(11.50 hodin)
(pokračuje Škromach)

Chtěl bych také zdůraznit, že tady je často vedena debata například o tom, a připomenu tady minimální mzdu, že minimální mzda v některých zemích není stanovena zákonem, ale že přesto existuje. Ano, to je pravda. V mnoha zemích, např. Německo, Rakousko, jsou rozšířena kolektivní vyjednávání tak, že jsou sjednávány kolektivní smlouvy téměř pro všechny zaměstnance, téměř pro všechny zaměstnavatele a jejich pokrytí je téměř stoprocentní. Pak samozřejmě tato ustanovení jsou plošně platná a nemusejí být obsažena v zákoně. Ale v situaci, kdy v České republice je pokryto kolektivními smlouvami pouze asi 30 % zaměstnanců a zaměstnavatelů, pak je určitě věcí zodpovědnosti, aby určitá základní práva zaměstnanců a postavení zaměstnavatelů byla garantována v rámci zákona. Myslím, že v této věci, pokud by byla větší snaha jak ze strany Svazu zaměstnavatelů, tak i ze strany odborů, ale v této chvíli více Svazu zaměstnavatelů, rozšířit smluvní prostor a smluvní volnost na větší okruh zaměstnavatelů, kdy budou sjednávány tyto věci v kolektivních smlouvách, nic nebrání do budoucna, aby bylo možné některé nároky ze zákona vypustit, protože budou sjednávány v rámci smluvní volnosti a budou možná více odpovídat i konkrétním podmínkám u jednotlivých zaměstnavatelů.

Mimochodem, myslím, že i na minimální mzdě vláda ukázala jasně, jak to myslí se zaměstnanci, kdy se v podstatě opět vrátila k taktice, která byla před rokem 1998, kdy nastoupila vláda sociální demokracie, kdy minimální mzda propadala a samozřejmě docházelo k tomu, co bylo potřeba eliminovat. Vyplácely se oficiálně nízké minimální mzdy a načerno se vyplácely mzdy mimo. Samozřejmě že tím, že se možná vláda rozhodla zrušit finanční policii, tak se připravuje na to, že toto bude do budoucna i další krok, řekněme, pro vytvoření lepších podnikatelských podmínek. Já si nemyslím, že obcházení zákonů je vytváření lepších podnikatelských podmínek. Navíc minimální mzda není jenom o těch dvou až třech procentech lidí, kterých se týká, ale samozřejmě souvisí se všemi, kteří mají vyšší mzdy, protože od nich se odvíjí tato mzda.

Důležité je si také říci, že je to také motivační prvek k tomu, aby lidé měli motivaci k práci a aby dostávali mzdu řádně zaplacenou. Přidání 45 korun považuji za výsměch zaměstnancům a naprosto v rozporu s tím, co vláda tvrdí, že chce - aby práce více motivovala, aby lidé byli ochotni práci vzít. Prostě když za práci nedostanou slušně zaplaceno, nemají důvod práci vzít. A k tomu také potřebují pracovní podmínky, pracovní právo, které jim zabezpečí, že to, co si dohodnou v pracovní smlouvě, to, co mají dostat vyplaceno za svoji práci, že také dostanou. A k tomu slouží zákoník práce.

Takže úplně na závěr. Předpokládám, že za situace, kdy se nepodaří vládě prosadit, a už v této chvíli je to nereálné, odsunutí zákoníku práce, mělo by být jasně deklarováno pro zaměstnavatele a zaměstnance: od 1. ledna platí nový zákoník práce. To znejisťování je nezodpovědné, nezodpovědné od této vlády, protože v podstatě nemá sil k tomu, prosadit tuto změnu. Jestliže vyvolává očekávání, které nenastane, pak podporuje možnost vyvolávání chaosu v této oblasti a nezodpovědnosti. Předpokládám, že poté, co technicky není možné zákoník práce odsunout, tak se vláda rozhodne tento návrh zákona stáhnout, protože by bylo nezodpovědné, pokud by tento návrh zákona přetrval např. do ledna a v lednu by měl hlasovat výbor či Poslanecká sněmovna o tom, že se posunuje zákoník práce o rok ve chvíli, kdy už bude v účinnosti.

Takže je potřeba asi zvážit i další postup, a jednoznačně sociální demokracie nepřipustí další omezování práv zaměstnanců. Sociální demokracie nepřipustí odsunutí účinnosti zákoníku práce, které by umožnilo této vládě, která to ani nezakrývá, tento zákoník zrušit jako další krok a poté výrazně omezit práva zaměstnanců v rámci takzvaně, jak to často používají, totalitního zákoníku práce. (Potlesk v levé části sálu.)

