(15.00 hodin)
(pokračuje Topolánek)
Konkrétně komise uvádí zlepšení podnikatelského prostředí, kurikulární reformu ve školství, zvýšení účasti na terciárním vzdělávání. Pozitivně hodnotí kroky ke zlepšení kontroly výdajů státního rozpočtu, přesun daňového zatížení od přímých k nepřímým daním, opatření ke zlepšení regulace, částečné zvýšení regionální mobility pracovních sil, podporu osob znevýhodněných a tak dál.
Daleko zajímavější jsou ty body, které konstatují neplnění nebo částečné plnění. Evropská komise velmi kriticky vnímá skutečnost, že jsme doposud nepřistoupili k reformě veřejných financí, že jsme nezvýšili veřejné výdaje na výzkum a vývoj, že jsme pouze vykázali omezený pokrok ve zvýšení využití informačních komunikačních technologií včetně elektronické komunikace ve státní správě, nezvýšili jsme pružnost trhu práce, a mohl bych pokračovat.
Programové prohlášení vlády kromě toho, že samozřejmě průběžně budeme v roce 2007 před předložením nové kontrolní zprávy na jednotlivých negativech pracovat, to znamená pokoušet se je odstraňovat, tak právě programové prohlášení vlády zcela konkrétně - nebo ještě spíše programová část koaliční smlouvy - vymezuje v celé řadě oblastí jasné cíle, kvantifikované cíle, dokonce s termínem legislativního uvedení, případně náběhu, ať už se týkají maastrichtských kritérií, zvýšení mobility na trhu práce a speciálně využívání informačních komunikačních technologií ve veřejné správě. Ještě ta minulá vláda i ta současná vypracovala v tom smyslu celou řadu koncepčních dokumentů, které jsou k dispozici, které samozřejmě je dobré diskutovat i v příslušných výborech Parlamentu, abychom mohli při schvalování příslušné legislativy mít usnadněnou práci.
Takže já sám vnímám ten Lisabonský program trochu jako umělý, protože řadu těch problémů musíme řešit nezávisle na nějaké evropské strategii, protože jsou velkým problémem České republiky. Nicméně to, že budeme chtít tu zprávu v roce 2007 naplnit pozitivními kroky a mít jednoznačné výsledky právě u negativních hodnocení Evropské komise, je evidentní.
Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Prosím ještě jednou pana poslance. Má ještě minutu. Prosím.
Poslanec Václav Exner: Pane ministerský předsedo, musím říci, že jste mě spíše naplnil skepsí, jak jste řekl, protože uprostřed toho období vlastně už dopředu se tvrdí, že velmi pravděpodobně to bude problém splnit. Pro nás ovšem je důležité, jak to bude v České republice. Myslím si, že právě reakce na Kokovu zprávu, která byla, kladla důraz na zúžený program Lisabonské strategie, a bohužel teď to vypadá, jako bychom ani doma nedokázali naplnit ty základní body toho zúženého programu.
Vítám, že mluvíte o některé konkretizaci. Já bych velmi přivítal, kdybyste mohl uvést čísla například o snížení nezaměstnanosti nebo zvýšení právě rozpočtových výdajů na vzdělání, vědu a výzkum, jak jste se o tom zmínil. Například jestli aspoň dosáhneme průměrné úrovně v Evropské unii do roku 2010 tím, že v roce 2008 prostě se budeme k té věci blížit.
Myslím si, že takové koncepční dokumenty by bylo potřeba projednávat s Parlamentem dřív, než jsou přijaty, nikoliv když už jsou prostě odeslány.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Takže ještě jednou prosím premiéra, aby reagoval.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já velmi rád slyším od pana poslance Exnera zájem o reformní kroky ODS a této vlády, koaliční vlády, protože celá řada cílů, které jsou v programovém prohlášení, naplní naše úkoly a ten domácí úkol Lisabonské agendy v národním programu pro Českou republiku, pokud Parlament a pokud Poslanecká sněmovna vyjde vstříc některým reformním krokům, jak v oblasti ozdravění veřejných financí, tak v oblasti snížení mandatorních výdajů, tak samozřejmě v oblasti vědy a výzkumu.
Dílčí úspěch se nám podařil už při sice připraveném rozpočtu, když jsme přesunuli do vědy a výzkumu jeden a půl miliardy. Daleko víc si slibujeme od naplnění jednotlivých operačních programů, nebo dvou operačních programů, které by bylo možno čerpat ze strukturálních fondů, pokud na ně budeme připraveni a pokud budeme mít dostatečné projekty speciálně v této oblasti.
