(17.40 hodin)
(pokračuje Bursík)

Věřte tomu, že toto bylo konzultováno velmi podrobně i s experty v Bruselu a nemusíte mít obavy, že podporou toho pozměňovacího návrhu výboru pro životní prostředí plus toho doprovodného návrhu, který zde načtu v té poslední větě, který je v konsensu s Ministerstvem zemědělství, byste uvrhli Českou republiku do nějaké situace, kdy by nám hrozily sankce a Evropská unie by nás chtěla trestat za to, že se chováme přesně v souladu s evropskou politikou podpory biopaliv a s její strategií. Takže vás poté velmi poprosím, abyste podpořili pozměňovací návrhy, které v podrobné rozpravě přečtu.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegovi Bursíkovi. Ještě v obecné rozpravě vidím faktickou poznámku pana poslance Pavla Hojdy a potom Petra Zgarby. Prosím. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nechci prodlužovat dnešní rozpravu, ale chtěl bych se prostřednictvím pana předsedajícího zeptat pana poslance Bursíka, protože to moje hlava nějak nebere, co to znamená, že nebude žádné snížení spotřební daně.

Jestliže, budu mluvit jenom v číslech, ne v konkrétních, se za letošní rok spotřebuje milion litrů nafty nebo pohonných hmot, příští rok také milion litrů nafty, příští rok bude přimícháno 20 %, z těchto 20 % nebude spotřební daň, jinak by byla, pokud by to prošlo tak, jak je to navrženo, tak jak to, že nebude snížen příjem do státního rozpočtu? O 20 % minimálně.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji i za dodržení času panu poslanci Pavlu Hojdovi. (Hlásí se poslanec Bursík.) S faktickou poznámkou? Já jsem vnímal přihlášku. Jestli s faktickou poznámkou, tak vám dám přednost, protože pan kolega Zgarba se hlásil k řádné přihlášce. Prosím. Čili řádná přihláška vidím pan poslanec Petr Zgarba a potom ještě jednou pan poslanec Martin Bursík. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Zgarba: Děkuji, pane místopředsedo. Vládo, kolegyně a kolegové, z vyplývající rozpravy, kterou jsem slyšel do současné chvíle, vyplývá to, že je velká snaha napomoci rozvoji a používání v českých pohonných hmotách biologicky vyráběné složky, což je chvályhodné.

Fakt je, že já jsem byl přítomen části rozpravy výboru pro životní prostředí a ve formě, jak je navržen pozměňovací návrh pana kolegy Bursíka neboli dneska schválený návrh výboru pro životní prostředí, nelze tuto věc schválit. Protože se domnívám, že není v zájmu českého státu, aby odpouštěl daně na zemědělský kvasný bezvodý líh zvláště denaturovaný, popřípadě MEŘO, který bude pocházet z území jiného státu. Není vhodné odpouštět spotřební daně na směsná paliva dovážená z jiného území. Stará patnáctka, země Evropské unie, když takové kroky činí, tak si dopředu řádně ošetří to, aby přednostně, neříkám výhradně, ale aby přednostně spotřebovávaly produkty, které se vyrábějí na území daného státu. Samozřejmě dneska jsme členy Evropské unie a nelze úplně jednoznačně vydefinovat zákon tak, aby byly v těchto palivech používány pouze produkty vyráběné na území českého státu, ale existuje cenový rozdíl mezi obilím, kukuřicí, řepkou mezi Českou republikou a jinými zeměmi kolem nás, na základě kterého by šlo vydefinovat u zákona o spotřebních daních to, že bychom významněji ošetřili spotřebu produktů vyráběných na území naší republiky.

Mně osobně se nelíbí to, že bychom měli odpouštět daně na produkty, které nepocházejí z ČR a v podstatě výhradně na produkty, které pocházejí ze zahraničí. Z toho důvodu to nelze, nebo já tento návrh nepodpořím.

Fakt je, že v této chvíli se nacházíme ve druhém čtení v zákoně o spotřebních daních a pravděpodobně není možné teď dospět k rozumnému konsensu, který by vydefinoval nástroj a legislativní cestu, nehledě na to, že tato věc musí být notifikována v Evropské unii. A notifikace není možná až na výjimky a zvlášť u vratky spotřební daně nebo odpouštění spotřebních daní u těchto paliv. Notifikace bude trvat ne dva měsíce, ale možná 18 měsíců.

Já beru jako závazek vlády, která předložila tento vládní návrh zákona, kde v důvodové zprávě vláda píše, že bude hledat cestu notifikace a využívání prostřednictvím vratky spotřební daně bezvodého lihu neboli zemědělského kvasného lihu zvláště denaturovaného a Meřa. Předpokládám, že tento závazek z této věci platí a že v rozumném čase a v rozumné době budou předloženy návrhy a podány i do Bruselu k notifikaci tak, aby z tohoto instrumentu nebo z biologicky odbouratelných paliv měli výhodu čeští zemědělci, čeští zpracovatelé a na to navazující obory.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Petru Zgarbovi. Nyní ještě jednou pan kolega Bursík. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Bursík: Dámy a pánové, za prvé odpověď na první otázku pana kolegy, která se týkala toho, že přece tady bude propad na příjmové straně rozpočtu, protože když se bude přimíchávat, nevím, jestli říkal pan kolega příští rok nebo 20 % biopaliv, tak bude propad příjmů, protože biopaliva vytlačí benzin a naftu. Já bych rád řekl asertivně - zpátky na zem. My tady o těch biopalivech akorát mluvíme. Česká republika je zemí, která nezná bioplyn. Česká republika je zemí, kde nejezdí, naprosto výjimečně tady jezdí automobily na biopaliva.

Já už jsem mluvil o tom, kde všude v Evropě se biopaliva používají a jaké jsou důvody. Snížení závislosti na dovozech ropy ze zemí nestabilních, snížení emisí skleníkových plynů a dalších znečišťujících látek, podpora místní produkce a zemědělství, nezávislost na křehkém, napjatém světovém trhu s ropnými produkty, a tudíž i cenová stabilita. Těch důvodů je celá řada a my o tom tady mluvíme a teď máme být ubezpečeni o tom, že vláda na tom pracuje.

Ale jestli já teď mohu říci něco tvrdého, dámy a pánové, tak v oblasti podpory bioapaliv zatím, co vláda učinila, a vlády předchozí, to zbabrala. A to říkám se vší odpovědností, protože ten trh tady prostě nemáme. Protože tady vždy přišla nějaká lobbistická skupina, která nakonec skončila někde za mřížemi nebo vyšetřována ve vazbě. Mluvíme o tom, kteří poslanci jsou tady ve Sněmovně vydíratelní, a čekáme na to, kdy tady někdo vypáruje poslance, který včera odešel z klubu jedné politické strany, a ubezpečujeme se v tom, že je potřeba počkat na to, až vláda něco udělá.

To, co nám zde vláda a Ministerstvo financí předkládá v oblasti podpory biopaliv, je 0,00. Nic. Takže ta starost toho, že by se u nás trh s biopalivy rozběhl tak rychle, že by to přineslo propad na příjmové straně rozpočtu z výnosu ze spotřební daně z nafty a benzinu, dámy a pánové, skutečně takovéto obavy v České republice mít nemusíme. To bude trvat, než se ta paliva prosadí. A pak můžeme udělat přesně to, co udělali loni v Německu. Začali s nulovými spotřebními daněmi, a když ta biopaliva se na trhu uplatnila, uchytila, existuje infrastruktura, existují výrobci, jsou odstraněny legislativní bariéry, bylo vytvořeno ekonomické prostředí, aby ten trh vznikl, tak navrhli uvalit spotřební daně. A zvýšili je. Tohle můžeme kdykoliv udělat. Za pět let, za sedm let. Tak jako tak bude vláda předkládat program, který je maximálně šestiletý podle směrnice, tak za šest let to přehodnotí a propadlé výnosy za těch, v té době to u nás bude řekněme 6 % biopaliv, zhojí tím, že tam uvalí nějakou spotřební daň.

Ještě bych rád upozornil v obecné rozpravě, že mám recept nebo návrh na to, jak se úplně vlastně vyhnout možnému konfliktu stran notifikace, a totiž tím, že příslušný paragraf, který se bude týkat podpory paliv, upravíme nebo ho doplníme o odložení účinnosti a ta účinnost bude odložena až na den, který bude následovat po dni, kdy Evropská komise vydá souhlasné rozhodnutí ve smyslu článku 88 odst. 3 Smlouvy o založení Evropského společenství. Čili tady je na dřevěném nebo zlatém nebo jakém chcete podnose návrh, jakým způsobem vyřešit tuto zdánlivou kolizi s notifikací.

Všem vám děkuji za pozornost a pevně věřím, že Poslanecká sněmovna převezme tu odpovědnost za podporu biopaliv a nevrátí to alibisticky zase zpátky Ministerstvu zemědělství a vládě k řešení, což ve skutečnosti znamená, že budeme další roky čekat a automobily na biopaliva a alternativní paliva tady prostě po České republice jezdit nebudou. Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP