(Jednání pokračovalo v 18.33 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Vážené kolegyně a kolegové, prosím, abyste zaujali místa ve svých lavicích. Po přestávce, která přinesla, doufám, akceptovatelný návrh pro vás všechny, nás s tímto návrhem seznámí předseda Poslanecké sněmovny. Ještě jednou vás žádám, abyste všichni zasedli na svá místa a věnovali pozornost návrhu ohledně dalšího postupu rozjednaného bodu. Prosím tedy pana předsedu Poslanecké sněmovny, aby nás s tímto návrhem seznámil.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Vážené kolegyně, vážení kolegové, po dohodě s legislativou, s organizačním a s panem předkladatelem jsme se dohodli, že tedy, protože v pozvánce nebyl § 90 označen, bychom to projednávali v normálním režimu s tím, že bychom zkrátili lhůtu na projednávání na tři dny. Tedy navrhuji, aby byla zkrácena lhůta k projednávání na tři dny. Pan premiér a předkladatel s tím takto souhlasí s tím, že by to projednal dnes hospodářský výbor, v pátek by se udělalo druhé čtení a příští týden by se udělalo třetí čtení. Takže si myslím, je na tom shoda, že bychom tuto věc takovýmto způsobem mohli uzavřít. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Je to návrh, o němž není nutno dávat hlasovat, protože v podstatě postupujeme podle předlohy, tak jak nám byla navržena organizačním výborem a byla nám předložena v písemné pozvánce, tedy že nejednáme podle § 90 odst. 2.
Jsme stále v obecné rozpravě. V rámci obecné rozpravy předseda Poslanecké sněmovny objasnil další postup a já se nyní ptám, zda chce někdo ještě v obecné rozpravě vystoupit. Není tomu tak, končím obecnou rozpravu, a budeme se tedy zabývat návrhy. Jednak návrhem na přikázání výborům a jednak návrhem na zkrácení lhůty k projednání.
Nejprve je před námi návrh na přikázání výboru. Organizační výbor navrhuje přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Má někdo, prosím, jiný návrh na přikázání? Není tomu tak.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 35. Táži se, kdo souhlasí s přikázáním hospodářskému výboru. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 35 přítomno 157, pro 121, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Dalším návrhem je návrh na zkrácení lhůty k projednání, a to na tři dny.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 36. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 36 přítomno 157, pro 120, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že návrh zákona byl přikázán k projednání hospodářskému výboru a lhůta k jeho projednání byla zkrácena na tři dny. Tím končí projednávání bodu číslo 12.
Domnívám se, že můžeme ještě stihnout projednání bodu číslo 13. Tím je vládní návrh zákona… Teď jsem otevřela desky a čtu, že pan ministr, který má tento návrh uvést, se na dnešek omlouvá. (Hlas ze sálu: Je tady!) Je tady. Takže ještě dočtu všechno, co musím dočíst.
13.
Vládní návrh zákona o integrovaném registru znečišťování životního prostředí
a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti
životního prostředí a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 119/ - prvé čtení
Z pověření vlády tento návrh uvede ministr Martin Říman. Prosím, pane ministře.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Děkuji, paní místopředsedkyně, za slovo. Dovolte mi, abych z pověření vlády přednesl úvodní slovo v prvním čtení k návrhu zákona o integrovaném registru znečišťování životního prostředí atd.
Hlavní důvod, proč vláda tento návrh zákona předkládá, je adaptace nařízení Evropského parlamentu a Rady z 18. ledna loňského roku, kterým se vlastně zřídil evropský registr úniků a přenosů znečišťujících látek. Vláda navrhuje s ohledem na přehlednost právního řádu a právní jistoty přijetí nového, samostatného zákona o tomto integrovaném registru, a to z toho důvodu, že evropské nařízení upravuje odlišný okruh ohlašovatelů do národních registrů, než je podle současného, tedy již vlastně neplatného nebo téměř neplatného vymezení uživatele registrované látky. Dále též cíle evropského registru jsou odlišné od cílů IPPC, podle kterého se řídíme doposud.
Základní okruhy, které nový zákon přináší. V prvé řadě tedy, jak už bylo řečeno, zajišťuje sladění našich právních předpisů a naší právní úpravy s nařízením 166/2006 Evropského společenství, resp. protože nařízení je přímo aplikovatelná norma, tak vytváří podmínky pro jeho aplikaci. Právní úprava navrhovaného registru znečišťujících látek tak plně naplní požadavky evropského nařízení.
Dále zavádění integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí by v tomto případě mělo vést ke zjednodušení ohlašovacích povinností ve vztahu k registrům obsahujícím údaje o znečišťování životního prostředí. Bude docházet k centralizaci systému budování jednotného informačního systému.
Přijetí navrhovaného zákona je tedy nezbytné vzhledem k adaptaci evropského práva. A také je třeba říci, že vzhledem k tomu, že uvedené nařízení Evropských společenství je platné již od 1. ledna 2007, to znamená, že povinné subjekty musí přímo plnit požadavky tohoto nařízení už téměř čtyři týdny a zároveň dochází k dvojkolejnosti, neboť musí naplňovat také požadavky stávající nebo dosud platné právní úpravy České republiky, tedy integrovaný registr znečišťování v zákoně o integrované prevenci, což je samozřejmě zbytečně zatěžující, a s ohledem na tento fakt to znamená, že vlastně nařízení Evropských společenství se již naplňuje a plní, tak je zde žádost, aby problematika byla projednána co nejdříve. A tedy aby došlo podle § 91 odstavec 2 jednacího řádu ke zkrácení lhůty pro projednání zákona o 30 dnů. Tímto to navrhuji.
Děkuji.
***