Takže já musím říci, že naopak programové prohlášení koaliční vlády by vás mělo naplnit optimismem, že se s Lisabonskou agendou vypořádáme jako Česká republika pozitivně.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Takže i tuto interpelaci mohu ukončit a požádat poslance Stanislava Křečka, aby přednesl svou interpelaci ve věci dodržování legislativních pravidel vlády. Prosím, máte slovo.
Poslanec Stanislav Křeček: Vážený pane předsedo vlády, podle informací, kterých se mi dostalo, přijala vláda na svém zasedání 22. 12. loňského roku úkol - uložila úkol ministru vnitra, aby do 31. 5. tohoto roku předložil paragrafované znění zákona o policii. Domnívám se, že pokud je tato informace pravdivá, tak takovýto postup by porušoval legislativní pravidla vlády, neboť by nebyl dostatek času projednat ve všech dotčených místech takovýto záměr. A zejména předložení tak důležitého zákona bez legislativního záměru vlády rovnou v paragrafovaném znění by patrně nepřispělo ke kvalitě toho zákona. Dovoluji si vás proto požádat, zda je tato informace pravdivá a jak vláda v tomto smyslu hodlá postupovat.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, slyšeli jsme tedy. Slovo má opět premiér Mirek Topolánek.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Děkuji za dotaz a děkuji také za to, že jsme se nakonec při přípravě odpovědi na tuto interpelaci dobrali vlastně k tomu, co je tím myšleno.
Já bych k tomu chtěl uvést za prvé, že vláda svým usnesením z 20. prosince loňského roku změnila původní úkol ministra vnitra, aby předložil návrh novely zákona o obecní policii, na úkol předložit návrh nového zákona o Policii České republiky s tím termínem, který jste uvedl. I my sami jsme brali ten termín jako šibeniční.
Návrh na změnu úkolu byl v materiálu odůvodněn takto: S ohledem na nutnost zásadní koncepční změny v působnosti obecní policie a Policie České republiky v oblasti zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku v obcích a potřebu vymezení vzájemných vztahů těchto dvou institucí v předmětné oblasti požádal ministr vnitra o zrušení úkolu s tím, že jako optimální řešení dané situace je vypracování nového zákona o obecní policii společně s novým zákonem o Policii České republiky. - To je pravda a v tomto smyslu ta vaše interpelace je v pořádku.
Z článku 3 odstavce 2 legislativních pravidel vlády vyplývá, že věcný záměr zákona se předkládá tehdy, pokud dosavadní zákon má být nahrazen koncepčně novou zákonnou úpravou. Z mechanického srovnání záměru spojeného se změnou úkolu uvedeného v bodě jedna a článku 3 odstavce 2 legislativních pravidel vlády vyplývá, že v daném případě by před předložením návrhu nového zákona o Policii České republiky měl být vypracován a vládě předložen věcný záměr tohoto zákona. Bude však záviset na rozsahu a povaze změn, které by měl nový zákon o Policii České republiky ve srovnání s dosavadním právem, s právním stavem, obsahovat.
Výše uvedené rozhodnutí vlády není nutné považovat za definitivní, neboť v současné době se připravuje v návaznosti na programové prohlášení vlády nový plán legislativních prací a v této souvislosti tuto záležitost - a to je informace pro vás - znovu posoudíme, tak abychom za prvé dostáli případně razantnějších změn legislativních pravidel vlády, za druhé, aby byl dostatek času na projednání, tak jak zřejmě máte představu.
Já tady samozřejmě mohu přečíst, co je záměrem té nové právní úpravy, ale pokládám to v této chvíli za zbytečné, protože dotaz byl veden spíše k porušování legislativních pravidel vlády a v tomto smyslu pokládám odpověď za uspokojivou. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu premiérovi. Nyní pan kolega Křeček s doplňující otázkou. Prosím.
Poslanec Stanislav Křeček: I když interpelace směřovala k legislativním pravidlům vlády, přesto, pane premiére, bych se vás chtěl zeptat na to, že situace v policii dnes vypadá tak, že by deníky mohly zařadit pravidelnou rubriku Co nového v odposleších policejních. A vypadá to tak, že každé politické uskupení v této Sněmovně má na policii svého plukovníka, který mu sděluje tajné informace proti svým odpůrcům. Chtěl bych se vás zeptat, jestli si uvědomujete tuto vážnou situaci, která ohrožuje demokratické uspořádání v naší zemi.
***