(10.00 hodin)
(pokračuje Říman)
Jde jednoduše řečeno o to, že dosud vlastně národní kontrolní orgán, třeba Česká obchodní inspekce, mohl dozorovat, kontrolovat a sankcionovat pouze ty subjekty, které byly usazeny nebo registrovány v příslušném státě. Nicméně jak praví zdůvodnění onoho nařízení, svět se globalizuje, vznikají nové trendy, nové obchodní postupy, například internetové obchodování, kdy si každý z nás může přes internet koupit nějaký výrobek kdekoli, třeba v Portugalsku, a v tom okamžiku, kdy jsou porušena práva spotřebitele, nastává problém, protože národní kontrolní organizace, která se tím zabývá, jaksi do Portugalska nedosáhne.
Toto nařízení to řeší tak, že, řekněme, si někdo koupí něco na internetu v Portugalsku, portugalský prodejce uvádí záruční lhůtu pouze jeden rok, což je v rozporu s našimi podmínkami, kde jsou dva roky povinné záruční lhůty, takže se tím začne zabývat příslušný kontrolní orgán České republiky, zdokumentuje to a odešle případ do Portugalska svému portugalskému kolegovi na příslušný úřad, který zjedná nápravu.
Je to novinka. Jak to bude fungovat, to se zatím asi příliš neví. Vešla do účinnosti 29. 12. loňského roku. Proto jsme také navrhovali onu devadesátku, protože vlastně je to nařízení, takže je přímo aplikovatelné, to znamená již běží ta povinnost plnit na naší straně ono nařízení. Je to něco podobného jako včera ten integrovaný registr výrobků znečišťujících životní prostředí. Takže proto ta devadesátka. Nařízení je platné, nicméně tady jde o to, sladit některé zákony tak, aby to nařízení bylo z naší strany proveditelné. Jinými slovy, musí se například českým kontrolním orgánům dát do pravomocí a povinností se tímto zabývat. Pokud devadesátka nebude, svět se pravděpodobně nezhroutí, ani ochrana spotřebitelů, nicméně tak jako v minulém případě bych doporučoval zkrátit lhůtu o 30 dní, abychom předlohu mohli projednávat na příští schůzi. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Opět budeme zkracovat. A nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Věra Jakubková.
Poslankyně Věra Jakubková: Dobrý den. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, ve zpravodajské zprávě k tisku číslo 120 vlastně podpořím pana ministra Římana, protože předmětným vládním návrhem má dojít především k promítnutí zmíněného nařízení EU o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování zákonů na ochranu spotřebitele do příslušných právních předpisů České republiky. Za tímto účelem jsou ve většině dotčených právních předpisů navrhovány dvě změny, a to za prvé určení správních orgánů, které budou příslušné v případě přeshraniční spolupráce provádět dozor a postupovat podle uvedeného nařízení. A za druhé zakotvení pravomoci příslušných orgánů zakázat jednání, které je v rozporu s tímto nařízením a které poškozuje nebo může poškodit společné zájmy spotřebitelů.
Tato novela posiluje ochranu spotřebitele, odstraňuje překážky spolupráce veřejných donucovacích orgánů uvnitř Společenství. Zamezuje prodejcům a dodavatelům vyhýbat se pokusům o vymáhání dodržování zákonů přemísťováním svých obchodních činností v rámci Společenství. Proto tuto právní úpravu považuji za žádoucí a rovněž podporuji návrh na zkrácení o 30 dnů.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To bylo stanovisko zpravodajky a nyní otevírám obecnou rozpravu. A už se hlásí paní poslankyně Kalábková. Prosím, máte slovo jako první.
Poslankyně Gabriela Kalábková: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, předloha právě projednávaného zákona zahrnuje dílčí novely osmi zákonů: zákona o České obchodní inspekci, zákona o regulaci reklamy, zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, živnostenského zákona, zákona o České národní bance, zákona o některých službách informační společnosti, zákona o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen a zákona o obecné bezpečnosti výrobků.
Důvodová zpráva uvádí, že návrh zákona reaguje na přijetí nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 2006/2004 z 27. října 2004 o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování zákonů na ochranu zájmů spotřebitele, které ve své příloze uvádí 15 evropských předpisů týkajících se působnosti orgánů dozoru s pravomocí vynucovat plnění povinností a ukládat opatření zakazující protiprávní jednání v případě společných zájmů spotřebitelů. Důvodová zpráva však neobsahuje výčet oněch 15 evropských předpisů, takže není zřejmé, zda je obsah nařízení touto novelou bezezbytku vyčerpán, či nikoliv.
Po stránce legislativní vykazuje předloha tyto zásadní nedostatky: O nedostatečné právní kultuře návrhu zákona svědčí již jeho název, do něhož je včleněn přímo samotný název příslušného předpisu Evropských společenství i s jeho číslem. Doporučuji název zákona opravit na zákon o změně některých zákonů v oblasti ochrany spotřebitele. Totéž se týká i textu jednotlivých novel. Ve všech částech, s výjimkou čtvrté a osmé, v nichž se novelizované zákony nikoli pouze v poznámce pod čarou, ale přímo ve svém normativním textu zaplevelují přímými odkazy na evropský předpis. Zcela nesmyslně je navrženo datum účinnosti zákona již k 29. prosince 2006, ačkoli je návrh zákona předsedou vlády signován ke dni 6. prosince 2006 a Poslanecké sněmovně byl předložen teprve 18. prosince 2006. I když vláda navrhuje schválení této předlohy už v prvém čtení, muselo jí být zcela zřejmé, že s ohledem na pořad jednání Poslanecké sněmovny i na další legislativní lhůty je navrhovaná účinnost k 29. prosinci 2006 zcela mimo realitu. Předloha se tedy ještě nezačala projednávat ani v prvním čtení a navržené datum účinnosti zákona je již datem patřícím minulosti. Pokud vláda chtěla, aby zákon vstoupil v účinnost již koncem loňského roku, měla především jeho návrh předložit včas.
Z těchto důvodů navrhuji, aby Poslanecká sněmovna nevyslovila souhlas se schválením návrhu zákona již v prvém čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Prosím, kdo dál se hlásí do obecné rozpravy? Není nikdo takový. Pak snad můžeme ukončit obecnou rozpravu a dám slovo… Není jinak o čem hlasovat, jenom se obracím na zpravodajku, nezaznělo nic, co bychom měli hlasovat, kromě přikázání.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru hospodářskému. Nejdřív se ptám, jestli někdo chce, aby se hlasovalo také o jiném výboru, než bylo přikázání hospodářskému výboru. Pokud nikdo nenavrhuje žádné další návrhy, budeme hlasovat o přikázání výboru hospodářskému. Vidím návrh odhlásit, takže vás všechny odhlašuji a prosím, abyste se znovu přihlásili.
Kdo chce hlasovat, nyní může hlasovat o přikázání výboru hospodářskému.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přikázat hospodářskému výboru, stiskne tlačítku a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 51, přítomno je 140, pro hlasovalo 130, proti žádný. Návrh byl přijat. Přikázali jsme tento text hospodářskému výboru.
***