(11.20 hodin)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru hospodářskému. Jsou nějaké další návrhy? Pokud ne, rozhodneme o tomto návrhu v hlasování pořadové číslo 55, které jsem zahájil. Kdo souhlasí s přikázáním výboru hospodářskému, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo. Hlasovalo 165 poslanců, 137 bylo pro, nikdo proti. Návrh byl přijat.
Končím první čtení této vládní předlohy. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodajovi.
Dámy a pánové, nyní se budeme věnovat bodu
16.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 140/1961 Sb.,
trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 127/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr spravedlnosti, pan Jiří Pospíšil, takže ho prosím, aby se ujal slova. Pana ministra Kalouska a pana poslance Kalu prosím, aby uvolnili místo dalším protagonistům.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně odůvodnil drobnou dílčí novelu trestního zákona. Chci úvodem říci, že tato vláda není příznivcem dílčích drobných novel, kterými bychom měli opravovat naše platné právní předpisy, zvláště pak předpisy kodexového charakteru. Proto důvodem, proč jsme se uchýlili k tomu, že vám předkládáme tuto stručnou novelu, je ta skutečnost, že jsme nuceni v krátkém termínu transponovat určitá ustanovení komunitárního práva do našeho trestního zákonodárství. Důvodem tedy je, že nám dosud chyběla transpozice dvou pramenů komunitárního práva, a to směrnice Rady, která upravuje a definuje napomáhání nedovolenému vstupu, přechodu a pobytu, a dále pak rámcové rozhodnutí Rady 2002/946, které upravuje podobné otázky, týkající se napomáhání nedovolenému vstupu, tranzitu a pobytu. Jinými slovy, dámy a pánové, předmětem této novely je sladění vnitrostátní české trestněprávní úpravy s komunitárním právem, a to na úseku nelegální migrace a převaděčství.
Dámy a pánové, mám-li předloženou novelu stručně charakterizovat, v zásadě slaďujeme skutkové podstaty, které jsou obsaženy v platném trestním zákoníku a které se týkají nelegální migrace a převaděčství, s tím, co po nás chce Evropská unie.
Chci k tomu říci ještě tolik, že v zásadě to, co bychom dnes měli projednat a případně též odsouhlasením převzít z komunitárního práva, bude též obsaženo v nově připravovaném trestním zákoníku, který, jak víte, projednávala předchozí Poslanecká sněmovna, bohužel jej neschválila. My se proto snažíme, aby nově připravovaný trestní zákoník byl kompatibilní s tím, co po nás chce Evropská unie, a v zásadě tak tři skutkové podstaty, o kterých je dnes řeč, budou též připraveny a předloženy v novém trestním zákoníku. Ovšem z toho důvodu, že nový trestní zákoník bude teprve projednáván v průběhu následujících let a je otázkou, jak rychle a zda vůbec bude přijat, je nutné ve vztahu k našim závazkům k Evropské unii se uchýlit k této - zdůrazňuji - méně šťastné formě a přijmout dílčí novelu, nikoliv čekat na komplexní řešení problémů, které souvisejí s trestním právem v České republice.
Mám-li stručně odůvodnit a říci, o které konkrétní paragrafy jde, pak jde o novelu dvou paragrafů, a to § 171a a § 171d, kdy dochází k úpravám zvláště v duchu a zdůraznění toho, že pokud dochází k nedovolenému překročení státní hranice, k nedovolenému pobytu či průchodu přes území v rámci organizované skupiny, v rámci organizování této činnosti, tak Evropská unie po nás požaduje, aby takovéto jednání bylo vnímáno jako více společensky nebezpečné a bylo více sankcionováno. A toto v zásadě v českém platném právu chybí. To znamená, doplňují se zde okolnosti dílčího potrestání, pokud někdo organizuje nedovolené překročení státní hranice, pokud někdo organizuje a připravuje neoprávněný pobyt na území republiky a pokud někdo toto činí v rámci organizovaného zločinu. To je oblast, která dosud dostatečně českým právem postihnuta nebyla. Proto též najdete v ustanovení doplnění nových kvalifikovaných okolností se zpřísněnou sazbou, pokud takovéto jednání někdo spáchá jako člen organizované skupiny. To znamená, toto je vnímáno jako kvalifikace. Stejně tak jsou přísně kvalifikovány okolnosti, kdy při takovémto jednání je způsobeno jako následek ublížení na zdraví, případně též smrt.
