(10.50 hodin)
(pokračuje Martínek)
Ještě jednu poznámku ke kolegovi Vojířovi a k jeho Mostecku. Děláme si ještě jeden omyl: sledujeme pouze otázku míry nezaměstnanosti. Ale ono to není jenom v míře nezaměstnanosti. Těch faktorů, které ovlivňují ekonomický rozvoj, ten mikroekonomický rozvoj v mikroregionech a v regionech, není určován jenom mírou nezaměstnanosti, ale například také mírou dosahování průměrné mzdy, která se už sleduje mnohem méně. Dal jsem si práci s tím, tohle sledovat, ale konkrétně to Mostecko je, tuším, asi třetí, v každém případě, abych se nemýlil, tak do pátého místa, pokud se týká České republiky. Jsou tam totiž vysoké platy, což do značné míry ovlivňuje také poměrně latentní nezaměstnanost, která v té oblasti je. A rozhodně nemůžeme říkat, že Mostecko by bylo opomenuto, pokud se týká dotačních titulů. A určitě tady s tím momentem musíme v každém případě počítat.
Pan kolega Paroubek mi tady připomenul jednu věc, která je samozřejmě taky významná. To je kvalifikační struktura. A týká se to jak těžkého průmyslu, ale také textilního průmyslu. Tam jsou lidi schopní a připravení pracovat velmi těžce. Ale na druhé straně rekvalifikace těch lidí z těchto profesí do jiných profesí je poměrně složitá.
Jsou u nás také regiony, o kterých já tvrdím, že to jsou takzvaná stabilizovaná bída. Jsou to regiony třeba na Vysočině, které jsou zvyklé celá desetiletí nebo staletí žít v relativním nedostatku. Nicméně ti obyvatelé si, pokud se týká míry nezaměstnanosti, s tím dokáží pomoct. Vezměte si třeba na Svitavsku Poličsko, které na tom určitě je ekonomicky poměrně špatně, nicméně míra nezaměstnanosti je tam mimochodem nižší než ve velmi rychle se rozvíjejícím Litomyšlsku. Prostě těch momentů, které ovlivňují mikroekonomický rozvoj, je samozřejmě hodně. Ale v každém případě investiční pobídky ten efekt splnily, plní a já doufám, že i do budoucna plnit budou.
Já bych se taktéž jako kolega Kvapil přimlouval k tomu, abychom nezapomněli na regionální rozdíly. Troufal bych si polemizovat s panem ministrem Římanem, že to není o sociálním inženýrství. Je to prostě o tom, co má stát dělat. A stát podle mého názoru má především předcházet ekonomickým krizím, protože v okamžiku, kdy ta ekonomická krize, byť v mikroekonomické nebo regionální úrovni, začne působit, tak pak působí takovým vírovým způsobem. To znamená, strhává ten ekonomický rozvoj stále dolů a zastavit jenom ten sestupný trend je velmi složité, náročné, a velmi ekonomicky náročné, a proto je lepší předcházet těmto jevům. A předcházet těmto jevům můžeme jenom tehdy, jestliže pečlivě sledujeme vývoj. A tam, kde se jeví, že negativní tendence začínají narůstat, tak je potřeba zasáhnout předem, a to může udělat jenom stát. Není to o žádných záležitostech, které by znevýhodňovaly nebo ten trh rozlišovaly a někomu daly výhodu a někomu nedaly výhodu. Právě naopak. Je to v tom, aby i podnikatelé v těch ekonomicky stagnujících regionech měli vlastně stejné podmínky pro podnikání. Protože jestliže je někde nízká mzda v nějakém regionu, vysoká nezaměstnanost, tak mi ukažte podnikatele, který je tam schopen založit malý nebo střední podnik, a navíc aby ten podnik prosperoval.
To znamená, je to celá řada věcí, které souvisejí s otázkou investičních pobídek, a proto bych navrhoval, aby tento návrh zákona byl přidělen nejenom hospodářskému výboru, ale také výboru pro regionální rozvoj a veřejnou správu, abychom se tam mohli pobavit o tom, co tady nabízel pan ministr Říman, to znamená o eventuálních možnostech řešení regionálních rozdílů.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji a prosím pana poslance Aubrechta, aby se nyní ujal slova.
