(11.10 hodin)
(pokračuje Kasal)

Dámy a pánové, přistoupíme k tomu, že rozhodneme hlasováním o návrhu organizačního výboru na přikázání hospodářskému výboru a na přikázání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Jsou dva návrhy.

 

Rozhodneme nejprve o návrhu na přikázání hospodářskému výboru.

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 53. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 166 poslanců, pro bylo 139, nikdo proti.

 

V hlasování pořadové číslo 54, které jsem zahájil, rozhodneme o přikázání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Ze 166 hlasujících bylo pro 88, proti 14. I tento návrh byl přijat.

 

Návrh jsme přikázali a já mohu konstatovat, že končím první čtení této vládní předlohy. Děkuji panu ministrovi, panu zpravodajovi.

 

Dalším bodem, kterému se budeme věnovat, je bod 15, což je

 

15.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 191/1999 Sb.,
o opatřeních týkajících se dovozu, vývozu a zpětného vývozu
zboží porušujícího některá práva duševního vlastnictví
a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 125/ - prvé čtení

 

U mikrofonu stojí již ministr financí, který návrh uvede, takže mu dávám slovo.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Pane předsedající, dámy a pánové, dovoluji si předložit novelu zákona 191/1999 Sb. Je to novela spíše technického charakteru a o její projednání a schválení si dovoluji požádat především z následujících dvou důvodů. Za prvé, v roce 2004, když byla projednávána poslední novela, nebyl ještě k dispozici ověřený překlad komunitárního práva týkající se tohoto zákona a odborné pojmy, které jsou používány v této předloze, nejsou v souladu s komunitárním právem. Jest tedy dlužno uvést to v soulad. Tím druhým důvodem je uvést rovněž v soulad znění tohoto zákona s požadavky na reformu správního trestání.

Dovolte ještě, abych podotkl, že zákon se v praxi osvědčil. Pouze v roce 2005 celní orgány zajistily ve více než dvou tisících případech padělky a nedovolené napodobeniny v hodnotě 2 miliardy 800 milionů korun a za 14 a čtvrt milionu byly upravené padělky předány k humanitárním účelům.

Dovoluji si tedy požádat o propuštění do druhého čtení a jsem samozřejmě připraven k diskusi o vašich pozměňovacích návrzích. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení - pan poslanec Kala, mám psáno. Ale vidím, že se hlásí pan poslanec Plachý. Ale zřejmě pan poslanec Kala, který je uveden v mých podkladových materiálech, bude mít přednost. Hovoří pan poslanec Kala.

 

Poslanec Miloslav Kala: Děkuji za slovo. Mám pocit, že se tady ve Sněmovně dnes odehrává nějaká začarovaná ruleta kolem zpravodajování těch tisků, ale mohu prohlásit, že jsem obdržel z organizačního výboru dopis, kde jsem byl uveden jako zpravodaj tohoto tisku, takže jsem s tím počítal a byl jsem na to připraven.

Já souhlasím se stanoviskem pana ministra financí, který hodnotí tuto normu jako technickou normu. Myslím si, že skutečně zákon 191/1999 Sb. se osvědčil, a jeho cílem je především lepší ochrana práv majitelů k duševnímu vlastnictví, ochrana vnitřního trhu od padělků a nedovolených napodobenin, zjednodušení a zrychlení procesu rozhodování o padělcích a nedovolených napodobeninách v řízení o správních deliktech. To ve svém důsledku chrání také české hospodářské subjekty před nekalou konkurencí výrobců padělků a nedovolených napodobenin a umožní jim vyrábět a prodávat výrobky chráněné právem k duševnímu vlastnictví.

K tomu vlastnímu obsahu normy lze konstatovat, že je způsobilá k projednání. Měla by být přikázána hospodářskému výboru, který se v minulosti touto normou a vůbec touto oblastí zabýval.

Já bych chtěl v rámci své zpravodajské zprávy upozornit na dva problémy. Je to změna, kterou navrhnu při projednávání v hospodářském výboru a která se týká bodu 16, znění paragrafu 11 odstavec 1, kde pravděpodobně došlo k určitému nedorozumění, kde se reprodukuje článek 9 odstavec 3 nařízení Evropských společenství. A v tomto paragrafu se operuje s pojmem trvalý pobyt jakožto formální náležitostí s nepřímo diskriminačními důsledky. Cizinec na území České republiky získá trvalý pobyt za podstatně složitějších podmínek než občan České republiky, zatímco nařízení Evropských společenství mluví o adrese. Jedná se o technickou záležitost, kterou si myslím, že ve výboru ve spolupráci s Ministerstvem financí jsme připraveni a schopni upravit.

Druhá změna je změna, která vznikla pravděpodobně nějakým nedopatřením při projednávání, která je ovšem poměrně zásadní, protože v tom návrhu, který máme před sebou, tak ustanovením paragrafu 14a fakticky vznikla situace, že v zákoně jsou vlastně dva paragrafy 14a. O této věci byl již informován legislativní odbor vlády, s tím ovšem, že už se nepodařilo tuto věc vyřešit, a pravděpodobně z důvodů časových došlo k tomu, že v tom tisku zůstala a měla by se odstranit v Poslanecké sněmovně. I v tomto případě mám připravený pozměňovací návrh, který předložím a který by vyřešil tuto záležitost. Samozřejmě záležitost bude vyžadovat úzkou spolupráci s Ministerstvem financí, kterou předpokládám.

Třetí záležitost, o které se chci zmínit, je záležitost vůbec celní správy, týkající se padělků. Pokud si vzpomínáte, v minulém volebním období, na konci minulého volebního období jsme posílili pravomoci celních orgánů právě o tuto oblast, o vymáhání práv z duševního vlastnictví. V té době byl ovšem otevřen jiný zákon, zákon, který spadá do působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu, a s tím věcně Sněmovna souhlasila. Někteří z poslanců měli určitý problém, do kterého zákona tuto věc zařadit. Já bych dával na zvážení Ministerstva financí, zda právě teď nepřišel ten okamžik, kdy bychom to mohli napravit a vyjmout tyto pravomoci z jednoho zákona a zařadit je novelizací tady k tomuto zákonu. Věcně bych si ovšem dovolil trvat na tom, aby tyto pravomoci zůstaly zachovány. Jedná se pouze o to, abychom legislativně skutečně zařadili ty věci tam, kam patří.

Závěrem bych chtěl říci, že zákon je způsobilý k projednání. Navrhuji, aby ho projednal hospodářský výbor, a doporučuji Poslanecké sněmovně, aby ho propustila do dalšího čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Já děkuji panu zpravodaji Miloslavu Kalovi a otevírám obecnou rozpravu. Písemné přihlášky nemám, ale věřím, že vystoupí pan poslanec Plachý, který… nechce vystoupit. Tak dobře. Pokud nejsou přihlášky do rozpravy, tak rozpravu končím. Chce-li pan ministr se závěrečným slovem, má k tomu právě teď příležitost.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Já chci poděkovat panu zpravodaji za pečlivou pozornost nad předlohou a připomínky jsem samozřejmě připraven v hospodářském výboru uspokojivě vyřešit, otázku oněch kompetencí pak vysvětlit v návaznosti na koncepci vůbec budoucnosti celní správy.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP