(17.50 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Pokud nikdo další není přihlášen… Ano, ještě paní kolegyně Kateřina Konečná. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji. Vážené kolegyně a kolegové, možná až na závěr jsme se dozvěděli to podstatné, že to odložíme do doby, než bude notifikace, což je asi to, co většinu z nás velmi trápilo.
Já bych byla docela ráda, kdyby se nám podobně podařilo vyřešit to druhé, tu kontrolu. Protože vy, pokud dneska mluvíte, a je úplně, ale úplně jedno, jestli to bude 0,01 nebo 99,9 příměsi, ale prostě o smíchání těch směsí a té nulové sazbě, tak je to přesně o tom, o čem jsem mluvila, tak je to o té nekontrolovatelnosti, ke které tady prostě přijdeme.
A snad jenom na závěr, pane kolego Bursíku: Nemaťme se navzájem. V Rakousku nejsou snížené sazby na biopaliva. Tam je klasická spotřební sazba na biopaliva a zvýšená sazba na normální paliva, ať už je to benzin nebo nafta.
Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní kolegyni Konečné a tady ji zase musím upozornit opačně, že na poslance se obracejí poslanci prostřednictvím předsedajícího. Takže tolik, pokud nikdo další není do obecné rozpravy přihlášen. - Ještě pan kolega Bursík. Samozřejmě mu dám slovo. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Martin Bursík: Příště, kolegové, mi dejte ty otázky najednou, abych neotravoval plénum tím, že sem chodím odpovídat, ale já nechci nechat nějakou otázku bez odpovědi.
Teď tady poslední otázka - kontrola, daňové úniky, aféra lehké topné oleje, už řeknu tři, protože dvě už jsme měli ve vzduchu, abychom se na tom náhodou nepodíleli, raději se zdržíme hlasování, že?
Za prvé. Jmenoval jsem evropské země, které podporují biopaliva formou nulové spotřební daně, to znamená jde to. Řeknete na to, je tam jiná kultura, tam se nekrade, u nás se krade.
Já vám řeknu analogii z České republiky. Já jsem tři roky jako expert, nebo dva a půl, pracoval na zákoně na podporu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů, kde jedním z principů, které jste tady také schvalovali, bylo směsné spalování neboli spoluspalování, kde se míchá špinavé uhlí s biopalivem v poměru různém, směsném, ve fluidních kotlích. A na tu část toho biopaliva existuje prostřednictvím Energetického regulačního úřadu pevná výkupní cena, je to zvýhodněno, nebo formou kvót. Znáte to. My jsme to velmi podrobně diskutovali na Energetickém regulačním úřadu, u operátora trhu s elektřinou, jakým způsobem kontrolovat, aby nepodváděli. Budou vykazovat, že tam dávají dřevní štěpku, a přitom tam budou ládovat lignit. A shodli jsme se na tom, že toto kontrolovatelné je, protože ten výrobce bude mít dodací listy toho paliva, bude mít vážení, může mít kontrolu i včetně kamerového systému. Prostě existují způsoby, kde nejde o to, v každém litru nějaké cisterny kontrolovat, jestli je tam 31 % MEŘO nebo 26 % MEŘO. Jde o to, že ten, který bude míchat ta paliva, bude vykazovat v dodacích listech, a to jak na straně dodavatele, tak na straně toho, kdo je odběratel, objemy biopaliv, které bude přimíchávat do toho paliva.
A jestli mi na tohle odpovídáte, paní kolegyně, smíchem (k poslankyni Konečné.), tak potom tou jedinou odpovědí je vrátit se zpátky o těch dvacet let a budeme tady mít skutečně jenom naftu a benzin a na biopaliva můžeme zapomenout. A potom veškeré vaše řeči o ekologii a o ekologické politice jdou stranou, protože nám vykládáte, že to nejde! Ale přeci jestliže to jde všude v Evropě a existuje toto výkaznictví a je možné to kontrolovat, tak stejně tak to jde i u nás. A všechny tři typy - jak vratku, tak nulovou spotřební daň, tak přímé podpory výrobcům - Ministerstvo financí zná a byli jsme o tom ubezpečeni i na jednání výboru.
