(17.30 hodin)
(pokračuje Bursík)
V Nizozemí je osvobození od spotřební daně pro biosložky, tedy přesně to, co výbor pro životní prostředí navrhuje. Ve Španělsku je nulová spotřební daň na biopaliva, v Madridu a dalších městech jezdí autobusy na vysokoprocentní směs, 85 % bioetanolu. Ve Švédsku jsou biopaliva osvobozena od daně, jak navrhujeme, a jsou také osvobozena od daně z CO2, kterou ve Švédsku mají někdy od druhé poloviny 80. let. Takto vypadá situace v Evropě, a proto pro nás důvodová zpráva byla jen stěží přijatelná.
To, co výbor pro životní prostředí na můj návrh přijal, je princip, který nezvýhodňuje jeden nebo dva konkrétní typy biopaliv a nejde ode zdi ke zdi. My jsme se snažili vyvarovat se toho, co můžeme v České republice pozorovat vlastně od začátku 90. let, kdy nejprve jednostranně podporujeme pouze jednu konkrétní směs metylesteru řepkového oleje a minerální nafty pod pojmem bionafta, to poté skončí se vstupem do Evropské unie, a poté se ministerstvo, potažmo bývalá vláda, snaží jednostranně podpořit pouze jediný typ biopaliva a umožnit monopol dodavatelům tohoto biopaliva, lihovarům, které vyhrají tendr na dodávku tohoto jediného typu biopaliva, které bude přimícháváno do benzinu. Tohoto jsme se chtěli vyvarovat a navrhli jsme, aby všechny známé typy biopaliv, to znamená rostlinné a živočišné oleje a jejich směsi, to znamená estery i rostlinných a živočišných olejů včetně metylesteru, to znamená bioplyn, to znamená i MTBE a jeho podíl jako aditiva, které se přidává do paliv, včetně bioetanolu - byl jsem poučen, že to je správně líh kvasný bezvodý zvláště denaturovaný, rozumějte bioetanol - všechny tyto známé typy biopaliv jsme navrhli, aby byly zařazeny do nulové spotřební daně, což je v souladu s čl. 16 směrnice 96 z roku 2003 o zdanění energií.
Dopad na státní rozpočet u těchto typů biopaliv je nulový, protože doposud tato biopaliva se nevyskytují na trhu, to znamená výnos z těchto typů biopaliv pro stát je nula, prakticky nula, abych byl přesný, a to znamená, že nebude žádná ztráta. Jedinou výjimku tvoří jiná část toho problému, a to je povinné přimíchávání biosložky do benzinu a nafty, tak jak nám to vlastně ukládá směrnice 30 o biopalivech. My jsme se snažili vyhnout se tomuto tématu, protože je to horký brambor, je to citlivé a nebezpečné téma. Jsou v tom ohromné lobbistické tlaky. Vláda v tomto směru přijala koncept, který zajistí toto povinné míchání biosložek do benzinu a do nafty.
Já se omlouvám paní kolegyni za to, že jsem neupozornil skutečně na omyl, který se stal. Já jem to konzultoval s předsedou výboru pro životní prostředí, kde omylem při nočním formulování zápisu vypadla z toho zápisu - věřte mi, paní kolegyně, je to v náš neprospěch, i můj jako předkladatele, není důvod, abych záměrně jednu větu z vlastního předkladu vypouštěl, to by nemělo smysl, že ano - vypadla poslední věta. Čili já načtu, aby to bylo korektní, tuto poslední větu jako opravu usnesení výboru pro životní prostředí.
Zároveň ale upozorňuji, že v mezidobí jsme v rozhovoru s paní ministryní zemědělství nalezli formulaci, konkrétně úpravu této věty, která zajistí to, aby ten pozměňovací návrh, který zde předložil výbor, tou poslední větou vyloučil z nulové spotřební daně směsi motorové nafty a motorového benzinu s biopalivy v poměru nižším, než je 5 % toho přimíchaného biopaliva. Jinými slovy, my ve shodě s paní ministryní zemědělství - nebo já zde načtu návrh, který vyřadí z toho principu nulové spotřební daně přimíchávání těch nízkých procent bioetanolu a metylesteru řepkového oleje až do výše 5 %. Přijetí této věty jako doplňující k tomu návrhu výboru pro životní prostředí skutečně způsobí to, že dopad na státní rozpočet bude nulový. Tolik na vysvětlenou.
Zároveň si dovolím odpovědět na několik dotazů, které tady zazněly. Za prvé bych rád upozornil na to, že vystoupení pana kolegy Mencla se týkalo specificky právě přimíchávání těch nízkých procent a to návrh výboru pro životní prostředí, o kterém mluvím, neřeší. To je jiný návrh, až ten třetí v pořadí, abyste to nevnímali tak, že pan kolega kritizoval návrh nulové spotřební daně, o kterém tady mluvím.
Za druhé, pan kolega Pleva se tady tázal, jestli někdo může odpovědět na nárok na záruku a jak je to s biopalivy. Ten problém s bionaftou, která tady byla v prodeji u zhruba 500 čerpacích stanic, byl v tom, že bionaftu dodávala celá řada výrobců, kteří nebyli s to garantovat kvalitu toho paliva. Tohle by se mělo změnit tím, že u povinného přimíchávání nízkých procent za to bude odpovídat ten, který uvádí to palivo na trh, a bude si tu kvalitu hlídat. Pravda ovšem je, že u biopaliv vysokoprocentních, např. u stoprocentního řepkového oleje nebo směsi s živočišným tukem, skutečně výrobci automobilů odmítají držet záruku a ta záruka na motorovou jednotku zaniká. Ve Spolkové republice Německo tohle je řešeno tak, že firmy, které mají licenci na úpravu motorů, mají vlastně smlouvu s některou z pojišťoven, kde součástí toho specifického produktu, pojistné smlouvy na motor upravený na použití biopaliva, vrací zpět tu garanci, tu záruku. Čili tohle je věc, která je řešitelná, která funguje.
A nakonec ten poslední problém, který se týká notifikace, který zde tak na nás prozradila paní kolegyně z výboru pro životní prostředí. Otevřela tady problém, který zdánlivě vypadá tak, že vlastně i kdyby Poslanecká sněmovna měla dobrou vůli a naše srdce by bila pro biopaliva, tak to vlastně nejde, protože jsme v rozporu s evropským právem a úprava není notifikovaná. My jsme tento problém velmi podrobně diskutovali ve výboru a myslím si, že jsme našli řešení. Tím řešením je doprovodné usnesení, které tady navrhneme, já to načtu v podrobné rozpravě, které žádá vládu, aby přijala program podpory biopaliv, velmi jednoduchý program, protože ten princip je univerzální a jednoduchý, a aby urychleně požádala o notifikaci. Proces notifikace podle směrnice trvá dva měsíce. Vláda bude nucena toto udělat tak jako tak, jestliže Poslanecká sněmovna přijme tento pozměňovací návrh. A co je důležité, to je to, že nejenže tento návrh je v souladu s politikou a s principy podpory biopaliv celé řady evropských zemí, jak jsem tady řekl, ale ten doprovodný akt vlády, zahájení notifikačního procesu a předložení toho programu, dostatečně zhojí tu skutečnost, že ještě není notifikováno. Protože kdybychom jako poslankyně a poslanci přijali princip, že nemůžeme nic dělat, protože není notifikace, tak by to znamenalo, že rezignujeme na naši poslaneckou iniciativu. Ale jak můžeme rezignovat na naši poslaneckou iniciativu, když nám tady vláda ani Ministerstvo financí nepředložilo žádný koncept podpory biopaliv, protože podpora tady předložená je nulová? Ruší se i to minimum, které až doposud v zákoně bylo.
***