Sněmovnu velmi zajímá, jenom ale, zdá se, některé z vás.
Ta debata už probíhá poměrně dlouho. Já bych vám chtěla, pokud to bude možné, přiblížit stávající stav přípravy státní maturity. V úvodu mi dovolte, abych vám řekla svůj názor.
Myšlenka jako taková na státní maturitu je myšlenka podle mého názoru dobrá. Já ji podporuji a budu se samozřejmě zasazovat o to, aby se státní maturita připravila a aby se skutečně uskutečnila v dohledné době, odvolávám se na naši koaliční dohodu. Myslím si, že je možné zajistit to a zrušit obavu těch, kteří se obávají, že nebude nikdy. Takže já si myslím, že příprava státní maturity v dohledné době je možná, ale nedomnívám se, že je možné státní maturitu uskutečnit teď, v takovém stadiu připravenosti, v jakém je. Domnívám se, že je třeba státní maturitu odložit, její konání, a to nejméně o dva roky. Samozřejmě jsem připravena na diskusi, že to bude v kratším horizontu, ale podle mého názoru je odložení o dva roky minimum, které potřebujeme.
Jenom stručně k historii a k současnému stavu. Účelem maturitní zkoušky je ověřit, jak žáci dosáhli cílů stanovených rámcovým a školním vzdělávacím programem. Už to vlastně porušujeme tím, že nemáme tyto rámcové programy a školní vzdělávací programy hotové. Když jsem přicházela na ministerstvo, tak vlastně po deseti letech příprav jsem se setkala se situací, kdy máme hotové dva rámcové vzdělávací programy. Dobře slyšíte - dva. Šedesát je jich připravených k ověřování a v podstatě jich má být dohromady 120.
My jsme na začátku naší reformy, a prosazení této reformy bude ještě zřejmě dost dlouhé, a my nemůžeme vlastně ověřovat nějaké cíle, které jsou stanoveny touto reformou. Je to velký problém a ty, kteří tady tak výrazně prosazují státní maturitu v krátkém časovém horizontu, vlastně upozorňuji na to, že bychom tímto víceméně porušili naše zákony, kdybychom v tomto okamžiku trvali na zavedení státní maturity.
Setkala jsem se dále s tím, že práce na jednotné maturitní zkoušce, jak už tady říkala kolegyně Zelenková, byla zahájena před deseti lety, v podstatě v roce 1997. Tu práci zahájil Ústav pro informace ve vzdělávání a CERMAT. Představy o maturitě se během těch deseti let velice měnily, zpočátku se vyvíjely testové zkoušky z povinných předmětů ve dvou úrovních úspěšnosti. Máte pravdu, o matematice se diskutovalo velice dlouho jako o povinném předmětu, později se rozhodlo, že to bude předmět volitelný mezi matematikou, občanským základem a dalšími. V současné době se ale pořád předpokládá, že bude jednotná úroveň pro všechny maturanty. Nabídka volitelných předmětů byla rozšířena o přírodovědně-technický a informačně-technický základ. To jsou ale základy, které jako předměty nefigurují v rámcových vzdělávacích programech.
Čili shrnu-li posledních deset let: Nemáme hotové rámcové vzdělávací programy, nemáme je transformované do školních vzdělávacích programů. Diskutovali jsme o různých úrovních maturity, uvažovali jsme o matematice, zavedli jsme předměty, ze kterých bude státní maturita, které nefigurují v rámcových vzdělávacích programech. Přesto se tady pořád ještě, dá se říci, alespoň doufám, shodujeme v tom, že maturita by měla být jednotná, že by měla být určitým svorníkem.
***