A jenom jako poznámka. Kontrovat na ten váš návrh na přímé dotace těm pěstitelům, to je nejlepší cesta, kterou teď jsme tady zažili několik let, jak dotovat exporty našich produktů do zahraničí. Vy tady mluvíte o tom, že podporujete domácí zemědělce. Ale co se stane? Dostanou přímou dotaci na metylester řepkového oleje, vyrobí ho a vyexportují ho do zahraničí. A nepřimíchává se tady. Takže je potřeba říkat vždycky obě dvě strany té mince.
Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Martinu Bursíkovi. I jeho upozorňuji, že na poslance se obracíme prostřednictvím předsedajícího, kdežto na ministry můžete přímo jako poslanci.
Paní kolegyně Kateřina Konečná ještě jednou. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji. Omlouvám se prostřednictvím pana předsedajícího panu kolegu Bursíkovi. Opravdu jsem se zasmála. Na LTO jsme také měli dodací listy.
A ta druhá věc. Vy jste teď lhal, protože my chceme podporovat ekologická paliva, ale nechceme je podporovat nekontrolovatelnou cestou. A MEŘO nebyli pěstitelé, prvovýrobci jsou úplně něco jiného a tam se ta kontrola a ty dotace dají dávat právě těm, kteří je budou dodávat. Přesně o tom to je. Nebudou je exportovat, pane kolego, protože oni by je velmi rádi pěstovali. Věřte tomu, já jsem na té agrární komoře byla několik hodin, ale oni na to prostě dneska nemají podmínky.
Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já děkuji. Samozřejmě pan kolega Bursík slyšel, co mým prostřednictvím paní kolegyně říkala. Má ještě někdo něco dalšího? Ne. Jsem velmi rád. Mohu ukončit obecnou rozpravu.
Po ukončení obecné rozpravy se ptám… Ano, pan zpravodaj Petr Braný si žádá závěrečné slovo za rozpočtový výbor. Prosím, pane zpravodaji, máte možnost.
Poslanec Petr Braný: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, kolegové, členové vlády, já nebudu hovořit za rozpočtový výbor, ale z titulu funkce zpravodaje. Za prvé bych chtěl sdělit, že v obecné rozpravě k tomuto návrhu zákona vystoupilo sedm poslanců, jedna poslankyně a někteří mnohokrát, ani jsem to nestačil už pak evidovat. Takže to je základní číslo z hlediska obecné rozpravy.
A teď moje poznámka jako zpravodaje. Já nebudu hodnotit to, co tato novelizace řeší, a popřípadě již známé a přijaté návrhy, které se objevily buď v rozpočtovém výboru, nebo v hospodářském, nebo životního prostředí, ale jak už jsem zde připomínal při prvém čtení, ukazuje se, že by u nás zákon 353 z roku 2003 o spotřební dani bylo nutné rozdělit podle komodit nejméně na tři části, protože teď je tu smíchána řada věcí dohromady.
A náš základní cíl, když byl předložen tento zákon sem do Sněmovny, byl za prvé neopomenout ekologii a vláda zejména sledovala zvýšit příjmy ze spotřebních daní. A teď byla ta diskuse, velmi pestrá v prvém čtení, o kolik to zvýšení vlastně je. Absolvoval jsem řadu jednání s jednotlivci, s odbornou veřejností, s laickou veřejností a teď jsem svědkem toho, že jsou podávány různé pozměňovací návrhy bez rozdílu politické příslušnosti poslanců, které zvyšují spotřební daň, snižují spotřební daň nebo některé věci vylepšují podle jejich představ. To je samozřejmě legitimní. Krátký seminář proběhl o biopalivech, ale jinak se ztrácí ten efekt fiskální z hlediska toho, co jsem zatím zaregistroval, jaké jsou zde návrhy.
Takže mám trochu obavy, já už jsem to uváděl na úvod toho prvého čtení, kdy jsem měl tu čest, takový ten pracovní název toho zákona, zpravodajovat zákon o praní špinavých peněz, a vesele jsme to propírali rok a půl. A víte, co z toho zákona vzešlo.
***