Dámy a pánové, mám-li tedy stručně ukončit své odůvodňování, chci říci, že předložená novela je dílčí novelou trestního zákoníku. Její nutnost je dána komunitárním právem, které je pro nás závazné, my tuto úpravu musíme přijmout. A já zde chci říci, že i v případě, že bude v budoucnosti projednáván na půdě Poslanecké sněmovny nový trestní zákoník, tak tyto věci v něm budou též inkorporovány. Není ale dostatek času čekat na novou kodifikaci, je třeba jednat a tu věc projednat dříve.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi Pospíšilovi a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení. Tímto zpravodajem je poslanec Stanislav Křeček.
Poslanec Stanislav Křeček: Je tomu tak, pane předsedající. Děkuji za udělení slova.
Kolegové a kolegyně, pan ministr odůvodnil návrh novely trestního zákona obsáhle, jak to jen u tří paragrafů, které se mění, je možné. Domnívám se, že to bylo vyčerpávající.
Také já nejsem přítelem, a málokdo patrně v této Sněmovně, salámové novelizace kodexových velkých předpisů, jednotlivých skutkových podstat apod. Tomu nejsme patrně nikdo nakloněni, leč skutečně v tomto případě je třeba přijmout evropské normy, a tomu je také přizpůsobena účinnost zákona, která u trestního zákona je samozřejmě vyloučena, normálně u trestního předpisu je vyloučeno, aby účinnosti nabyl zákon dnem vyhlášení, je tam třeba delší doba na seznámení se s tím. Tady navrhuje vláda, aby nabyl účinnosti tento zákon dnem vyhlášení. Domnívám se, že to je tak zcela v pořádku. Jde o jednoduchou novelu, jejíž úprava spěchá, nemá-li se Česká republika dostat do konfliktu se smlouvou o přistoupení České republiky, kterou Česká republika podepsala.
Doporučuji proto, aby tento zákon byl postoupen do druhého čtení a urychleně přijat. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Stanislavu Křečkovi. Otevírám obecnou rozpravu. Jako první se do ní přihlásil pan poslanec Zdeněk Maršíček.
Poslanec Zdeněk Maršíček: Pane předsedající, členové vlády, dámy a pánové, dovolte mi několik poznámek k sněmovnímu tisku 127.
Navrhované změny trestního zákona jsou z hlediska společenských potřeb aktuální, zejména zcela nová skutková podstata trestného činu, § 171d, napomáhání k neoprávněnému pobytu na území republiky. S výhledem vstupu České republiky do schengenského systému lze očekávat pokles četnosti řešených trestných činů podle § 171a, 171b, neboť stávající praxe ukazuje, že trestné činy vztahující se k nedovolenému překročení státní hranice jsou detekovány především při přeshraniční kontrole prováděné příslušnými policejními orgány na místech určených k překročení státní hranice, to je na hraničních přechodech a turistických stezkách, méně pak ve vnitrozemí státu.
Vzhledem k tomu, že Česká republika je pro obyvatele řady zemí i přes sílící význam jako cílový stát dosud do značné míry státem tranzitním, lze očekávat, že případy převaděčských transferů migrantů na západ budou i po vstupu do Schengenu relativně časté.
Nové ustanovení § 171d trestního zákona, napomáhání k neoprávněnému pobytu na území republiky, je ve vztahu ke vstupu do Schengenu velice aktuální a potřebné, neboť souvisí s růstem počtu nelegálních migrantů, kteří si zvolili Českou republiku za cílový stát a rozvíjejí zde své aktivity spojené s porušováním českých zákonů.
***