(10.10 hodin)
(pokračuje Zaorálek)
Nyní budeme hlasovat o návrhu ministra zkrátit lhůtu na projednávání na 30 dní.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro zkrácení lhůty k projednávání na 30 dní, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti zkrácení lhůty?
Toto hlasování má pořadové číslo 52, přítomno je nyní 144 poslanců, pro hlasovalo 122, proti 4. Takže návrh na zkrácení lhůty byl přijat také.
To je všechno. Tento bod jsme projednali, odhlasovali všechno, co bylo možné. Opět děkuji předkladatelům. Můžeme ukončit jeho projednávání.
Máme tu další bod - Martin Říman zůstane ve zpravodajské lavici.
14.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 72/2000 Sb.,
o investičních pobídkách a o změně některých zákonů
(zákon o investičních pobídkách), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 122/ - prvé čtení
Požádám znovu Martina Římana, aby i tento zákon uvedl.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Snad dnes naposledy. Pane předsedo, děkuji za slovo.
Dovolte mi předložit řekl bych malou novelu zákona o investičních pobídkách, která reaguje na trendy, které nelze nesledovat, co se týče zahraničních investic do České republiky. Navrhuje částečně - nijak dramaticky, to bych chtěl předeslat - modifikovat současnou právní úpravu zákona o investičních pobídkách.
Abych odpověděl na otázku, která, předpokládám, mi bude v průběhu diskuse, bude-li nějaká, položena: proč malá novela, proč ne větší novela? Moje odpověď je, že touto novelou ambice Ministerstva průmyslu zabývat se investičními pobídkami a změnit razantněji zaběhnutý tvar, současnou podobu, rozhodně nekončí. Nicméně chceme postupovat nikoliv revolučně, ale evolučně. Souvisí to, jak už koneckonců ve společenské debatě bylo mnohokrát řečeno, s ostatními reformními kroky vlády, jako je daňová reforma, reforma veřejných financí apod. Pro vaši informaci - ministerstvo si zadalo u Vysoké školy ekonomické v Praze zevrubnou analýzu současně aplikovaného systému investičních pobídek, která by měla být hotova nejpozději do poloviny roku. I ona se stane podkladem pro další reformy v této oblasti.
Tolik širší odůvodnění. Nyní k vlastní novele, co vlastně obsahuje konkrétně.
Jde o na jedné straně jisté zúžení možnosti poskytovat pobídky, na druhé straně jde o jisté rozšíření. Co se týče zúžení, jde o zúžení ve smyslu toho, komu lze poskytnout za jakých podmínek investiční pobídky. Jedná se o větší přísnost vůči strojnímu vybavení investora, kdy nechceme, aby sem přicházely staré, někdy i odepsané technologie. To znamená, že je zde podmínka, že zařízení musí být nová, resp. nikoliv starší než pět let. Dále že podíl strojního zařízení musí být na celkové hodnotě investice vyšší než doposud, a to je zvýšení na 60 %. Byly revidovány některé náklady, které mohou být podpořeny. Došlo k jinému vyčlenění jednotlivých typů podnikatelských, investorských, které mohou dostat pobídku v určité výši.
Co se týče rozšíření, dochází k rozšíření v tom smyslu, že minimální investice se snižuje na 100 milionů korun, a ta, která musí být kryta vlastním kapitálem, na 50 milionů korun. To je vlastně snížení proti stávajícímu stavu. Dává to do jisté míry možnost rozšíření, dává to možnost žádat více zájemců o investiční pobídky. To je zcela v souladu s tím, co jsme chtěli, neboť chceme, aby na investiční pobídky dosáhly i subjekty více s českým kapitálem, které stávající hranice 200 milionů málokdy byly schopny dosáhnout. To znamená - rozšiřuje se to i na portfolio řekněme středních podniků, které podnikaly a podnikají na území České republiky. Tolik k návrhu.
U tohoto návrhu nežádám ani o devadesátku, ani o zkrácení lhůty, protože předpokládám, že zejména na hospodářském výboru se povede na toto téma debata. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Zpravodajem k tisku 122 je opět pan poslanec Oldřich Vojíř, takže ho prosím.
Poslanec Oldřich Vojíř: Vážený pane místopředsedo, členové vlády, dámy a pánové, myslím, že co se týče mé osoby, o mně je dlouhodobě známo, že investiční pobídky jako nástroj určité podpory krizového stavu jsem schopen vnímat pozitivně. Nicméně když se nenacházíme v krizovém stavu ekonomiky, už je vnímám jako určitou diskriminaci. Je to otázka nastavení určitých pravidel, kdy by nemělo docházet k tomu, aby např. na jednom malém teritoriu investovali dva investoři. Protože vždy bude existovat nějaká dělicí čára vyjádřená objemem investičních prostředků nebo mírou nezaměstnanosti, tak samozřejmě jeden může stavět bez podpory, protože je těsně pod limitem, druhý staví s podporou, protože je nad limitem. Z tohoto pohledu jsem vždy vnímal jaksi normu jako nefér z hlediska dvou investorů, kteří byli blízko svého investičního kapitálu, ale přece jen jeden byl pod čarou, druhý byl nad čarou. Myslím si, že určité posunutí a vytvoření širšího prostoru tak, aby nedocházelo k nějaké výrazné diskriminaci, je správné.
Bylo zde opakováno v minulosti, že bychom se měli zaměřit, pokud máme někomu dát investiční pobídku, na velmi sofistikovanou výrobu s velmi vysokou přidanou hodnotou. Já si samozřejmě toto umím představit. Dokonce jsem vždy říkal, že bych ještě navíc žádal po takových investorech, aby se zamysleli nad tím, jestli by nepodporovali v České republice výzkum a vývoj a nebyli třeba partnery při založení nějakého vědeckého centra, protože si myslím, že bychom si to zasloužili.
Určitě tento vládní návrh podpořím. Uvidím, jak se vyvine diskuse v příslušném výboru. Děkuji pěkně za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Nyní můžeme otevřít obecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Milan Urban.
***