Poslanec Vlastimil Aubrecht: Pane předsedající, kolegyně, kolegové, dovolím si jenom krátce reagovat na kolegu Vojíře, na to, co tady prohlásil ohledně Mostecka, protože on moc dobře ví, že není všechno úplně pravda. Ale pro jistotu si mu dovolím osvěžit paměť. A to myslím si v tom pohledu, že vláda Mostecku nepomáhala. Naopak, přitáhla tam jednoho z největších výrobců přímo na příkaz ještě Zemanova vláda. To byla známá kauza firmy Nemak. Bohužel, přestože se tam věnovaly nemalé prostředky do přípravy této průmyslové zóny, přestože začali stavět, chyby místních samospráv - nechci zde zacházet do podrobností, ale prostě tato investice byla ohrožena asi dvěma sty soudními žalobami a spory. A právě do takto zajištěného prostředí byl problém přitáhnout další investory, čili další vytváření nových pracovních míst. Ale opět sociálně demokratická vláda pod vedením Paroubka před dvěma roky se do toho vložila, tento spor vyřešila, průmyslovou zónu rozšířila a v současné době jsou tam již připraveni další čtyři investoři, kteří by měli vytvářet další pracovní místa. Čili není pravda, že se tomu nevěnovalo. Věnovalo se tomu a věnovaly se tomu poměrně vysoké finanční prostředky. V tuto dobu, v tuto chvíli v okolí Mostecka je vyjmenovaná průmyslová zóna Joseph téměř o třech stech hektarech a připravuje se pod krajem Triangle, přes tři sta hektarů průmyslová zóna. A tam šla také téměř miliarda ze státních peněz. Čili vláda se tomu věnovala maximálně, a to od roku 2000 až do roku 2006. To je jedna z věcí.
Druhá z věcí, která zůstává, a to je trošku problém, na který se budou muset soustředit místní orgány, a to je totiž, když budete hovořit s investory, problém už v současné době - kvalifikace pracovníků. To už tady jednou zaznělo. Bude tam muset - protože pro nové provozy jsou potřeba opravdu vysoce kvalifikovaní pracovníci a těch začne být na Mostecku nedostatek.
A jenom ještě jedna připomínka. Když tady mluvíme o tom, jací přijdou investoři, tak chci tady říci, že zrovna na Mostecko po vyřešení všech těch problémů přišel velice zajímavý investor, což je Daimler Chrysler. A co je na něm zajímavé, je totiž to, že suroviny pro něj se vyrábějí v Německu a výrobek v Čechách. Čili poprvé dochází - my jsme kritizováni - k opačnému jevu. Němci nám nataví hliník, v termoskách se to přiveze do Čech a tady se dělá výrobek. Je potřeba toto velice ocenit.
A myslím si, že když dál budou místní orgány využívat toho, co jim připravily minulé vlády, může to velice pomoci regionu. Ale ještě znovu upozorňuji na to, že se musíme připravit i na to, že se bude muset velice pracovat s lidským potenciálem a zlepšit kvalifikaci těch lidí, protože již teď se objevuje určitý nedostatek kvalifikovaných lidí.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pořadí přihlášených je pan poslanec Pospíšil, Petr Wolf a Zdeněk Škromach. Takže pan poslanec Pospíšil. (Nepřichází, rozpaky.) Pardon, já se omlouvám, asi jsem spletl jméno. Vy tedy nejste Pospíšil? Ne.
Tak pan poslanec Prosek. Omlouvám se, že jsem vás špatně identifikoval. Už jsem si to vybavil.
Poslanec Zdeněk Prosek: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážená vládo, milé dámy, vážení pánové, dovolte mi jenom velmi stručně přispět do diskuse o investičních pobídkách zkušeností z komunální a regionální úrovně.
Tady se velmi často hovoří o investičních pobídkách jako o nástroji státu, o finančním nástroji státu, a zdá se, jako kdyby byla přímá úměra mezi množstvím finančních prostředků, které stát poskytne investorům, a tou podnikatelskou aktivitou a investiční aktivitou v regionu. Není to pravda, a rád bych zdůraznil jednu zásadní věc. Z hlediska regionálního záleží zásadním způsobem na přístupu místních a regionálních autorit. Zásadním způsobem na tom, jak věrohodně jsou schopny poskytovat validní informace, poskytovat dokonalý servis investorům a podnikatelům.
***