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: S faktickou poznámkou se do rozpravy přihlásil pan ministr Jiří Pospíšil, taktéž pan ministr Petr Nečas. Pánové, pokuste se domluvit. Dobře, takže pan ministr Pospíšil má slovo.

 

Ministr spravedlnosti a předseda Legislativní rady vlády ČR Jiří Pospíšil Vážená paní předsedající, mám pouze faktickou poznámku k tomu, jak pan kolega tady nevěří v dokončení občanského zákoníku. Ten údaj 2010 - nevím, z čeho byl vzat. Možná že v tom roce by byl dokončen, pokud by jej dokončovala vláda sociální demokracie, která zastavila veškeré práce na novém občanském zákoníku. My jsme je obnovili, velmi výrazně zrychlili a máme jasný harmonogram. V únoru příštího roku bude dokončen text nového občanského zákoníku, to znamená text bude hotov. Bude korigován jazykově a připomínkován, a pokud příští ministr spravedlnosti bude mít v této oblasti prioritu, pak v září příštího roku může být poslán do vlády a může být zahájen legislativní proces. To znamená bude zde celý rok, kdy budou hotovy oba texty, a skupina expertů může oba texty projednat a případné rozpory v nich odstranit, aniž by ten zákoník byl účinný. To znamená - já zde jasně říkám: Rok odložení účinnosti zákoníku práce může mít výrazný smysl pro to, aby se oba zákony sladily a aby se zde potom následně projednával občanský zákoník, který bude v souladu s tím, co obsahuje zákoník práce. Ta případná roční lhůta má z pohledu tohoto našeho procesu smysl. Jak jsem řekl, koncem února je garantováno, že text občanského zákoníku bude dokončen.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji. Slovo má pan ministr Petr Nečas. Jenom se zeptám, jestli je to faktická poznámka, nebo řádná přihláška do diskuse s přednostním právem. Takže řádná přihláška. Pane ministře, máte prostor.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, s jistým údivem jsem zaznamenal vystoupení pana poslance Škromacha, který, domnívám se, ne zcela pochopil problém, před kterým stojíme. My nyní nevedeme debatu o minimální mzdě, my nyní nevedeme debatu o tom, zda tento zákoník je, nebo není dostatečně flexibilní. My nyní nevedeme debatu o tom, zda mají existovat zvláštní kodexy pracovního práva, nebo zda tyto kodexy mají být součástí občanského zákoníku. O tom přece tato debata vůbec není, o tom není předloha tohoto zákona.

Tento zákon, tato novela jednoznačně poukazuje na zásadní problém - obrovské množství chyb, omylů a přehmatů, které jsou v textu nového zákoníku práce. To, že v českých právních poměrech je běžné, že zákon ještě předtím, než vstoupil v platnost, musí být novelizován a opravován, to je pravda, ale že ta míra omylů, chyb a přehmatů dosáhla takové míry, tak to ani v českých právních poměrech, v poměrech této Sněmovny, se ještě nestalo. Jestliže v tuto chvíli, dámy a pánové, jenom první analýzy ukazují, že je třeba 80 novelizačních bodů a novely 14 souvisejících zákonů - a to v tuto chvíli nevíme, která ustanovení zákoníku práce budou zrušena Ústavním soudem, což se také může velice lehce stát - jednoznačně to ukazuje, že toto je ten problém.

Já jenom kdybych měl teď na základě prvních analýz, mimochodem vyplývajících ze stejných podkladů, které měla k dispozici minulá vláda, jen se zatvářila, že se zákoníkem práce se nic neděje, tak jen kdybych měl přečíst paragrafy, které se budou muset změnit a které se vůbec netýkají těch politicky problematických částí, které tady znovu, nevím proč, otevíral pan Škromach - my jsme jednoznačně řekli, že je nechceme znovu otvírat, že obsahem této novely nikdy nebudou právě ty politicky konfliktní názory, o které jsme se střetli na jaře minulého roku; my to považujeme za skončenou debatu, kontraproduktivní debatu, která nemá teď žádný smysl při číselných poměrech, které jsou v Poslanecké sněmovně. Ale minulou Poslaneckou sněmovnou byl schválen mimořádně nekvalitní zákon, dokonce i v českých poměrech extrémně mimořádně nekvalitní zákon. A co teď s tímto problémem? Zatváříme se bohorovně a řekneme: od 1. ledna vstoupí v platnost, tyto chyby - a jsou to konkrétní chyby dopadající na lidi, na zaměstnance, na celé sektory ekonomiky - necháme jenom tak a zatváříme se, že budeme opravovat? Dokonce kdyby pokračovala minulá vláda, tak v tuto chvíli není ani tato analýza těchto prvních paragrafů, a teprve reálný život od 1. ledna začal ukazovat tyto problémy a na tyto problémy jsme mohli reagovat až někdy v průběhu roku 2008.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP