(11.30 hodin)
(pokračuje Julínek)
Určitě v novém zákoníku je zajímavé konto pracovní doby. Ale chci vás upozornit, že pro zdravotnictví je tento způsob smlouvání pracovní doby zakázaný v novém zákoníku práce. Určitě to by byl nástroj, jak nasmlouvat efektivně služby lékařů a práci lékařů odlišně od ostatních resortů.
Žádost o odložení o rok má vést k tomu, abychom mohli ve zdravotnictví přijmout některé normy, na které potřebujeme nezbytný čas. Je to především zákon o zdravotnické záchranné službě, který mění financování této služby a umožňuje reagovat na požadavky zákoníku práce. Zároveň je to úprava zákonů o odměňování. My si myslíme, že pro zdravotnictví by bylo lepší, aby byli odměňováni lékaři podle zákona o mzdě. Zákony 95 a 96, které hovoří o způsobilosti, je potřeba upravit tak, aby se zrychlilo přeškolování lékařů z oboru na obor, aby se změnil způsob financování vzdělávání, celkově se zrychlil, zpružnil, aby se mohly zvýšit i kompetence středního zdravotnického personálu, například aby záchranář, který má dneska už i bakalářské vzdělání, mohl zajistit dýchací cesty.
Jsou to potom další normy, které na Ministerstvu zdravotnictví nikdo nepřipravoval. Za osm let nikdo vůbec nepřipravoval dopad zákoníku práce do zdravotnictví, nebyla udělána ani čárka, žádná připomínka směrem k Ministerstvu práce a sociálních věcí, přičemž muselo být zřejmé, že dopady budou takové, jak se vám tady snažím přednést.
Dámy a pánové, moc vás prosím, abyste vzali situaci ve zdravotnictví v potaz. Až budete hlasovat, byl bych rád, aby bylo na kamerách vidět, kdo hlasuje pro to, aby se prodloužila dojezdová doba, kdo hlasuje pro krizovou situaci v nemocnicích, kdo hlasuje koneckonců pro unavené lékaře, aby bylo vidět, kdo chce snížit péči o naše pacienty. Protože to je opravdovým důsledkem zákoníku práce, který se dá objektivně prognózovat, objektivně doložit.
Zároveň podnikáme i kroky k tomu, abychom mohli na pracovním trhu zajistit chybějící lékaře, abychom mohli eventuálně umožnit přeškolení lékařů ze zahraničí v rámci EU, kteří by pomohli nedostatkovým profesím v našich nemocnicích. To znamená, deklaruji tím, že nespíme a že jsme připraveni i na alternativu, nebo že se snažíme připravit alternativu, kdy byste mě nevyslyšeli. Já bych byl strašně nerad, abych musel zřizovat nějaké znalecké komise kvůli tomu, že záchranka nedojela tam, kam měla, v daném čase.
Děkuji moc za pozornost. (Poslanci ODS tleskají.)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji. Než přistoupí k řečnickému pultu další přihlášený, kterým je pan ministr Pospíšil, musím dát přednost panu poslanci Davidu Rathovi s faktickou poznámkou. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec David Rath: Děkuji, paní předsedající. To, že pan ministr Julínek popsal pravý opak stavu, a to, že je usvědčen z nepravdy, kterou zde říkal, tak jednoduchým důkazem je, že na podporu zákoníku práce a proti jeho odložení vyhlásil Lékařský odborový klub stávkovou pohotovost. Čili zástupce všech pracujících lékařů v nemocnicích. Čili ti jistě mají opačný názor než pan ministr a to je jednoznačný důkaz toho, kdo to myslí s lékaři, zdravotníky i pacienty dobře a kdo jen mlží a vypráví věci, které jsou pouhou nepravdivou demagogií. (Posměch ze strany poslanců ODS.)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: S následnou faktickou pan ministr Julínek. (Hlasy z řad vlády: V klidu.)
Ministr zdravotnictví ČR Tomáš Julínek Já úplně v klidu. Já jsem se samozřejmě velmi divil, že se objevila stávková pohotovost v nemocnicích, protože je to snad v dějinách odborářského hnutí poprvé, co odboráři stávkují za zhoršení podmínek zaměstnanců v nemocnicích a za snížení jejich příjmů. (Smích a potlesk ze strany poslanců ODS.)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Nyní má slovo pan ministr Jiří Pospíšil, připraví se pan poslanec Zdeněk Škromach.
Ministr spravedlnosti a předseda Legislativní rady vlády ČR Jiří Pospíšil Vážená paní předsedající, dámy a pánové, já mám v zásadě pouze několik stručných poznámek, kdy bych chtěl navázat na pana kolegu Laudáta, který mluvil před panem ministrem zdravotnictví, a podpořit ho v jeho pohledu, proč odložit účinnost zákoníku práce. Respektive chci z pozice Ministerstva spravedlnosti uvést ještě další důvod, proč by k tomuto odkladu mělo dojít. A ten důvod je relativně jednoduchý.
Vy všichni víte, že v tuto chvíli se intenzivně připravuje nový občanský zákoník a nový obchodní zákoník. Tato vláda, byť má časově relativně omezený mandát, velmi výrazně podpořila tyto kodifikační snahy a je téměř jisté, pokud příští vláda nezastaví tyto aktivity, že v polovině příštího roku bude nový občanský zákoník připraven. Již v tuto chvíli autoři nového občanského zákoníku identifikují několik výrazných neshod mezi přijatým zákoníkem práce a mezi nově připravovaným občanským zákoníkem. A já si myslím, dámy a pánové, že to je velmi špatně, protože je zcela zjevné, že pokud má být zcela samostatný zákoník práce, a já to nikterak nezpochybňuji, pak musí být speciální normou navázanou na obecný soukromoprávní kodex, a tím je právě občanský zákoník. To znamená, logika postupu je taková, že nejprve má být občanský zákoník a na něj potom má být lex specialis, speciální zákon, a to je zákoník práce. My jsme bohužel šli opačnou cestou, a toto, dámy a pánové, určitě v praxi přinese výrazné aplikační problémy.
Je zcela zjevné, že už v tuto chvíli se ukazuje, že u základních institutů soukromého práva máme jiné definice v přijatém a od 1. ledna možná účinném zákoníku práce a jiné definice uvádí připravovaný zákoník práce. Proto si myslím, dámy a pánové, z pohledu Ministerstva spravedlnosti, které je odpovědné za tyto kodifikační práce - a jak jsem řekl, má je jako jasnou prioritu a v příštím roce je chce fakticky ukončit - že by bylo velmi dobré, pokud by se účinnost zákoníku práce odložila o jeden rok a umožnilo se tak najít soulad mezi těmito dvěma kodexy, které upravují soukromé právo. To znamená mezi občanským zákoníkem a mezi zákoníkem práce. Určitě by to vedlo, dámy a pánové, k tomu, že by naši občané měli větší právní jistotu při aplikování těchto dvou kodexů. Určitě by to vedlo k tomu, dámy a pánové, že by zaměstnanci měli větší jistotu při výkladu svých pracovněprávních vztahů a závazků a řekněme práv z těchto pracovněprávních vztahů.
Proto chci říci, že velmi horuji za Ministerstvo spravedlnosti za to, aby došlo k odložení účinnosti o jeden rok, tak aby, jak jsem řekl, se nám podařilo najít soulad mezi připravovaným občanským zákoníkem a zákoníkem práce. Děkuji vám za pozornost. (Poslanci ODS tleskají.)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: S faktickou poznámkou pan poslanec David Rath. Posléze řádně přihlášený pan poslanec Zdeněk Škromach.
Poslanec David Rath: Já bych chtěl jen doporučit panu ministru Julínkovi, aby si zde vyslovený názor šel otestovat do nějaké nemocnice v diskusi se zaměstnanci a současně si s sebou vzal pohotovostní pluk, protože jak ho vysloví, tak nejspíš bude defenestrován. (Potlesk v části poslanců ČSSD, projevy nevole ze strany poslanců ODS.)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Slova se nyní ujme pan poslanec Zdeněk Škromach, připraví se pan poslanec Zdeněk Jičínský.
Poslanec Zdeněk Škromach: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, myslím, že tady zazněla spousta různých argumentů, spousta různých názorů, spousta různých ideologií a bohužel, a to mě velmi mrzí, celý zákoník práce se orientuje v podstatě do ideologické roviny. Ten postup je celkem čitelný a průhledný u vlády, která je v demisi, která nezískala důvěru, přesto dělá zásadní zásahy do legislativy a vyvolává právní nejistotu.
***