(10.40 hodin)
(pokračuje Talmanová)
Můžeme hlasovat o usnesení, které je následující: Poslanecká sněmovna mění své usnesení číslo 19 z 29. srpna roku 2006 a schvaluje zasedací pořádek poslanců v jednacím sále podle předloženého návrhu, který tvoří přílohu tohoto usnesení.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 96 a táži se vás, kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Kdo je proti tomuto návrhu usnesení?
V tomto hlasování z přítomných 163 poslankyň a poslanců pro návrh se vyslovilo 99, proti nikdo. Tento návrh byl schválen. Zasedací pořádek byl změněn.
Můžeme přistoupit k dalšímu bodu našeho dnešního jednání, kterým je bod číslo
76.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 143/2001 Sb.,
o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů
(zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 118/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede předseda vlády pan Mirek Topolánek. Pane premiére, prosím, ujměte se slova.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych v rámci druhého čtení uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Úvodem bych chtěl v návaznosti na svá slova k této novele pronesená v rámci prvního čtení jen zrekapitulovat, že prostřednictvím tohoto vládního návrhu novely zákona o hospodářské soutěži řešíme problém nesouladu českého soutěžního práva se soutěžním právem komunitárním. Zmíněný problém vznikl při tvorbě zákona číslo 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, kdy byl do českého soutěžního práva implementován § 1 odst. 9, který omezuje působnost zákona o ochraně hospodářské soutěže v oblasti elektronických komunikací, čímž došlo ke zmíněné disharmonii mezi českým a komunitárním soutěžním právem. Tuto disharmonii kritizovala i Evropská komise, která již zahájila formální řízení v této věci.
Hlavním účelem předkládaného návrhu zákona je tedy obnovení slučitelnosti českého a komunitárního práva v oblasti telekomunikací, a to formou vypuštění zmíněného ustanovení § 1 odst. 9 tohoto zákona. Souběžně s touto změnou se navrhuje v této vládní novele též několik změn legislativně technické povahy. V návaznosti na účinnost nového správního řádu se při otevření tohoto zákona rovněž navrhuje výslovná úprava zacházení s dokumenty, které obsahují obchodní tajemství nebo jiné obdobné tajemství v rámci správního spisu.
Vzhledem k vážnosti situace žádala vláda Poslaneckou sněmovnu, aby schválila zmíněnou novelu zákona ve zrychleném režimu projednávání, tj. podle § 90 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny. Díky formálním nedostatkům k pozvánce na této schůzi nebylo nakonec možné projednat tuto drobnou novelu již v prvním čtení, takže projednáváme ve standardním režimu, a i to je důvod, proč tady dnes stojím.
Nicméně bych chtěl při této příležitosti ocenit konstruktivní přístup Sněmovny, který povede k rychlému projednání tohoto akutního problému. Podle mých informací hospodářský výbor Sněmovny tento tisk neprodleně projednal a doporučuje Sněmovně schválit tento vládní návrh zákona beze změn. K tomuto stanovisku se plně připojuji a tímto Sněmovnu žádám, aby tisk propustila do třetího čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Usnesení výboru vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 118/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Zdeněk Prosek. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Zdeněk Prosek: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Vážená vládo, milé dámy, vážení pánové, já jenom cituji jeden podstatný odstavec z usnesení hospodářského výboru, které hospodářský výbor přijal na svém zasedání 30. ledna. Hospodářský výbor doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu projednat a schválit tisk 118 ve znění předloženého vládního návrhu zákona. Konstatuji dále, že členové hospodářského výboru obdrželi rovněž doporučující stanovisko Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. Myslím, že to stačí pro zahájení druhého čtení. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám žádnou písemnou přihlášku a jednu přihlášku z místa pana poslance… Korytáře. Omlouvám se. Pan poslanec se nehlásil ze svého místa, tak se mu velice omlouvám, že jsem ho nebyla schopna identifikovat bezprostředně. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Karel Korytář: Vážená paní předsedající, vážená vládo, kolegové, kolegyně, já bych se chtěl zmínit jenom o problému, který vznikl při projednávání jednak v našem poslaneckém klubu, na který jsem upozorňoval, a jednak i při jednání hospodářského výboru. Ten se netýkal ani tak hlavního poslání této novely, ale spíše právě toho § 21, kde se hovoří o obchodním a bankovním tajemství. Bylo to hlavně proto, že v odstavci 10 první věta mně osobně a i při určité konzultaci nebyla natolik adresná, aby nebylo možné vyloučit, že s nakládáním s obchodním a bankovním tajemstvím by mohl mít problém i samotný Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Nicméně po zaslání stanoviska předsedy úřadu i po konzultaci s ním osobně bylo vysvětleno, že víceméně naše body, bod 10 a 11, paragrafu 21 zákona v podstatě zařazujeme hlavně proto, že správní řád po své novele natolik výrazně v této věci nedává možnost chránit zejména mezi soutěžiteli přístup do dokladů, které mají charakter obchodního či bankovního tajemství. Proto jsou tyto body zařazeny. A i navzdory této textaci předseda úřadu by do budoucna žádal i přísnější vymezení.
Takže závěr z této diskuse plyne, že naše zařazené body a vůbec ten návrh, který předložila vláda, je zcela v pořádku, a proto jej doporučuji samozřejmě ke schválení ve třetím čtení. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji. Dalšího přihlášeného do obecné rozpravy k tomuto projednávanému tisku nevidím, takže obecnou rozpravu končím.
Zahajuji rozpravu podrobnou, do které vidím jednu přihlášku - pana poslance Plachého. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Jaroslav Plachý: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, ve shodě se stanoviskem Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže si dovolím navrhnout vypuštění ustanovení § 11 odst. 2 zákona, které omezuje působnost soutěžního práva národního v oblasti elektronických komunikací. To ovšem odporuje koncepci soutěžního práva jako obecného právního odvětví. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji. Žádnou další přihlášku do podrobné rozpravy nevidím. Podrobnou rozpravu končím.
Zeptám se pana předsedy vlády, resp. pana zpravodaje, zda si přejí využít možnosti přednesení závěrečného slova. Bezpochyby ne, neb nebyl navržen žádný procedurální návrh, který bychom měli v tuto chvíli odhlasovat. Končím druhé čtení tohoto návrhu.
***